• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5450 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۷ اسفند

آنجا كه جنگ به پايان مي‌رسد، كشتي آغاز مي‌شود

بگذاريد ورزش ملي ايران، براي مردم بماند

وحيد جعفري

 

«آنجا كه جنگ به پايان مي‌رسد، به حكم منطق كشتي آغاز مي‌شود!» شايد اين جمله كوتاه، كامل‌ترين تعريف از پيدايش قانونمند ورزش ملي ايران باشد، وگرنه چه كسي است كه نداند كشتي از لحظه‌اي كه دو انسان مشق كشتن يا زودآزمايي كردند، آغاز شده و هيچ تاريخي بر پيدايش آن نيست، چرا كه به خودي خود به پيش از آغاز تاريخ باز‌مي‌گردد. در واقع كشتي نه براي كشتن كه براي نكشتن است؛ نمايشي است از انسان خردمند، براي زورآزمايي به دور از خشونت و خون‌ريزي و حل‌و‌فصل مشكلات از راهي به غير از درگيري و نزاع.
در واقع كشتي مسير طولاني و پر پيچ و خمي را طي كرده تا به شكل امروزي درآمده است و ترديدي نيست كه خواستگاه اين رشته كهن منطقه‌اي است كه ما در آن زندگي مي‌كنيم، از همين روست كه با تاريخ و فرهنگ و دين و مسائل اجتماعي و اقتصادي و سياست و… گره خورده است و مردم خواه ناخواه از اين كشتي و ورزشكاران اين رشته انتظاري ديگر دارند . 
كشتي از مردم چه مي‌خواهد؛ مردم از كشتي چه مي‌خواهند !؟
كشتي و كشتي‌گير از مردم توجه و رسيدگي مي‌خواهند و مردم از كشتي و كشتي‌گير قهرماني و پهلواني. مردم مي‌خواهند كشتي به عنوان ورزش نخست ايران همواره قهرمان باشد و از كشتي‌گير انتظار دارند در ابتداي امر پهلوان باشد. 
كشتي ابداع شده تا انسان‌ها را به هم نزديك كند و اگر راهي غير از اين پيش روي آدم‌ها بگذارد، آن راه به بيراهه ختم خواهد شد . 
بسيار ناخرسندم كه به اين موضوع اشاره مي‌كنم كه متاسفانه كشتي در سالي كه گذشت آنطور كه بايد و شايد پهلواني نكرد، در عرصه قهرماني نتايج خوبي كسب كرد؛ اما آنجور كه انتظار مي‌رفت در كنار مردم نبود و اين با منطق و فلسفه‌اي كه از اين رشته سراغ داريم، همخواني ندارد. 
در واقع توده مردم از كشتي انتظار پورياهاي ولي، تختي‌ها و خادم‌ها را دارند. جالب اينكه همين امروز ۲۷ اسفند سالروز تولد رسول خادم است كه در سال سراسر غم ۱۴۰۱ بسان يك پهلوان واقعي در غم‌ها و سختي‌ها كنار مردم بود و چراغ راه ديگر كشتي‌گيران كه بايد اينطور بود نه آنطور و البته خانواده بزرگ كشتي كمتر به او اقتدا كردند و جوانان قهرمان راه ديگري را برگزيدند. با اين حال بايد يادآور شد كه «راه يكي است و آن راستي است» و هر كس از اين مسير دور ماند، شايد به قهرماني برسد؛ اما شكي نيست كه از پهلواني دور خواهد ماند و به سرعت فراموش خواهد شد. آرزوي ما به عنوان علاقه‌مندان به كشتي اين است كه دست‌كم بگذارند اين رشته براي مردم بماند و آن را آلوده به مسائل سياسي نكنند. به اميد موفقيت‌هاي بيشتر و بزرگ‌تر براي ورزش ملي ايران در سال پيش‌رو.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون