• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5461 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۷ فروردين

اين پول‌ها از حساب مردم خرج مي‌شود

رد پاي نايب‌رييس تاج در جريمه چند صد هزار دلاري فدراسيون!

سامان سعادت

روز جمعه مهدي تاج رييس فدراسيون فوتبال خبر داد كه فدراسيون فوتبال كشورمان در سال 2020 به دليل تقلب در صدور مجوز حرفه‌اي باشگاه‌هاي كشور از سوي AFC به پرداخت جريمه نقدي 120 هزار دلاري محكوم شده بود كه 40 هزار دلار آن پرداخت و 80 هزار دلارش تعليقي بود اما به تازگي بار ديگر نامه‌اي از سوي كنفدراسيون فوتبال آسيا به فدراسيون فوتبال ارسال شده كه به دليل تقلب دوباره در بحث صدور مجوز حرفه‌اي 200 يا 300 هزار دلار ديگر به خاطر سال 2021 جريمه شده است.

طبق اعلام تاج فدراسيون فوتبال روز پنجشنبه پاسخ اين نامه را داده اما رييس فدراسيون همچنين اظهار داشت: ما تا ديروز وقت داشتيم جواب بدهيم كه پاسخ هم داديم اما خيلي به شخصه اميدي به قبول اين جواب ندارم. نبايد دوباره تقلب كنيم.
طبق اطلاعات به دست آمده جريمه در نظر گرفته شده براي فدراسيون فوتبال مربوط به زماني مي‌شود كه مهدي تاج به دليل بيماري از رياست فدراسيون فوتبال استعفا داده بود و حيدر بهاروند نايب‌رييس او به عنوان سرپرست فدراسيون مشغول به كار بود. در سال 2020 طبق روال سال‌هاي گذشته تيم‌هاي ايراني براي حضور در مسابقات ليگ قهرمانان آسيا 2021 از طريق كميته صدور مجوز حرفه‌اي اقدام كردند و فدراسيون وقت با چشم‌پوشي از مشكلاتي كه باشگاه‌هاي ايراني از لحاظ مالكيتي و مالي داشتند، مجوز حرفه‌اي اين باشگاه‌ها را صادر كرد تا آنها بتوانند در ليگ قهرمانان آسيا حضور پيدا كنند. اين همان مساله‌اي است كه امروز به عنوان تقلب فدراسيون فوتبال مورد توجه ‌اي‌اف‌سي قرار گرفته و به خاطر آن فوتبال ايران با جريمه‌اي بيش از 15 ميليارد توماني روبرو شده است.
اقدام فدراسيون وقت در شرايطي صورت گرفت كه كنفدراسيون فوتبال آسيا به صورت مشخص موارد مورد نياز را به اطلاع اعضا رسانده بود اما سيستم سنتي و اصطلاحا كدخدامنشي حاكم بر فدراسيون فوتبال كه با شلختگي و بي‌انضباطي مالي پيوند خورده بود و تحت تاثير رسانه و تجمعات هواداري قرار داشت به حساسيت‌هاي ‌اي‌اف‌سي اهميتي نداد و نتيجه‌اش شده هزينه گزافي كه روي دست فوتبال ايران به جا مانده است.
در زمان رياست شهاب‌الدين عزيزي‌خادم بر فدراسيون فوتبال دو تيم استقلال و پرسپوليس مثل برخي تيم‌هاي عربستاني و اماراتي و چيني نتوانستند مجوز حضور در ليگ قهرمانان آسيا را به دست آورند. البته سه تيم گل‌گهر، فولاد خوزستان و فولاد سپاهان اين مجوز را دريافت كردند. در همان مقطع رييس وقت فدراسيون و روساي كميته‌هاي صدور مجوز حرفه‌اي و استيناف تاكيد داشتند كه با حضور يك شركت آلماني مستقل در پروسه‌هاي صدور مجوز حرفه‌اي براي باشگاه‌ها در كنار ‌اي‌اف‌سي ديگر امكان تقلب يا مدرك‌سازي يا زير سيبيلي رد كردن مشكلات وجود ندارد و اگر طرف ايراني دست به تقلب بزند با جريمه‌هاي سنگين ‌اي‌اف‌سي از جمله جريمه مالي و حذف تيم‌ها از آسيا روبرو خواهد شد. همين شد كه با وجود تلاش مقامات وقت فدراسيون سرخابي‌ها از رسيدن به آسيا بازماندند. طبق شنيده‌ها در آن زمان خود فدراسيون نيز جريمه يك ميليارد توماني براي باشگاه‌هايي كه نقص مدارك داشتند در نظر گرفته بود تا اگر فدراسيون به خاطر آنها با جريمه احتمالي روبرو شد اين جريمه از همان محل پرداخت شود. 
جالب اينكه برخي اعضاي هيات رييسه فدراسيون كه هنوز هم در سمت خود هستند با وجود اطلاع از رويه‌هاي ‌اي‌اف‌سي رييس فدراسيون را مسوول حذف سرخابي‌ها مي‌دانستند. در حالي كه چند روز پيش احسان اصولي سخنگوي فدراسيون فوتبال اعلام كرد فدراسيون مسووليتي در قبال حذف قريب‌الوقوع باشگاه استقلال از آسيا ندارد!
البته نبايد فراموش كرد كه گرچه فدراسيون نمي‌تواند مسائل و مشكلات باشگاه‌ها از قبيل بدهي يا مالكيت مشترك را برطرف كند اما بايد در ايفاي نقش نظارتي خود اقدام نمايد. اتفاقي كه در يك سال و نيم گذشته صورت نگرفت. يعني نه در زمان سرپرستي ميرشاد ماجدي و نه در دوره رياست دوباره مهدي تاج فدراسيون به‌طور كامل پايش را از بحث صدور مجوز حرفه‌اي باشگاه‌ها بيرون كشيد! انگار نه انگار كه فدراسيون در هر صورت متولي اول و بالاترين مرجع فوتبال در كشور است. فدراسيون در اين مدت مي‌توانست دست‌كم با تشكيل يك كارگروه ويژه و دادن آموزش‌هاي لازم در مورد قوانين مالي و الزامات و پيگيري مشكلات تيم‌ها اجازه ندهد شرايط به سمتي پيش برود كه تازه دو هفته مانده با موعد مقرر تحويل مدارك باشگاه‌ها كاسه چه كنم چه كنم دستشان بگيرند.  حالا مثل هميشه در زمان سررسيد پرداخت جريمه‌ها اين سوال مطرح مي‌شود كه اين پول قرار است از كجا پرداخت شود و جواب هم طبيعتا از محل درآمدهاي فدراسيون فوتبال نزد ‌اي‌اف‌سي يا فيفاست. در واقع پولي كه متعلق به فوتبال و مردم است بايد هزينه سهل‌انگاري و شلختگي برخي مديراني شود كه يا امروز معلوم نيست كجا هستند يا دوباره در جاي ديگر و بدتر از آن در همان سيستم سمت گرفته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون