• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5461 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۷ فروردين

سيلويا پلات با ترجمه جمالي

مجموعه شعر «كلمات» اثر سيلويا پلات با ترجمه رزا جمالي منتشر شد. اين كتاب را نشر ثالث راهي بازار نشر كرده است. اين كتاب گفت‌وگويي با سيلويا پلات درباره نحوه سرودن شعر هم دارد از كتاب «شاعر سخن مي‌گويد» است. سيلويا پلات در بيست و ششم اكتبر ۱۹۳۲ در ايالت ماساچوست و شهر بوستون امريكا از پدري آلماني متولد شد. پدرش را در كودكي از دست داد و اين حادثه تاثير فراواني بر روحيه‌اش گذاشت، چراكه در ذهن او تصاوير هولوكاست را به تصوير مرگ پدر درآميخت.
سيلويا پلات ‌زاده ۱۹۳۲ در شهر بوستون امريكا از پدري آلماني بود. از دست دادن پدر در كودكي، تاثير زيادي بر روحيه‌اش گذاشت، چراكه در ذهنش تصاوير هولوكاست را به تصوير مرگ پدر درآميخت. خاطرات دوران كودكي سيلويا كه با حس گناه نسبت به يهوديان آميخته شده بود، او را به مرز جنون كشاند و به خودكشي‌اش منجر شد. 
او در شعري با عنوان «پدر» با زبان گزنده‌اي به تبار آبا و اجدادي‌اش اشاره مي‌كند. شعر سيلويا پلات شعري خشمگين و عصبي است؛ شعري اعترافي كه به بيانگري خود مي‌پردازد؛ شعري كه انباشته از تصاوير خشونت بار هولوكاست است. اتفاقات شخصي و زندگي‌اش در شعر او تاثير بسزايي گذاشته است. گرچه شعرش مستقيم به مسائل زنان نمي‌پردازد. شعر «خواستگار» از ديگر شعرهاي سيلويا پلات است كه به طعنه و طنز معيارهاي مردسالارانه را به سخره گرفته است. پلات شاعري جزيي‌نگر و ريزپرداز است و به موشكافي در جزييات پديده‌ها مي‌پردازد. فضاي شعري او از دنياي زنبورها گرفته تا وسايل آشپزخانه همه رنگ و بويي بديع و بكر و حتي زنانه دارند.
قافيه‌هاي دروني شعرهايش و در بسياري موارد ضرباهنگ شعرها آدمي را به ياد ترانه‌هاي كودكانه، شعرهاي پيش دبستاني، نظم براي خردسالان و زبان پيچان‌ها مي‌اندازد. ناس‌ها گاهي ذهنيتي طنزگونه را براي مخاطب به ارمغان مي‌آورند.
در بخشي از اين كتاب مي‌خوانيم: 
«چه هيجاني داشت اين/ انگشت شستم را به جاي پياز كاملا بريدم!/ بالاي انگشتم كاملا رفته/ بند شده به پوستي/ كلاهكي/ سفيد/ شبيه مردگان/ و بعد مخملي سرخ‌رنگ/ زائري كوچك است/ ببين كه سرخپوستي تو را بي‌سر كرده/ قالي‌ها گلوله مي‌شوند/ بر آن نشاني كه شبيه بوقلمون بر سر داري/ درست از قلبم برآمده/ كه پا بر آن گذاشته‌ام/ اين شراب سرخ/ كه بر جام من چنگ انداخته/ چه جشني است اين!/ از اين بريدگي/ از اين شكاف/ هزاران سرباز/ در جامگاني سرخ‌رنگ/ گسيل شده‌اند» اين كتاب در ۸۴ صفحه به قيمت ۷۸ هزار تومان عرضه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون