• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3290 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۱ تير

انفجار تروريستي جلوي كنسولگري ايتاليا و مصر يك كشته و 9 زخمي بر جاي گذاشت

بازي با ترور در قلب قاهره

مصر روي گسل‌هاي منازعه مي‌لرزد تا نشان دهد مشكلات در اين كشور ريشه‌دار‌تر از آن است كه يك نظامي چون عبدالفتاح سيسي بتواند ضامن امنيت اين كشور باشد. با گذشت چند روز از آتشباري‌هاي مرگبار صحراي سينا، صبح روز گذشته در جلوي كنسولگري ايتاليا در مركز شهر قاهره يك خودرو حاوي بمب منفجر شد و جان يك نفر را گرفت. با وجود تلفات جاني كمي كه اين انفجار داشت، بخش زيادي از نماي بيروني ساختمان كنسولگري ايتاليا تخريب شد. تصاوير منتشر شده از اين حادثه نشان مي‌دهد كه ساختمان كنسولگري ايتاليا آسيب قابل توجهي ديده و يك ديوار اين ساختمان به‌طور كامل ويران شده است. به گزارش وزارت بهداشت 9 نفر نيز در اين انفجار زخمي شده‌اند، اما هيچ يك از قربانيان از كاركنان كنسولگري ايتاليا نبودند. سي‌ان‌ان در گزارشي كه از صحنه حادثه ارايه مي‌كند، نشان مي‌دهد كه نقش‌هايي از خون بر ديوارهاي كنسولگري نمايان است.

گفتني است كه كنسولگري ايتاليا در قاهره كمي دور‌تر از سفارت اين كشور در يك تقاطع شلوغ اين شهر قرار دارد. با اين حال از آنجا كه انفجار در ساعات اوليه صبح و در طرفي كه چندان رفت و آمدي در آن صورت نمي‌گيرد، رخ داده، تلفات كمتري داشته است. به عبارت ديگر اگر انفجار در ساعات مياني روز رخ مي‌داد احتمالا تلفات حادثه بسيار افزايش مي‌يافت.

اگرچه تا زمان تنظيم گزارش هيچ گروهي مسووليت اين انفجار را بر عهده نگرفته، اما پيش‌بيني مي‌شود گروه‌هاي مصري كه به داعش اعلام وفاداري كرده‌اند، در پشت اين حادثه هم باشند. گفتني است طي هفته‌هاي اخير حملات گسترده‌اي از سوي تروريست‌هاي داعش عليه دولت مصر انجام شد و يك حمله تروريستي نيز جان هشام بركات، دادستان كل مصر را در قلب قاهره گرفت. اكنون به نظر مي‌رسد با حمله‌اي كه به كنسولگري ايتاليا انجام شده، تروريست‌ها اين پيام را به كاخ سيسي مخابره مي‌كنند كه تا مركز مصر پيش آمده‌اند و چه بسا از اين پس نمايندگي‌هاي خارجي در قاهره امنيت ندارند.

ارزيابي‌ها و هشدارها

زماني كه جولاي 2013 محمد مرسي، رييس‌جمهوري سابق مصر با دخالت ارتش از قدرت بركنار شد، حاميان اين كودتا با مردمي ناميدن آن، حضور ژنرال عبدالفتاح سيسي را ضامن امنيت مصر و در نتيجه پايان انحطاط اقتصادي اين كشور مي‌دانستند اما همان زمان تحليلگراني چون فريد زكريا درباره افزايش بنيادگرايي و حركت‌هاي زيرزميني و نظامي در مصر هشدار مي‌دادند. اگر چه در دو سال گذشته حوادث تروريستي در مصر افزايش يافته و جان صدها نفر را گرفته است اما تحولات چند هفته اخير اين كشور برگ ديگري در اثبات تحليل‌هاي متخصصان امر چون زكريا است.

عبدالباري عطوان، نويسنده سرشناس عرب هم هفته گذشته در راي اليوم تاكيد داشت كه ناامني در مصر تا جايي افزايش يافته كه در روز روشن هشام بركات، دادستان كل مصر بر اثر بمب‌گذاري كشته مي‌شود. عطوان هشدار مي‌دهد مصر به سرعت در همان راهي مي‌رود كه عراق، سوريه، يمن و ليبي رفتند يعني ويراني و هرج و مرج خونين و چه بسا تجزيه و تقسيم!

به باور تحليلگران اگرچه شاخه داعش در مصر مسووليت اينچنين حملاتي را برعهده مي‌گيرد اما دليل عمده گرايش جوانان مصري سرخوردگي از شرايط سياسي- اجتماعي و اقتصادي اين كشور است كه در سايه تداوم سركوب سياسي بخش وسيعي از اسلام‌گرايان مصر بدتر شده است. به همين سبب در حالي كه دولت با مطرح كردن قانون ضد تروريسم جديد، اختيارات فراواني براي خود در مبارزه با تروريسم قايل شده، اما اين موضوع با مخالفت روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق مدني مصر مواجه شده است و منتقدان اين قانون را خلاف قانون اساسي اين كشور دانسته‌اند، چراكه تحولات اخير مصر پس از سخنراني تهديد آميز عبدالفتاح سيسي نشان مي‌دهند كه تروريست‌ها پس از اين نطق آتشين بر شدت عمل خود افزوده‌اند.

تهديد صنعت توريسم در مصر

با افزايش ناامني در مصر، پيش‌بيني مي‌شود كه اقتصاد اين كشور با وجود حمايت جهان عرب بيش از پيش متزلزل شود چرا كه بيشترين درآمد مصر از صنعت گردشگري تامين مي‌شود اما با كاهش امنيت در نقاط مختلف مصر، اين صنعت پردرآمد در اين كشور به‌شدت در معرض خطر قرار گرفته است. اگرچه اكثر حملات نيروهاي تروريستي به سمت مقام‌ها و نيروهاي دولتي مصري است اما حمله تروريست‌ها به يك اتوبوس گردشگران كره‌جنوبي در شبه‌جزيره سينا در فوريه 2014 نيز نشان داد كه تروريست‌ها صنعت گردشگري در مصر را هم هدف قرار داده و درصدد فلج كردن اقتصادي دولت هستند. آنها حتي در آن زمان به خارجي‌ها هشدار دادند تا اين كشور را ترك كنند. اگرچه ارتش مصر در برخي حوادث مانند حمله به معابد مصري در ماه ژوئن سعي كرد كنترل خود بر منطقه را اثبات كند اما در اين حادثه در نهايت يك نفر كشته و يك نفر نيز زخمي شد.

گفتني است كه گردشگري در مصر 3/11درصد توليد ناخالص ملي را به خود اختصاص داده و همچنين 3/19 درصد از درآمد ارزي خارجي براي مصر به بار مي‌آورد كه به خطر افتادن اين درآمد براي كشوري مانند مصر مي‌تواند به‌شدت خطرناك باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها