• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3290 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۱ تير

دور جديد كنسرت‌هاي موسيقي در راه هستند

نوش‌آبادي: كنسرت‌ها لغو نمي‌شوند، با دستگاه‌هاي ذي‌ربط هماهنگ شده است

اعتماد| چند روزِ ديگر ماه مبارك رمضان تمام مي‌شود. اين يعني دور جديد كنسرت‌هاي موسيقي. هنرمندان عرصه موسيقي در تمام سبك‌ها خودشان را آماده برگزاري اجراهاي زنده مي‌كنند. كافي است سري به سايت‌هاي فروش بليت يا اصلا خروجي خبرگزاري‌ها بيندازيد تا خبرهاي متعددي از كنسرت‌هايي ببينيد كه قرار است اجرا شود. به هر حال، هر اجراي زنده‌اي خبر خوشحال‌كننده‌اي است؛ اما وقتي به اتفاقاتي كه در چند ماه گذشته رخ داده است، نگاهي بيندازيم، اين خبر آنقدرها هم نمي‌تواند مسرت‌بخش شود. در چند ماه گذشته، كنسرت‌هايي لغو شد كه مي‌شود تعدادشان را با لغوِ كنسرت‌ها در 10 سال گذشته مقايسه كرد. البته آنقدر در اين مدت از لغو كنسرت‌ها گفته شده و به اندازه‌اي بيان كه ديگر تكرارش هم حتي بيهوده به نظر مي‌رسد. «اعتراض» البته خوب است، اما اعتراض‌هاي بي‌نتيجه هم تا جايي مي‌تواند جواب دهد. البته «حسين نوش‌آبادي» سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، چند روز قبل در گفت‌وگو با سايت «موسيقي ما» در پاسخ به اين سوال كه با اتمام مبارك ماه رمضان، دور جديدي از كنسرت‌هاي موسيقي برگزار مي‌شوند و در اين ميان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چه تمهيدي انديشيده تا ديگر شاهد اتفاقاتي كه در گذشته، درباره لغو كنسرت‌ها به وجود آمد، نباشيم؟» پاسخ داده است: «فكر مي‌كنم هماهنگي خوبي در اين مدت با دستگاه‌هاي ذي‌ربط انجام شده و شخص وزير مذاكراتي را با نيروي انتظامي و همچنين وزير كشور انجام داده است. وزير كشور نيز با استاندارها و همچنين فرمانداران صحبت‌هايي كرده تا ديگر شاهد اتفاقات منفي در اين خصوص نباشيم. به هر روي هم‌اكنون كار‌هايي انجام شده تا به صورت واحد تمام ارگان‌ها با يكديگر هماهنگ باشند و كنسرت‌ها در بهترين شكل ممكن انجام شود و مردم بتوانند از برنامه‌هاي موسيقايي به بهترين شكل استفاده كنند و اوقات فراغت خود را با موسيقي كه يكي از متعالي‌ترين هنرهاست، بگذرانند.»

مي‌توان اندكي به اين سخنان دل‌خوش شد؛ اما به هر روي از اين صحبت‌ها در اين مدت بارها انجام شده است و از آن طرف، مساله لغو كنسرت‌ها همچنان ادامه يافت؛ حتي در اين مدت اظهارنظرهايي صورت گرفت كه بيش از هر چيز تعجب‌آور بود، مثل توهين‌هايي كه تعدادي از شخصيت‌ها به اهالي موسيقي و البته مخاطبان موسيقي انجام دادند. هرچند كه مسوولان ارشاد بارها به اين مساله اشاره كرده‌اند كه: «سياست‌هاي ارشاد كاملا تعريف شده و بر اساس قوانين است. ما دل‌مان مي‌خواهد منتقدان به اين مساله آگاه باشند كه تمام برنامه‌هايي كه انجام مي‌شود، بر پايه موازين شرعي و قانوني است. مجموعه ارشاد همواره با در نظر گرفتن دغدغه‌ها و نگراني‌هايي كه عده‌‌اي خواسته و ناخواسته مطرح مي‌كنند، تلاش دارد تا آنها را قانع كند و اين اطمينان را بدهد كه سياست ما به هيچ‌وجه رواج اباحه‌گري، ولنگاري و دور شدن از ارزش‌ها نيست؛ بلكه به شكل دقيق جهات شرعي و قانوني در برنامه‌ها رعايت شده و اجازه نمي‌دهيم تا فرهنگ عمومي جامعه آسيب ببيند.»

با همه اينها به نظر مي‌رسد اهالي موسيقي، بيدي نيستند كه با اين بادها بلرزند. به همين خاطر است كه برنامه‌هاي گسترده‌اي را براي بعد از پايان ماه مبارك رمضان در نظر گرفته‌اند. «تهمورس پورناظري» اين روزها مشغول برگزاري تمرينات براي كنسرت جديدش است. او سال گذشته، تور «چرا رفتي» را در تهران و بسياري از شهرستان‌ها همراه با «همايون شجريان» به اجرا درآورد كه با استقبال بسيار زيادي روبه‌رو شد و حالا قرار است تهمورس پورناظري اول و دوم شهريور ماه، نخستين كنسرت از مجموعه كنسرت‌هايي را كه قرار است با عنوان «تهمورس و ما» برگزار شود، روي صحنه تالار وحدت ببرد. او در اين اثر، از حضور خواننده بهره نبرده و تعدادي از قطعات را به همراه ديگر نوازندگان همخواني خواهد كرد. ضمن آنكه رويكردي متفاوت را از آنچه در كنسرت‌هاي معمول ديده مي‌شود براي اين اجرا در نظر گرفته است. در اين برنامه تينا جامه‌گرمي ويولن و پيانو، نگار نوراد ويولنسل، آتنا اشتياقي‌ ويولنسل و كنترباس، حسين رضايي نيا سازهاي كوبه‌اي و آرين كشيشي كنترباس و گيتاربيس به عنوان نوازنده تهمورس پورناظري را همراهي خواهند كرد. او خود در اين كنسرت تار، سه‌تار و تنبورو براي نخستين‌بار دوتار مي‌نوازد. پورناظري موسيقي اين برنامه را با نگاهي آزاد از تركيب آهنگسازي و بداهه‌نوازي تدوين كرده است. رضا موسوي طرح‌هايي از تهمورس پورناظري را كارگرداني هنري خواهد كرد. اين برنامه قرار است علاوه بر تهران در شهرهايي چون رشت، گنبد، گرگان، كرمانشاه، شيراز و تبريز به صورت كنسرت روي صحنه برود.

«مهيار عليزاده» نيز قرار است كنسرتي را با حضور تعدادي از بازيگران سينما و تئاتر اجرا كند در پروژه‌اي كه «در شعله با تو رقصان» نام گرفته است، «مهيار عليزاده» آهنگساز اين مجموعه است و «صابر ابر» و «پانته‌آ پناهي‌ها» قطعات ساخته او را اجرا كردند. همزمان آلبوم اين اثر نيز منتشر شده است. در اين آلبوم از اشعار شعراي بزرگي نظير «مولانا»، «هوشنگ ابتهاج» و «عليرضا كليايي» استفاده شده است و تنوع زيادي در اين بخش وجود دارد. «مهيار عليزاده»، كه تجربه حضور موفقي در آلبوم «حريق خزان» داشته و اين روزها مشغول توليد آلبوم مشترك «عليرضا قرباني» و «همايون شجريان» است، اين‌بار به سراغ فضاي جديدي رفته است. آلبوم در شعله با تو رقصان نسبت به آثار اركسترال ايراني كه از او سراغ داريم تفاوت دارد و تاكنون مشابه آن را كار نكرده است.

رسيتال ويولن داليبور كارواي (Dalibor Karvay) اما يكي ديگر از برنامه‌هاي مهمي است كه اين روزها در عرصه موسيقي اجرا مي‌شود. اين كنسرت فردا و پس‌فردا – 22 و 23 تيرماه – اجرا خواهد شد. اين درحالي است كه دو روز بعد از آن نيز اركسترسمفونيك تهران، كنسرت دارد. اركسترسمفونيك تهران در همين ماه‌هاي محدودي كه از عمر دوباره‌اش مي‌گذرد، توانسته با مديريت «علي رهبري» - رهبر كاركشته ايراني- اتفاقات بزرگي را به ثمر برساند و حضور چند سوليستِ مهم از دنيا از جمله اين اتفاقات است. حالا هم كارواي قرار است به مدت دو شب در تالار رودكي سولوي ويولون بگذارد و علاوه بر آن در اجراي اركستر سمفونيك نيز گروه را ياري كند. اما اهالي موسيقي اركسترال هم اين روزها برنامه‌هاي پر و پيماني دارند. آنها حتي منتظر پايان رمضان هم نشده‌اند و قرار است بيست و هفتم تيرماه اجرا شود. تهراني در اين خصوص مي‌گويد: «تشكيل اركستر سازهاي ايراني، اتفاق خوبي است كه در حال رخ دادن است و اگر من قبول مسووليت كردم، براي اين بود كه جاي خالي اين اركستر حس مي‌شد. اكنون بذري براي تاسيس اين اركستر پاشيده شده و روند خوبي هم دارد. نظر من اين بود از جواناني كه به اين عرصه آمده‌اند، به عنوان نوازنده اركستر بهره ببريم. البته جواناني كه به پختگي لازم رسيده‌اند و تجربه كافي دارند. من سال‌ها ايران نبودم و خيلي‌ از اين نوازندگان را نمي‌شناختم، البته چند نفر را از زمان هنرستان به ياد دارم. در جايگاه سرگروه، از حضور پيشكسوتان هم بهره برده‌ايم و در اين باره مي‌توانم سازهاي كوبه‌اي را مثال بزنم.»

آن طور كه تهراني مي‌گويد؛ اعضاي اين اركستر فعلا 35 نفر هستند؛ هر چند تهراني مي‌گويد: «در مجموع، موسيقي ايراني به دلايل خاصي رپرتوار كمي دارد؛ اما نه آنقدر كه بگوييم الان در فقر هستيم. به هر حال تا حدي دست‌مان خالي است. بايد در اين زمينه توجه بيشتر و روي آن كار شود. در نظرمان هست كه حتما اين اتفاق بيفتد. من به اين اركستر به‌شكل يك معجزه نگاه مي‌كنم. اگر اقبال به ما اجازه دهد، حتما اين كار را مي‌كنم. در قدم دوم، بار ديگر هم فراخوان خواهيم داد و از پيشكسوتان نيز مي‌خواهيم كه به ما بپيوندند، به ويژه در زمينه سازهايي مثل كمانچه و ني.»

كنسرت سيمين غانم (ويژه بانوان)، دوئت فلوت و گيتار (فيروز نوايي، ليلي افشار)، كنسرت ناصر وحدتي (گروه گيل و آمارد)، كنسرت آقاي سماع (اثري از اميرحسين حسني نيا) با همراهي سماع قونيه و مراكش از ديگر كنسرت‌هاي منتظر اجرا هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها