• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5475 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۴ ارديبهشت

مراسم اهداي مدال «بنجامين فرانكلين» به پروفسور نادر انقطاع، دانشمند ايراني مقيم امريكا برگزار شد

نام يك ايراني در كنار نام اينشتين و گراهام بل و نيكولا تسلا

گروه اجتماعي| 4 ماه بعد از انتشار خبر انتخاب يك دانشمند ايراني براي دريافت مدال بنجامين فرانكلين؛ يكي از قديمي‌ترين جايزه‌هاي علمي در حوزه علم و مهندسي در امريكا (از سال ۱۸۲۴) كه پيش از اين به دانشمندان و نام‌آوراني همچون آلبرت اينشتين، گراهام بل و نيكولا تسلا تعلق گرفته بود، شامگاه 7 ارديبهشت (27 آوريل) مراسم اهداي اين مدال علمي به پروفسور نادر انقطاع در موسسه فرانكلين فيلادلفيا برگزار شد. 
طبق خبري كه خبرگزاري ايسنا منتشر كرده، اين دانشمند ايراني و استاد مهندسي برق و سيستم در دانشگاه پنسيلوانيا، يكي از ۹ نفري است كه امسال به دليل دستاوردهاي فوق‌العاده‌اش در رهبري علمي، مهندسي و تجاري موفق به دريافت جايزه بنجامين فرانكلين شد و علت انتخاب ايشان براي دريافت اين مدال، نوآوري‌هاي دگرگون‌كننده در مهندسي مواد جديد در تعامل با امواج الكترومغناطيسي با كاربردهاي گسترده در محاسبات فوق‌ سريع و فناوري‌هاي ارتباطي بوده است. پروفسور انقطاع حوزه نانو مدارهاي نوري را پايه‌گذاري كرده و همچنين به ايجاد و توسعه حوزه اپتيك نزديك به صفر و مواد اپسيلون نزديك به صفر (ENZ) با گذردهي الكتريكي نزديك به صفر مشهور است. او از طريق فعاليت‌هاي خود مرزهاي جديدي را پشت‌سر گذاشته كه براي مثال مي‌توان به محاسبات نوري در مقياس نانو و كنترل پراكندگي براي پوشش و شفافيت اشاره كرد. كار او پيامدهاي گسترده‌اي در شاخه‌هاي مختلف مهندسي برق، علم مواد، اپتيك، امواج مايكروويو و الكتروديناميك كوانتومي داشته و تحقيقات ايشان، احتمال انتخاب ايشان براي دريافت جايزه نوبل فيزيك را هم بسيار پررنگ كرده است. 
پروفسور انقطاع متولد ۱۶ مهر ۱۳۳۴ در تهران است كه شهريور 1357 از ايران به امريكا مهاجرت كرد. ايشان از پيشتازان حوزه نانوفناوري در جهان به شمار مي‌آيد. ايشان مدرك كارشناسي خود را در رشته مهندسي برق از دانشگاه تهران و مدرك دكتراي خود را از موسسه فناوري كاليفرنيا دريافت كرد و تاكنون جوايزي ازجمله مدال طلاي انجمن بين‌المللي اپتيك و فوتونيك، مدال موسسه اسحاق نيوتن، مدال جزيره اليس، جايزه مكس‌ بورن به ايشان اهدا شده است. 
4 بهمن پارسال، پايگاه اطلاع‌رساني
 PENN TODAY متعلق به دانشگاه پنسيلوانيا در خبري اعلام كرد كه پروفسور نادر انقطاع، دانشمند اين دانشگاه، موفق به دريافت مدال بنجامين فرانكلين ۲۰۲۳ شده و قرار است در روز 27 آوريل (7 ارديبهشت 1402) به همراه 8 دانشمند ديگر مدال خود را دريافت كند. به استناد اين خبر، پروفسور انقطاع در واكنش به انتخاب براي دريافت مدال بنجامين فرانكلين گفته بود: «من به عنوان يك دانشمند و اهل فيلادلفيا، از دريافت مدال فرانكلين بسيار مفتخر هستم. دريافت جايزه‌اي كه برندگان پيشين آن برخي قهرمانان علمي من مانند آلبرت اينشتين، نيكولا تسلا، الكساندر گراهام بل و ماكس پلانك بوده‌اند، بالاترين افتخار است. من از موسسه فرانكلين براي اعطاي اين جايزه بسيار سپاسگزارم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون