• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5493 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۶ خرداد

رونمايي از موشك «خرمشهر»

برد اين موشك ۲ هزار كيلومتر و وزن سرجنگي آن ۱۵۰۰ كيلوگرم است

گروه   سياسي

موشك بالستيك «خرمشهر ۴» با نام خيبر صبح پنجشنبه با حضور امير محمدرضا آشتياني، وزير دفاع و جمعي از معاونان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح رونمايي شد. برد اين موشك، ۲ هزار كيلومتر و وزن سرجنگي آن نيز ۱۵۰۰ كيلوگرم است. 

وزير دفاع: اين رونمايي‌ها در آينده ادامه خواهد يافت
امير محمدرضا آشتياني، وزير دفاع در مراسم رونمايي از موشك بالستيك «خرمشهر ۴» با اشاره به ويژگي‌هاي آن گفت: «همان‌طور كه به مردم قول داده بوديم در مسير ارتقاي توانمندي‌هاي موشكي جمهوري اسلامي ايران ما از موشك بالستيك راهبردي نقطه‌زن خرمشهر ۴ ارتقا يافته رونمايي كرديم و اين موشك ثمره تلاش چندين ساله دانشمندان و متخصصان ما در سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع است.»
وي ‌افزود: «از ويژگي‌هاي بارز اين موشك مي‌توان به رادارگريزي و عبور از پدافند هوايي دشمن به جهت سطح مقطع كم راداري اشاره كرد.»
امير آشتياني با بيان اينكه اين موشك ۲۰۰۰ كيلومتر بُرد و سر جنگي با قدرت انفجاري بسيار بالا دارد، تصريح كرد: «اين موشك مي‌تواند از سر جنگي‌هاي متنوع برحسب ماموريت‌هاي خود استفاده كند و از قدرت تحرك و آماده‌سازي در كمترين زمان برخوردار است.»
وي ادامه داد: «موشك‌هاي بالستيكي كه بتوانند به سرعت آماده اجراي عمليات شوند از اهميت بالايي برخوردار هستند؛ اما پيام وزارت دفاع در رونمايي از اين‌ موشك اين است كه ساخت موشك ‌خرمشهر۴ در راستاي ارتقاي توانمندي‌هاي دفاعي در برابر دشمنان صورت گرفته است و اين ‌يعني ما در دفاع از كشور و دستاوردهاي انقلاب اسلامي مصمم هستيم.»
وزير دفاع بيان كرد: «از سوي ديگر به دشمنان هم اين را نشان‌ مي‌دهيم ‌كه به هيچ‌وجه نمي‌توانند جوانان ما را از مسير پيشرفت، رشد و تعالي باز دارند و پيام اين اقدام براي دوستان ما هم كمك به ثبات در منطقه و حمايت همه‌جانبه از دوستان و كشورهايي كه در مسير مبارزه با نظام سلطه قرار دارند، است.»
امير آشتياني با اشاره به ماموريت‌هاي وزارت دفاع عنوان كرد: «وزارت دفاع ماموريت پشتيباني از نيروهاي مسلح را در حوزه‌هاي مختلف اعم از موشكي، پهپادي، راداري و ساير حوزه‌هاي مورد نياز نيروهاي مسلح را با توجه به نوع تهديداتي كه عليه كشورمان متصور است، برعهده دارد.»
وي افزود: «قطعا اين رونمايي‌ها در آينده نيز ادامه خواهد يافت و ملت عزيز شاهد پيشرفت‌هاي چشمگيري در عرصه‌هاي مختلف از طريق فرزندان خود در مجموعه وزارت دفاع خواهند بود.»


مشخصات موشك جديد
اين موشك آخرين نسخه پيشرفته خرمشهر است كه از انواع موشك‌هاي نقطه‌زن بدون نياز به هدايت در فاز نهايي است. موتور آن، موتور پيشرفته اروند است كه از سوخت هايپرگوليك بهره مي‌برد.
به گزارش فارس، متخصصان صنايع موشكي براي ايجاد قابليت‌هاي تاكتيكي، موتور موشك خرمشهر ۴ را در داخل مخزن سوخت قرار دادند كه اين امر باعث كاهش طول موشك به حدود ۱۳ متر شده است.
موشك خرمشهر ۴ (خيبر) مجهز به سيستم كمك ناوبري بوده و قابليت حمل سرجنگي سنگين را داراست.
اين موشك همچنين از هدايت و كنترل فاز فعال، هدايت و كنترل فاز مياني بهره برده و در برابر جنگال نيز مقاوم است.

4متر، سر جنگي
سرجنگي اين موشك با طول حدود 4 متر، يكي از بزرگ‌ترين و اثر بخش‌ترين سرجنگي‌هاي توليد شده است كه قابليت حمل بيش از يك تن مواد ناريه را داراست.
سرعت بالاي اصابت سرجنگي به هدف، باعث مي‌شود سيستم‌هاي پدافندي دشمن، قادر به تشخيص و رهگيري و اقدام جهت انهدام سرجنگي را نداشته باشند.
تفاوت اين موشك با ساير نسل‌هاي قبلي خود تامين دقت نقطه‌زني در فاز مياني (پرواز بالاي جو) است. سرعت آماده‌سازي و روانه‌سازي بسيار كم نيز از ديگر ويژگي‌هاي بارز خرمشهر ۴ است كه آن را به يك موشك تاكتيكي تبديل كرده است.
مدت زمان لازم براي شليك اين موشك به دليل استفاده از سوخت خودمشتعل (هايپرگوليك)، بي‌نيازي از تزريق سوخت راه‌انداز و هوا و عدم نياز به نشانه‌روي افقي پس از عمودسازي، كمتر از ۱۲ دقيقه است. همچنين به دليل برخورداري از مخازن جديد سوخت مي‌توان سوخت را در آن تزريق و موشك را به مدت چند سال در حالت شارژ، نگهداري كرد.
موشك خرمشهر ۴ به دليل بهره‌مندي از موتور بسيار قدرتمند از ضربه ويژه بسيار بالايي برخوردار است كه اين ضربه ويژه روي زمين ۲۸۰ و در شرايط خلأ ۳۰۰ ثانيه است. همچنين موتور مذكور باعث شده تا سرعت اين موشك در خارج از جو به ۱۶ ماخ و در داخل جو به ۸ ماخ برسد.
استحكام بيشتر سازه موشك در نسل جديد خرمشهر نسبت به سه نسل قبل ديگر ويژگي اين موشك است كه باعث شده تا پرتابگر بتواند آن را با سرعت بيشتري جابه‌جا كند.

«موشك مولفه‌اي براي قدرت دفاعي  و بازدارندگي»
سردار رضا طلايي‌نيك، سخنگوي وزارت دفاع هم درباره موشك «خرمشهر ۴» و ويژگي‌هاي اين موشك گفت: «مولفه‌هاي قدرت دفاعي و بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران گوناگون هستند كه يكي از اين مولفه‌ها قدرت موشكي است. ايران با اتكا به دانشمندان و متخصصان جوان خود جزو كشورهاي برتر در اين حوزه است.»
به گزارش فارس، وي افزود: «ما اگر به قدرت دفاعي و موشكي بالاتر دست پيداكرده‌ايم و در حال توسعه اين روند هستيم، بايد گفت اين موضوع به قدرت علمي، فناوري و توسعه‌يافتگي صنعت مرتبط است، چراكه امكان استفاده از دانش صنعت موشكي در ساير صنايع غيرنظامي نيز وجود دارد.»
سخنگوي وزارت دفاع ضمن تشريح ويژگي‌هاي موشك «خرمشهر ۴» بيان كرد: «موشك خرمشهر كه تاكنون سه نسل از آن رونمايي شده بود و روز گذشته جديدترين نسل آن با نام «خرمشهر ۴» معرفي شد، سطح مقطع راداري كمي داشته و امكان رادارگريزي آن بالاست. اين موشك سرعت بيشتري نسبت به نسل‌هاي قبلي خود دارد.» وي افزود: «طراحي موشك «خرمشهر ۴» نسبت به نسل‌هاي قبلي خود تفاوت دارد و مي‌تواند از سرجنگي‌هاي گوناگون استفاده كند. در واقع، متناسب با نوع سرجنگي‌ها امكان سرعت، مسافت و تعيين هدف تغيير مي‌كند. لذا قابليت مانورپذيري بالايي دارد و همچنين امكان آماده‌سازي در كمترين زمان ممكن نسبت به موشك‌هاي قبلي در اين موشك وجود دارد.»
طلايي‌نيك درباره ساير ويژگي‌هاي نسل چهارم موشك خرمشهر عنوان كرد: «سامانه كنترل و هدايت موشك در عبور از جو خاموش مي‌شود و به همين دليل، قدرت مانورپذيري و رادارگريزي موشك نيز افزايش پيدا مي‌كند.»

واكنش فرانسه و امريكا به موشك جديد
اما اين رونمايي با واكنش برخي كشورهاي غربي روبه‌رو شد. «آنه كلر لجندر»، سخنگوي وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه با اشاره به اينكه آزمايش موشك خيبر توسط ايران نقض قطعنامه شوراي امنيت محسوب مي‌شود، گفت: «اين فعاليت‌ها باتوجه به تشديد برنامه هسته‌اي ايران، بيشتر نگران‌كننده هستند.» به گزارش ايسنا، وي در ادامه گفت: فعاليت‌هاي ايران تهديدهاي جدي عدم اشاعه هسته‌اي دارند و هيچ توجيه غيرنظامي معتبري براي آنها وجود ندارد. اين مقام فرانسوي اظهار كرد: ما از ايران انتظار داريم كه به تعهدات بين‌المللي خود احترام بگذارد و پيشرفت ملموسي پيش از نشست شوراي حكام حاصل كند. متيو ميلر، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا هم در يك نشست خبري در پاسخ به اين سوال كه چه واكنشي نسبت به رونمايي از موشك بالستيك خرمشهر۴ (خيبر) توسط ايران دارد، با مطرح كردن ادعاهايي درباره برنامه موشكي ايران گفت: «ما به وضوح گفته‌ايم كه توسعه و اشاعه موشك‌هاي بالستيك توسط ايران تهديدي جدي براي امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي بوده و يك چالش مهم در زمينه عدم اشاعه تسليحات اتمي است.»
ميلر ادامه داد: «ما به استفاده از برخي ابزارهاي‌مان در زمينه عدم اشاعه تسليحات هسته‌اي، ازجمله تحريم‌ها براي مقابله با توسعه بيشتر برنامه موشك‌هاي بالستيك ايران و توانمندي آن براي اشاعه موشك‌ها و فناوري مرتبط ادامه مي‌دهيم.»
در واكنش به اين اظهارات سخنگوي وزارت امور خارجه ايران گفت كه «دولت‌هايي كه در صدر صادركنندگان تسليحات به منطقه قرار دارند، امروز از پيشرفت و اقتدار دفاعي ايران ابراز نگراني مي‌كنند.»
او در توييتي نوشت: «همان دولت‌هاي غربي خاصه امريكا و فرانسه كه نقش مهمي در تحريك و تسليح رژيم بعث صدام به تجاوز نظامي و موشك‌باران شهرها و مردم بي‌دفاع ايران داشتند و در صدر صادركنندگان تسليحات به منطقه قرار دارند، امروز از پيشرفت و اقتدار دفاعي ايران ابراز نگراني مي‌كنند. آنها با ايران قوي مخالفند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون