• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5493 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۶ خرداد

حسن خميني:

اجتهاد بايد متناسب با زمانه باشد

سيد حسن خميني در مراسم سالگرد شصتمين سال تاسيس حزب موتلفه اسلامي در حسينيه جماران با تبريك سالگرد تاسيس حزب موتلفه و گراميداشت شهدا و درگذشتگان اين حزب از جمله عسكراولادي، حبيبي، اماني و عراقي، اظهار كرد: در مسير زندگي جريانات سياسي تقريبا همه به دنبال سعادت جامعه خود بودند البته كساني هم بوده‌اند كه دنبال سعادت خود يا قبيله و عشيره بوده و كاري به سايرين نداشته‌اند اما اكثر جريان‌هاي سياسي مي‌گويند دنبال سعادت ملت خود يا سعادت بشريت هستيم.
وي ادامه داد: كمونيسم زماني پارادايم روشنفكري جهاني بود و ميليون‌ها نفر براي اين آرمان كشته شدند. در همين تهران مراسم يادبود براي لنين و استالين گرفتند. در آن مقطع هركس مدعي روشنفكري بود بايد حرف كمونيستي مي‌زد. در اين فضا جذب اين افكار ماترياليستي نشدن سخت بود ولي موتلفه با اين جريان خط كشي داشت. البته همين كمونيسم هم دنبال سعادت بشر بود كه من كاري به نيت‌خواني اين جريان ندارم. جريان‌هاي ضدكمونيست مثل جريان ليبرال هم مدعي رساندن بشر به سعادت بودند. نقطه اتكاي موتلفه به مرجعيت شيعه بود و اين مسير را نرفت.
به گزارش ايسنا، او افزود: سعادت بشريت چيست؟ پاسخ به اين سوال محل دعواست. عده‌اي مي‌گويند سعادت بشر در ليبراليسم، عده‌اي در سوسياليست، عده‌اي در جامعه بدون طبقه توحيدي و عده‌اي در نيهيليسم مي‌دانستند اما دينداران مي‌گويند سعادت بشر در چيزي است كه تامين‌كننده دين و دنيا باشد. براي دينداران مرگ پايان خط نيست پس سعادت دنيا بايد با نگاه به آخرت باشد.
حسن خميني با بيان اينكه نسخه مديريت دنيا بايد با نگاه به آخرت براي دستيابي به سعادت باشد، گفت: چگونگي اجراي اين برنامه اهميت دارد. امام خميني مي‌گفتند ما هم دنيا را مي‌خواهيم و هم آخرت را و راه آن را در جمهوري اسلامي ديدند و گفتند جمهوري اسلامي نه يك كلمه كمتر و نه يك كلمه بيشتر.
وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي نظامي برخاسته از نظر مردم با اتكا به احكام اسلامي است. اجتهاد ما هم بايد متناسب با زمانه باشد و ما فرزند زمانه خود باشيم. حركت امام خميني هم از مسير بيداري مردم بود نه جنگ و كودتا. امام به موتلفه مي‌گفت برويد كار تشكيلاتي كرده و مردم را بيدار كنيد و دل‌هاي آنها را جذب كنيد. اين تلاش‌ها كه از سال ۴۲ شكل گرفت، توانست دل‌هاي مردم را جذب كند. جذب مردم فقط از عنصر دين برمي‌آمد. دينداران 30 سال قبل از انقلاب جايگاهي نداشتند اما در سال ۵۷، امام رهبر انقلاب شده بود و مردم جذب امام و تشكيلات دينداران شدند.
حسن خميني افزود: ما دنبال سعادت فردي نيستيم. سعادت از مسير دنيا تا آخرت به دست مي‌آيد. اگر نقصي در اين مسير وجود دارد، بايد ببينيم كجاي اين مسير كم گذاشته‌ايم. بايد كار تشكيلاتي را به بين مردم برد. ما روحاني و عارف كم نداشته‌ايم اما چرا مردم جذب امام شدند؟ چون امام مسير سعادت را براساس فطرت انسان پايه گذاشت. بايد دوباره رفت و با مردم صحبت كرد. مشكلات مردم زياد است ولي مسير حل مشكلات با خود مردم و كار تشكيلاتي است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون