• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5493 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۶ خرداد

هشدار وزير انرژي قطر به اروپايي‌ها:

اتفاقات بدتري براي اروپا در راه است

وزير انرژي قطر طي اظهاراتي با اشاره به كمبود سرمايه‌گذاري در بخش نفت و گاز جهان هشدار داد كه زمستان گرم، اتحاديه اروپا را از يك بحران شديد انرژي نجات داد اما بدترين بحران براي اين اتحاديه «هنوز در راه است».
 سعد الكعبي، وزير انرژي قطر طي اظهاراتي در روز سه‌شنبه با اشاره به كمبود سرمايه‌گذاري در بخش نفت و گاز جهان هشدار داد كه زمستان گرم، اتحاديه اروپا را از يك بحران شديد انرژي نجات داد، اما بدترين بحران براي اين اتحاديه «هنوز در راه است» . وي در سخنراني خود در مجمع اقتصادي قطر در دوحه تاكيد كرد كه حركت «تهاجمي» جهان به سمت انرژي سبز، سرمايه‌گذاري در زمينه هيدروكربن‌ها را كاهش داده است كه اين امر مي‌تواند منجر به كمبود انرژي در اتحاديه اروپا در دهه جاري ميلادي شود. الكعبي هشدار داد: در آينده كمبود زياد گاز وجود خواهد داشت، عمدتا به دليل فشار ناشي از گذار جهاني به انرژي‌هاي تجديدپذير كه ما مي‌گوييم بسيار تهاجمي است.
وي افزود: ثبات اقتصادي و مسووليت زيست محيطي با يكديگر منافاتي ندارند. شما بايد هر دو را داشته باشيد.
بر اساس اين گزارش، اتحاديه اروپا پس از كاهش واردات نفت و گاز از روسيه، با بحران انرژي بي‌سابقه‌اي دست و پنجه نرم كرده است. تحريم‌هايي كه اتحاديه اروپا عليه واردات انرژي روسيه اعمال كرده منجر به تورم بالاي بي‌سابقه و بحران هزينه زندگي در سراسر اين اتحاديه شده است. الكعبي گفت: تنها چيزي كه امسال بشريت و اروپا را نجات داد، زمستان گرم و كاهش رشد اقتصادي بود. فكر مي‌كنم بدترين اتفاق هنوز در راه است. وي همچنين از مقامات اتحاديه اروپا خواست تا از «اهريمن‌سازي» سوخت‌هاي فسيلي خودداري كنند. اين وزير قطر در ادامه گفت: اگر (رهبران اروپايي) برنامه مناسبي داشته باشند و با توليدكنندگان مذاكره كنند و از شركت‌هاي نفت و گاز اهريمن نسازند، واقعيت وارد جريان خواهد شد و ما به راه‌حل معقولي خواهيم رسيد.
تلويزيون العربي مستقر در قطر در گزارش خود اعلام كرد كه «هم عربستان سعودي و هم قطر نسبت به بحران انرژي در آينده با توجه به ناديده گرفتن روسيه به عنوان يك توليد‌كننده انرژي هشدار مي‌دهند».
عامر الشباكي، صاحب‌نظر انرژي گفته است كه «در صورتي كه سرمايه‌گذاري‌ها در بخش نفت مانند گذشته باقي بماند»، دنيا با «شوك‌هاي انرژي مختلفي» برخورد خواهد كرد. او انتظار دارد قيمت هر بشكه نفت از ۲۰۰ دلار تجاوز كند.
به گزارش خبرگزاري رسمي قطر، محمد بن عبدالرحمن آل ثاني، نخست‌وزير قطر در سخنراني جلسه افتتاحيه سومين دوره اين مجمع، نقش پيشرو كشورش را به عنوان «يك شريك قابل اعتماد بين‌المللي، منبع انرژي و مقصد براي سرمايه‌گذاري و گردشگري» ستود.
او گفت كه قطر مشتاق تامين انرژي و ثبات بازار جهاني با توجه به بحران‌هاي بين‌المللي است.
مجمع اقتصادي قطر كه توسط بلومبرگ سازماندهي شده، ميزبان رهبران و نوآوران جهاني است تا راه‌حل‌هايي را براي چالش‌هاي كليدي پيش روي بازار انرژي، مورد بحث و بررسي قرار دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون