• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5493 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۶ خرداد

انديشه سهروردي

كتاب «انديشه سهروردي؛ ديدگاه‌هاي فلسفي استاد غلامحسين ديناني» با تحقيق و تدوين اسماعيل منصوري‌لاريجاني از مجموعه كتاب‌هاي برنامه تلويزيوني معرفت، به‌ تازگي توسط انتشارات سروش به چاپ دوم رسيده است. شهاب‌الدين يحيي‌بن حبش‌بن اميرك سهروردي در ۵۴۹ ه. ق در قريه سهرورد، نزديك زنجان، متولد شد. سهرورد، روستايي است كه در قديم مسكن كشاورزان دانشمند بود و سكنه آن روستا به علم و دانش علاقه داشتند و با اينكه زراعت مي‌كردند، فرزندان خود را به مكتب مي‌فرستادند تا درس بخوانند.
شهاب‌الدين بعد از اينكه خواندن و نوشتن آموخت، پدرش او را به مراغه (كه آن موقع از شهرهاي بزرگ بود و چند سال بعد از آن تاريخ، خواجه نصيرالدين طوسي زيج معروف مراغه را به دستور هلاكوخان در آن ساخت) فرستاد.
شهاب‌الدين سهروردي مقدمات علوم را در مراغه، نزد مجدالدين جيلي، فراگرفت و پس از آن، عازم اصفهان شد. در آن زمان، در اصفهان دانشمندي به نام ظهيرالدين قاري تدريس مي‌كرد. شهاب‌الدين سهروردي همه علوم آن زمان را نزد وي فرا گرفت و در شانزده سالگي از تحصيل علم و تلمذ نزد استادان بي‌نياز شد.
شهاب‌الدين سهروردي ضمن تحصيل چنين استنباط كرده بود كه موجودات دنيا از نور به وجود آمده‌اند و انوار به يكديگر مي‌تابند و آن تابش متقابل را اشراق خواند و به همين دليل، لقب «شيخ اشراق» را يافت. چاپ دوم اين‌ كتاب با ۱۶۸ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قيمت ۹۰ هزار تومان عرضه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون