• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5502 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۸ خرداد

مجوز پرواز 6 ايرلاين به اهواز شيراز و مشهد لغو شد

پاس گل سازمان هواپيمايي به دلالان

سازمان هواپيمايي كشوري در اقدامي عجيب مجوز پرواز 6 شركت هواپيمايي در مسير‌هاي تهران به مشهد، اهواز و شيراز را از تاريخ ٢١خرداد لغو كرده است. معاون هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري با ارسال نامه‌هاي جداگانه‌اي به هواپيمايي آتا، فلاي پرشيا، كيش‌اير، كارون و سپهران مجوز پروازي اين شركت‌ها را در برخي مسيرهاي داخلي از 21 خردادماه تا اطلاع ثانوي باطل كرده. بر اين اساس مجوز پروازهاي هواپيمايي آتا در مسير تهران- مشهد، فلاي پرشيا در مسير تهران- شيراز، هواپيمايي كيش در مسير تهران- اهواز، كارون در مسير تهران-شيراز و سپهران در مسير تهران- مشهد به دليل گرانفروشي باطل خواهد شد. همچنين سازمان هواپيمايي كشوري اعلام كرده كه پيرو اخطار قبلي در ارديبهشت ماه امسال و بررسي مجدد سيستم‌هاي نمايش، توزيع و فروش بليت هوايي، بليت شركت هواپيمايي زاگرس همچنان بالاتر از نرخ تعيين ‌شده در نرخنامه ابلاغي اين سازمان به شركت‌هاي هواپيمايي به ‌فروش رسيده و تمامي مجوزهاي پروازي مسير تهران ـ  اهواز آن شركت را از روز يكشنبه21 خردادماه تا اطلاع ثانوي باطل كرده است. اين در حالي است كه اين ايرلاين‌ها بليت مسير‌هاي مذكور براي بعد از تاريخ مذكور را فروخته‌اند و لغو مجوز پرواز‌ها مسافرين اين شركت‌ها را دچار سرگرداني مي‌كند. با توجه به اينكه به دليل افزايش تقاضاي سفر‌هاي هوايي دوره انتظار براي دريافت بليت در مسير‌هاي پرتردد و به ويژه مسير‌هاي مذكور طولاني است، اين اقدام سازمان هواپيمايي كشوري منجر به كاهش عرضه صندلي هواپيما و طولاني‌تر شدن دوره انتظار دريافت بليت خواهد شد ضمن اينكه باعث افزايش بازار سياه بليت و رونق دلالي مي‌شود .
از سوي ديگر در يك اقدام سوال‌برانگيز فقط لغو پرواز‌هاي شركت هواپيمايي زاگرس به مقصد اهواز در صدر خبر‌هاي نيمروزي صداوسيما قرار گرفته و ساعاتي بعد، خبرگزاري تسنيم اسامي برخي ديگر از ايرلاين‌هاي جريمه شده را منتشر كرد. 
در ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه و تنفيذ آن در ماده 53 برنامه ششم توسعه آمده است: آزادسازي نرخ بليت هواپيما و شبكه پروازي اجرايي شده كه به استناد مصوبه ستاد تنطيم بازار وزارت راه و شهرسازي با دخالت غيرقانوني و حتي حذف سازمان هواپيمايي كشوري در تصميم‌گيري‌ها و بدون نظر شوراي عالي هواپيمايي تصميم غيرقانوني خود را به سازمان هواپيمايي كشوري تحميل كرده است. اتفاقي كه در نهايت ايرلاين‌ها را دچار خسارت جبران‌ناپذيري كرده است؛ زيرا از 350 فروند هواپيماي ثبت شده كمتر از 100 فروند فعال واقعي است و عرضه بليت نيز به ‌شدت محدود شده است . رانت گرانفروشي و پارتي‌بازي براي به دست آوردن بليت هواپيما نتيجه دخالت وزارت راه و شهرسازي است. 
حتي در صورت ابطال قانون، شوراي عالي هواپيمايي بايد نرخ بليت را تعيين كند كه گفته مي‌شود با قيمت‌گذاري دستوري، اين شورا نيز خنثي شده است. 
حالا سازمان هواپيمايي كشوري در اقدامي عجيب و طبق ادعاي خود براي رعايت مصالح مردم با دستور صريح وزير راه براي بيش از 8 شركت هواپيمايي ممنوعيت و محدوديت ايجاد كرده است. 
مشخص نيست چرا سازمان هواپيمايي كشوري با ابطال مجوز پرواز شركت‌هاي هواپيمايي هزاران نفر از مردم را كه در اين گرماي طاقت‌فرسا و جاده‌هاي خطرناك بليت هواپيما خريداري كرده‌اند، با تصميم شخص وزير محروم شده‌اند.


 شگرد جديد بعضی  شركت‌هاي هواپيمايي  براي گرانفروشي 
در حالي سازمان هواپيمايي، ۶ ايرلاين را به‌ دليل گرانفروشي نقره‌داغ كرد كه برخي ايرلاين‌ها شگرد جديدي را براي دور زدن سازمان و دريافت پول بيشتر در دستور كار قرار داده‌‌اند. 
خبرگزاري نزديك به دولت «تسنيم» در اين باره نوشته است: هواپيمايي ايران ايرتور با ارسال پيامكي به مسافران پرواز مشهد-تهران روز ۲۶ خردادماه ساعت 19:30  اعلام كرده كه اين پرواز با تعجيل بيش از ۱۵ ساعته انجام خواهد شد! يكي از مسافران اين پرواز گفته است: بنده براي پرواز شماره ۹۶۷ مشهد-تهران ايران ايرتور مبلغ يك ميليون و ۱۸ هزار تومان پرداخت كرده‌ام. اين در حالي است كه هواپيمايي ايرتور با ارسال پيامكي از تعجيل انجام اين پرواز در ساعت ۴ بامداد روز ۲۶ خرداد خبر داده است.
در تماس با شركت هواپيمايي گفته شد، مي‌توانيم بليت را بدون اخذ جريمه مسترد كنيم، اين در حالي است كه براي خريد بليت در همان روز بايد ۵۰۰ هزار تومان بيشتر پرداخت كنيم. دليل اين تعجيل را جويا شدم كه پاسخ مشخصي براي اين پرسش به ما داده نشد.
از شواهد و قرائن پيداست شركت‌هاي هواپيمايي با ترفند تعجيل در انجام پروازها به ‌دنبال كسب سود بيشتر و فروش بليت بالاتر از نرخ‌هاي مصوب سازمان هواپيمايي هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون