• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5502 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۸ خرداد

نيازمندي‌هاي ارتش سرخ در نقل‌وانتقالات

پرسپوليس در دفاع و حمله بايد تقويت شود

روزبه ‌دلاور

به گزارش «اعتماد»، فصل بيست و دوم از مسابقات فوتبال در ليگ برتر با قهرماني پرسپوليس به پايان رسيد و ۱۶ تيم اين مسابقات كم‌كم آماده برگزاري فصل بيست و سوم خواهند شد. هر كدام از تيم‌هاي حاضر در بازي‌ها براي بازي‌هاي پيش‌رو برنامه‌ريزي و اهداف خودشان را دنبال مي‌كنند. چند باشگاه مدعي براي قهرماني تيم مي‌بندند و‌ بعضي تيم‌ها همين كه در اواسط جدول باشند براي‌شان موفقيت محسوب مي‌شود و تعدادي ديگر از تيم‌ها هم براي بقا تلاش مي‌كنند.

اما پرسپوليس به عنوان پرافتخارترين تيم اين مسابقات هميشه براي قهرماني وارد رقابت مي‌شود و در فصل بعد هم يكي از گزينه‌هاي اصلي كسب جام به حساب مي‌آيد. در گزارش امروز «اعتماد» به بررسي نقاطي كه قرمزها براي فصل بعد نياز به ترميم آن دارند، مي‌پردازيم. گفتني است در اين گزارش از ذكر نام گزينه‌هاي احتمالي پرهيز كرديم تا براي بازيكنان و مدير برنامه‌هاي‌شان بازارگرمي نشود!

دروازه امن است اما فاصله گلرها زياد! 
پرسپوليس در خط دروازه عليرضا بيرانوند و احمد گوهري را دارد. با حضور بيرانوند خيال قرمزها از دروازه‌بان اول تيم‌شان راحت است، اما در صورت محروميت يا مصدوميت بيرانوند، گوهري نمي‌تواند جايگزين مطمئني براي او باشد. بسياري از كارشناسان اعتقاد دارند براي پرهيز از حاشيه ‌بهتر است فاصله دو گلر نزديك به هم نباشد، اما گوهري و بيرانوند از لحاظ فني اختلاف زيادي با هم دارند كه جدا از مسائل انگيزشي در مقاطع حساس ممكن است پرسپوليسي‌ها را با دردسر مواجه كند.‌

جذب دفاع چپ از نان شب واجب‌تر است! 
در خط دفاع پرسپوليس براي فصل بعد چند علامت سوال وجود دارد. اول اينكه اگر قانون منع باشگاه براي قرارداد دلاري با بازيكنان‌ خارجي اجرايي شود، تكليف گولسياني چه خواهد شد؟ مدافع گرجي قرمزها زير بار قرارداد ريالي نمي‌رود و همين موضوع مي‌تواند قلب خط دفاع اين تيم را با چالش جدي مواجه كند. البته پورعلي‌گنجي و نعمتي و فرجي هم ديگر گزينه‌هاي يحيي در مركز خط دفاعي در اين تيم‌ ماندني هستند، اما جز پورعلي‌گنجي ساير گزينه‌ها در سطح گولسياني نيستند و بايد صبر كرد و ديد در صورت جدايي گئورگي چه بازيكني پرسپوليسي مي‌شود. در سمت راست خط دفاعي با وجود دانيال اسماعيلي‌فر پرسپوليس مشكلي ندارد اما سمت چپ‌ يكي از دغدغه‌هاي جدي‌ يحيي است. جايي‌ كه وحيد اميري و‌ علي نعمتي ‌نتوانستند انتظارات را برآورده كنند و بايد چاره‌اي براي پاشنه‌ آشيل پرسپوليس در فصل قبل انديشيده شود.

هافبك‌ها و وينگرهاي سرحال  نقطه قوت پرسپوليس 
پرسپوليس با داشتن‌ ترابي و صادقي و سرلك و رفيعي و عمري و‌ اسدبيگي و اميري، غمي در مركز و‌ كناره‌هاي زمين ‌ندارد! با حفظ همين بازيكنان به نظر نمي‌رسد كادرفني پرسپوليس بخواهد نيمكت اين تيم را شلوغ‌تر از گذشته‌ كند. بازيكناني‌ كه هر تيمي آرزوي جذب يكي از آنها را دارد و مي‌توانند سرنوشت بازي را عوض كنند. يكي از علت‌هاي موفقيت‌ پرسپوليس در فصل پيش همين‌ مهره‌هاي با ارزش و كارگشا بودند و با وجود آنها خيال هر مربي راحت است.

جذب مهاجم در صدر فهرست  خريد پرسپوليس 
پرسپوليس در خط حمله با‌ خداحافظي دياباته‌ هميشه ‌مصدوم‌، عبدي و آل‌كثير و پريرا را دارد، اما آمار گلزني گولسياني مدافع پرسپوليس از هر سه گزينه خط حمله اين تيم بهتر بوده است! مهاجم‌ گران‌قيمت اما بي‌كيفيت برزيلي كه رفتني است و عبدي همچنان ‌دور از انتظار بازي مي‌كند و جايي ‌در تركيب اصلي‌ ندارد و فقط آل‌كثير مي‌ماند كه بعد از رهايي از مصدوميت عملكرد خوبي‌ داشت و گل‌هاي ‌مهمي هم‌ به ثمر رساند. اما آل‌كثير هم‌ سن‌ زيادي‌ دارد و هم ‌نمي‌تواند به تنهايي بار خط‌ حمله را به دوش بكشد؛ پس مي‌ماند ‌جذب يك ‌و شايد هم ‌دو مهاجم ‌كارآمد تا در آسيا هم ‌عصاي ‌دست يحيي باشند. پرسپوليس سال‌هاست كه در جذب مهاجم درجه يك خارجي شانس نداشته و مهره‌هايي كه به اين تيم ‌مي‌آيند كارايي لازم را ندارند‌ و‌ اگر هم‌ به‌طور اتفاقي يك مهاجم‌ در حد لوكاديا‌ به اين تيم بيايد، ماندگار نيست! در بين گزينه‌هاي داخلي هم براي يحيي هيچ كس مثل شهريار مغانلو نمي‌شود‌ كه ‌البته اين مهاجم‌ هم با سپاهان قرارداد‌ دارد.‌ بايد منتظر ماند و ديد يحيي براي رهايي از اين معضل چه چاره‌اي مي‌انديشد. دواي‌ درد قرمزها گزينه خارجي است يا شايد ‌هم‌ ايراني‌هايي كه مدتي در خارج بازي كردند و در اواخر فوتبال خود دوست دارند به ايران بيايند و براي پرسپوليس بازي كنند. اين گزينه‌ها مي‌توانند ‌سرو‌ساماني به خط آتش اين تيم‌ دهند.

مربيان ايراني از جذب بازيكنان  «چند‌پسته» غافل  مي‌شوند؟‌
يك زمان برانكو استاد شناسايي بازيكناني با توانايي بازي در چند پست بود و با جابه‌جايي مهره‌ها در بازي‌هايي كه با كمبود مهره مواجه مي‌شد‌ به مشكل زيادي نمي‌خورد. بعد از برانكو، يحيي هم‌ همين رويه را در پيش گرفت. بازيكناني كه در چند پست مي‌توانند بازي كنند، عصاي دست مربي هستند. بازيكناني مثل ربيع‌خواه، نوراللهي، انصاري، ماهيني و... اما مدت‌هاست كه از اين دست بازيكنان كمتر در فوتبال بروز كرده‌اند يا شايد هم سرمربي پرسپوليس ديگر اعتقادي به ‌چنين بازيكناني ندارد. اما تيم‌هاي ديگر چطور؟‌ با شروع فصل جديد و جذب بازيكنان تازه و زير نظر گرفتن عملكرد تيم‌ها در بازار نقل و انتقالات بهتر مي‌توان به اين سوال پاسخ داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون