• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5502 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۸ خرداد

فوتبال عربستان و فوتبال ما

از بنزما و جذب توريست تا فراري دادن ستارگان

به گزارش «اعتماد» پس از حضور كريستيانو رونالدو يكي از بهترين بازيكنان تاريخ فوتبال در ليگ‌ عربستان و باشگاه النصر، الاتحاد ديگر تيم عربستاني بي‌كار ننشست و كريم بنزما فوق ستاره فصل پيش رئال مادريد را به رياض آورد. اما ‌اين دو‌ ابرستاره تنها خريدهاي باشگاه الاتحاد و‌ ديگر تيم‌هاي عربستاني نيستند، چراكه چند روزي مي‌شود كه الاتحاد در حال مذاكره ‌نهايي با سرخيو راموس است و تقريبا كانته را هم‌ بايد عضو اين تيم‌ دانست. از طرفي گفته شده ايكاردي با التعاون ‌به ‌توافق اوليه رسيده و مدت‌هاست كه از‌ پيشنهاد وسوسه‌انگيز الهلال به مسي مي‌گذرد و چنانچه ناز فوق ستاره آرژانتيني ‌براي الهلالي‌ها ادامه‌دار باشد احتمالا چند ستاره اروپايي يا از‌ كشورهاي درجه يك‌ امريكاي‌جنوبي راهي اين‌ تيم ‌آبي‌پوش خواهند شد.
از‌ همين‌ حالا مي‌شود پيش‌بيني كنيم ‌كه فصل آينده ليگ عربستان‌ توجه عموم مردم فوتبالدوست جهان را به خودش جلب مي‌كند و توريست‌هاي زيادي از سراسر دنيا به عربستان ‌خواهند رفت تا بازيكنان ‌محبوب خود را از نزديك‌ ملاقات كنند. اتفاقي كه بعد از حضور رونالدو در عربستان ‌شاهدش بوديم‌. اينكه برندينگ و صنعت توريسم در اين كشور با حضور بازيكن پرتغالي تكان اساسي خورد!
اما همزمان در فوتبال ما خبرهاي عجيب و غريب زيادي به گوش مي‌رسد كه قابل قياس با كشور مسلمان و همسايه نيست. درحالي كه بسياري از بازيكنان خارجي كه به ايران مي‌آيند بيشتر نقش توريست را دارند تا بازيكن باكيفيت و انتظار مي‌رفت با قوانين و بودجه‌اي كه براي باشگاه‌ها در نظر گرفته مي‌شود راه براي بازيكنان بزرگ دنيا به تهران باز شود، قانوني در نزديكي تصويب قرار دارد كه باشگاه‌ها از امضاي قرارداد ارزي منع مي‌شوند! كه اگر‌ چنين اتفاقي رخ دهد عملا هيچ‌ بازيكن خارجي به ليگ ما نمي‌آيد و بايد شاهد افزايش قيمت بازيكنان بي‌كيفيت باشيم. تصور كنيد مثلا باشگاه نساجي كه امسال مجوز حضور در ليگ قهرمانان آسيا را به دست آورده چطور مي‌تواند ستاره‌هاي داخلي را به قائمشهر بكشاند؟ آيا بايد با همين وضعيت و با آن همه‌ كمبود به مصاف تيم‌هاي كشورهاي عربي برود؟ چرا نبايد دست مالك اين تيم‌ و در كل ديگر تيم‌هاي كشور را باز گذاشت تا نقاط ضعف‌شان را با بازيكنان خارجي پوشش دهند؟ از همين حالا بايد هشدار داد كه با اين وضعيت و اگر قانون از جذب بازيكن خارجي جلوگيري كند در آسيا سوژه‌ ديگر كشورها خواهيم ‌شد و بدون ترديد فوتبال ما آبروريزي به بار مي‌آورد! سال‌هاست قوانين عجيبي در فوتبال ايران وضع مي‌شود كه‌ نه تنها كمكي به پيشرفت فوتبال نمي‌كند بلكه طرفداران بي‌شمار اين رشته را دلسرد مي‌كند. اما موضوع وقتي عجيب‌تر مي‌شود كه همين‌چند وقت قبل فدراسيون فوتبال به باشگاه‌ها اين اجازه را داد تا بتوانند بازيكنان خارجي بيشتري جذب كنند به اين اميد كه از رشد سرسام آور قيمت بازيكنان داخلي جلوگيري كنند اما حالا با منع قرارداد ارزي كه گفته شده دستور دولت است، قوانين به شكلي با هم تداخل پيدا كرده‌اند و به نظر مي‌رسد تصميم‌گيرندگان در اين مورد بايد چاره ديگري بينديشند. 
اگر فوتبال ما در جذب بازيكنان درجه يك توانايي رقابت با كشورهاي عربي را‌ ندارد و سال‌هاست به لحاظ امكانات و استاديوم‌هاي مدرن از آنها عقب افتاديم بخش عمده‌اش همين تصميمات و دخالت‌هاي نابجاي نهادهاي حاكميتي و دولتي است؛ نهادهايي كه سال‌هاي متمادي است سهم باشگاه‌ها از حق پخش را ناديده گرفته و در زمينه مديريتي در باشگاه‌هاي پرطرفدار تا دل‌تان بخواهد تصميمات نادرست داشته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون