• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۴ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5534 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۶ تير

شكاف حاكميت، ملت نه تنها ترميم نشده، بلكه رو به افزايش است

آذر منصوري

سخنگوي فراجا روز گذشته اعلام كرد از امروز با استقرار گشت‌هاي خودرويي و پياده در سراسر كشور ضمن انجام ماموريت‌هاي متعدد پليسي ناگزير با آن دسته از كساني كه متاسفانه بدون توجه به تبعات و عواقب پوششِ خارج از عرف همچنان بر هنجارشكني خود اصرار دارند ضمن انذار و تذكر در صورت عدم تمكين از دستورات پليس برخورد قانوني و آنان را به دستگاه قضايي معرفي خواهد كرد.
در مقدمه اين را متذكر شوم كه پوشش من انتخاب من است و اگر باوري به ارزش بودن آن نداشتم، بالطبع پوشش ديگري را انتخاب مي‌كردم. اين باور نه محصول گشت ارشاد است و نه معلول موقعيت سياسي و اجتماعي من. بالطبع من قبل از اين انتخاب آموختم و بر مبناي آموزه‌هايي كه به آن باور دارم اين پوشش را انتخاب كردم و به همين دليل به عنوان مدافع اين پوشش در وهله اول بايد به ديگران نيز حق انتخاب بدهم. ديگراني كه ممكن است انتخابي متفاوت از من داشته باشند. شايد در زمان‌هاي دورتر علاوه بر حفظ اين پوشش امثال من نوعي مي‌توانستيم با صدايي بلندتر از اكنون از اين انتخاب دفاع كنيم. اما متاسفانه دفاع‌هاي بد به حدي در جامعه ما نمود و بروز پيدا كرده و خسارت به بار آورده كه ديگر زبان ما هم كوتاه شده است. گاهي دفاع بد از دفاع نكردن به مراتب خسارت‌بارتر است. مجموعه رفتارها و سياستگذاري‌هايي كه طي بيش از دو دهه اخير در مواجهه با پوشش زنان ايران در پيش گرفته شده را مي‌توان بدترين نوع دفاع از ارزشي دانست كه روزگاري عدول از آن عملي ناهنجار محسوب مي‌شد. واقع‌بيني و تدبر اقتضا مي‌كرد كه پس از مرگ مهسا اميني و ديگراني كه در اعتراضات پس از آن جان باختند، اين نوع دفاع‌هاي بد كنار گذاشته شود و رويكردها و رويه‌ها تغيير كند. 
اما متاسفانه چند روزي است كه ناباورانه به تماشاي تصاويري از برخورد مجدد گشت‌‌هاي ارشاد به زنان و‌ دختراني هستيم كه به اتهام هنجارشكني متحمل برخوردهاي خشن مي‌شوند. امروز نيز يك مقام رسمي اعلام كرد كه اين گشت‌ها فعاليت خود را از سر گرفته‌اند! اين در حالي است كه شكاف حاكميت ملت نه تنها ترميم نشده، بلكه رو به افزايش است و مشخص نيست كه مدافعان اين دفاع بد، با چه منطقي با دامن زدن به اين مناقشه ويرانگر دوقطبي‌هاي موجود را تشديد مي‌كنند؟ چند مهساي ديگر بايد جان دهند تا عاملان و حاملان اين دفاع بد بپذيرند كه اصرار بر اين رويه نتايج عكس به همراه دارد و نبايد با جامعه مستعد التهاب، چنين مواجهه‌اي داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون