• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5535 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۷ تير

رهبران اروپايي در امريكاي لاتين به دنبال چه هستند؟

رقابت در «مثلث ليتيوم»

اعتماد| رهبران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه در بروكسل با همتايان خود از امريكاي لاتين و درياي كاراييب ديدار مي‌كنند تا علي‌رغم اختلافات به‌ويژه درباره جنگ اوكراين، روابط خود را تقويت كنند.
به گزارش يورونيوز، اين سومين نشست اتحاديه اروپا و كشورهاي امريكاي لاتين و كاراييب است. آخرين نشست به سال ۲۰۱۵ برمي‌گردد و هر دو طرف در تلاش هستند تا زمان از دست رفته را جبران كنند؛ اما اين نزديكي بدون مشكل نيست.
اتحاديه اروپا به‌دنبال حمايت‌هاي بين‌المللي عليه مسكو است اما ۳۳ كشور امريكاي لاتين و كاراييب در اين مورد موضع مشتركي ندارند.
برزيل از ارسال تسليحات به اوكراين يا تحريم روسيه خودداري كرده است. لویيز ايناسيو لولا داسيلوا، رييس‌جمهوري برزيل با وجود محكوم كردن تهاجم روسيه به اوكراين بارها اعلام كرده كه مسووليت اين جنگ بر دوش هر دو طرف درگيري است. از سوي ديگر كشورهايي مانند كوبا و ونزوئلا متحدان مسكو به شمار مي‌روند.
آليسيا بارسنا، وزير خارجه مكزيك كه به جاي رييس‌جمهور چپ‌گراي اين كشور يعني آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در نشست بروكسل شركت خواهد كرد، مي‌گويد: نشست سران آسان نخواهد بود. او يكي از موضوعات دشوار را قطعنامه اخير پارلمان اروپا در محكوميت وضعيت حقوق بشر در كوبا مي‌داند.
همچنين اتحاديه اروپا روابط پرتنشي با نيكاراگوئه به رهبري دانيل اورتگا از زمان تظاهرات سال ۲۰۱۸ دارد. اين روابط با نيكلاس مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا نيز پس از انتخاب مجدد پرتنش شده است.
در همين رابطه لازم به ذكر است، موضوع توافقنامه تجارت آزاد با گروه مركورسور (برزيل، آرژانتين، اروگوئه و پاراگوئه) در بخش تجاري مورد توجه باشد. اين قرارداد در سال ۲۰۱۹ پس از ۲۰ سال مذاكره پيچيده منعقد شد اما به‌دليل نگراني‌هاي اروپا درباره سياست‌هاي زيست محيطي ژايير بولسونارو، رييس‌جمهوري وقت برزيل به تصويب نرسيد. 
با اين حال انتخاب لولا بحث‌هايي  را احيا كرده است كه همچنان دشوار به نظر مي‌رسد. اورزولا فن‌درلاين، رييس كميسيون اروپا اميدوار است كه اين طرح تا پايان سال به تصويب برسد. فن‌درلاين پيش از اين اجلاس، در اواسط ژوئن به كشورهاي برزيل، آرژانتين، شيلي و مكزيك سفر كرد و در آنجا از افزايش سرمايه‌گذاري اروپا تا ده ميليارد يورو در اين منطقه از طريق استراتژي «دروازه جهاني» با هدف مقابله با نفوذ برنامه «جاده ابريشم جديد» چين خبر داد.
فن‌درلاين همچنين از امضاي يادداشت تفاهم با آرژانتين درباره مواد اوليه ضروري از جمله ليتيوم كه براي ساخت باتري‌هاي خودروهاي الكتريكي ضروري است خبر داده بود.
ليتيوم يك فلز ضروري براي استراتژي كربن‌زدايي اتحاديه اروپا است كه طي آن قرار است فروش خودروهاي جديد با موتورهاي احتراقي از سال ۲۰۳۵ ممنوع شود.آرژانتين يكي از توليدكنندگان اصلي اين سنگ معدني در جهان است و با بوليوي و شيلي «مثلث ليتيوم» را با نزديك به ۵۶ درصد ذخاير جهان تشكيل مي‌دهد. همچنين بوليوي در پايان ماه ژوئن اعلام كرد كه چين و روسيه ۱.۴ ميليارد دلار براي افتتاح دو معدن ليتيوم در اين كشور سرمايه‌گذاري خواهند كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون