• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5654 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۳ آذر

ادعاي روزنامه امريكايي وال استريت ژورنال درباره پمپاژ آب دريا در تونل‌هاي حماس

چالش هزارتوهاي زيرزميني براي اسراييل

نشريه وال استريت ژورنال با انتشار گزارشي به نقل از مقام‌هاي امريكايي مدعي شد كه در ميانه حملات به غزه، ارتش اسراييل آب دريا را در داخل مجموعه وسيعي از تونل‌هاي حماس در غزه پمپاژ كرده؛ اهرمي ادعايي كه به ادعاي ناظران، بخشي از تلاش فشرده براي از بين بردن زيرساخت‌هاي زيرزميني اين گروه قلمداد مي‌شود. به ادعاي اين نشريه،
پر كردن تونل‌ها با آب درياي مديترانه، كه در مراحل اوليه است، يكي از چندين تاكتيكي است كه اسراييل براي پاكسازي و تخريب تونل‌ها از آن استفاده مي‌كند. فعلا سخنگوي وزير دفاع اسراييل از اظهارنظر در اين باره خودداري كرد و گفت كه عمليات تونل طبقه‌بندي شده است. همزمان مقامات اسراييلي مي‌گويند كه سيستم زيرزميني حماس كليد عمليات اين بازيگر در ميدان جنگ بوده است. به ادعاي آنها، سيستم تونل‌هاي حماس براي مانور دادن اعضاي اين گروه در سراسر ميدان جنگ و ذخيره مهمات استفاده مي‌شود و رهبران اين گروه را قادر مي‌سازد تا نيروهاي خود را فرماندهي و كنترل كنند. در اين ميان وال‌استريت ژورنال با اشاره به فايل ضبط شده ادعايي نوشته كه اين فايل حاوي گفت‌وگوي تند ميان نتانياهو و اسراي آزاد شده و خانواده‌هاي‌شان است كه به بيرون درز كرده، اسراييلي‌ها با عصبانيت به نتانياهو گفتند كه مي‌ترسند پمپاژ آب در تونل‌ها باعث مرگ اسرا شود.

گمانه‌زني‌ها درباره تاكتيك هولناك تل‌آويو

همزمان طي كنفرانس مطبوعاتي سه‌شنبه در كاخ سفيد با حضور ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين، يكي از خبرنگاران درباره تاكتيك هولناك اسراييل از بايدن سوال كرد. رييس‌جمهور به‌طور مستقيم به رويكرد اسراييل نپرداخت، بلكه به اين موضوع اشاره كرد كه چگونه پمپاژ آب دريا در تونل‌ها مي‌تواند حيات بيش از صد اسير را تحت تاثير قرار دهد. اين درحالي است كه بسياري از ناظران مي‌گويند، برخلاف ادعاي امريكا و اسراييل، هيچ كدام از اسرا در تونل نگهداري نمي‌شوند. به ادعاي مقام‌هاي امريكايي، بهره‌برداري از آب دريا در هزارتوي وسيع تونل‌هاي زيرزميني كه تقريبا 300 مايل امتداد دارند و شامل درهاي انفجاري ضخيم هستند، توسط اسراييلي‌ها در حال ارزيابي است. مقامات امريكايي گفتند كه پمپاژ آب در تونل‌ها، كه احتمالا فرآيند چند هفته‌اي خواهد بود، از زماني آغاز شد كه اسراييل دو پمپ ديگر را به پنج پمپ نصب‌شده در ماه گذشته اضافه كرد و آزمايش‌هاي اوليه را انجام داد. برخي از مقامات دولت بايدن نگران اين بوده‌اند كه استفاده از آب دريا موثر نباشد و تامين آب شيرين غزه را به خطر بيندازد. مصر در سال 2015 از آب دريا براي مهار قاچاقچيان استفاده مي‌كرد؛ گزاره‌اي كه خشم كشاورزان را برانگيخت.

چالش هزارتوي زيرزميني براي اسراييل

همزمان تحليلگران نظامي مدعي‌اند كه اسراييل پيش‌تر شبكه تونل را نابود نكرده، چراكه تاكتيك‌هاي مختلفي براي تخريب يا آسيب رساندن به اين سيستم زيرزميني مورد نياز است. ارتش اسراييل علاوه بر آب دريا، با حملات هوايي و مواد منفجره مايع و ارسال روبات‌ها، سگ‌ها و هواپيماهاي بدون سرنشين به دنبال از ميان بردن اين شبكه است. ارتش اسراييل اعلام كرد كه در حال تشديد عمليات زيرزميني در شمال غزه و زير شهر جنوبي خان‌يونس است. با اين حال، ناظران مي‌گويند، هزارتوي زيرزميني يكي از چالش‌هاي اصلي اسراييل براي دستيابي به هدف خود براي از ميان بردن قابليت‌هاي نظامي حماس در مناطقي است كه بر فراز زمين كنترل مي‌شوند. ارتش اسراييل تمايلي به اعزام سربازان به زيرزمين ندارد، جايي كه آنها قدرت تاكتيكي‌شان را از‌دست مي‌دهند و با تله‌هاي انفجاري مواجه خواهند شد. هرزي حلوي، ژنرال ارشد اسراييل روز دوشنبه در سخناني از خان‌يونس گفت: «ما در حال تعميق كنترل خود بر شمال غزه و نفوذ خود در نوار جنوبي و همچنين تعميق فعاليت‌هاي زيرزميني هستيم.»

تحليلگران نظامي در گفت‌وگو با وال استريت ژورنال مدعي‌اند كه تونل‌هاي حماس مانع بزرگ‌تري هستند، هر چند اسراييل كنترل حدود 40درصد از مناطق ساحلي بالاي زمين را دراختيار دارد. آموس يادلين، رييس سابق اطلاعات نظامي اسراييل گفت: «مساله ارضي نيست، مشكل اين است كه حماس درگير عمليات در زير زمين است.» نيروهاي اسراييل جبليه در شمال غزه و محله شجاعيه شهر غزه را محاصره كرده‌اند، جايي كه مدعي‌اند حماس برخي از اعضاي برجسته‌اش را در اين جغرافيا مستقر كرده است. يوآو گالانت، وزير دفاع اسراييل عصر دوشنبه مدعي شد كه شمال غزه در «آستانه شكست قرار دارد.» اين درحالي است كه ابوعبيده، سخنگوي شاخه نظامي حماس، يكشنبه گفت كه اعضاي اين گروه توانسته‌اند نيروهاي اسراييلي را در اين نوار به عقب برانند. در اين ميان گروهي از تحليلگران نظامي اسراييل مدعي‌اند كه كنترل خان يونس، جنگنده‌هاي باقي‌مانده حماس را بين مواضع اسراييل در شمال و جنوب غزه و همچنين بين منطقه خان يونس و منطقه مرزي مصر قرار مي‌دهد. با اين حال، تحليلگران نظامي مي‌گويند حماس مي‌تواند از اين نتيجه جلوگيري كند تا زماني كه اسراييل مجبور به آتش‌بس شود، خواه با فشار بين‌المللي و خواه در ميانه مذاكرات براي آزادي اسرا.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون