• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5666 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۰ دي

بررسي نقد جنجالي اما غيرمنصافه‌اي كه اين روزها به سپاهان وارد شده است

فاطمه ابراهيمي

 

به گزارش «اعتماد» حدود سه هفته پيش بود كه باشگاه سپاهان با انتشار يك پوستر به استقبال بازي تيم زنان خود و تيم آواي تهران رفت. پوستر عجيبي كه حواشي زيادي ايجاد كرد. ماجرا هم از اين قرار بود كه به مانند هميشه سپاهاني‌ها در يك اقدام كاملا حرفه‌اي با يك پوستر به استقبال مسابقه هفته خود رفتند اما اين ‌بار محتواي منتشر شده با بي‌احتياطي طراح و شخصي كه اين طرح را تاييد كرده بود، مواجه و در نهايت موجب ايجاد جنجال شد. تصوير انهدام برج ميلاد تهران و بازيكني كه با كوله جنگي به مصاف با تيم تهراني مي‌آيد! گاف بزرگي بود كه توسط ما شكار شد و در نهايت هم با ورود كميته انضباطي فدراسيون فوتبال و فشار همه‌جانبه رسانه، مسوولان باشگاه سپاهان رسما عذرخواهي كرده و پوستر جديدي را براي اين مسابقه منتشر كردند. اتفاقي كه سبب شد تا در روزهاي بعدي شاهد طراحي پوسترهاي بسيار زيبا با مانور روي جذابيت‌ها و نمادهاي هر شهر باشيم. 
اما در حالي كه در طي اين سه هفته، شاهد جا افتادن اين سنت زيبا در طراحي پوسترها از سوي تمامي باشگاه‌ها بوديم، در چند روز گذشته خبر انتشار يك پوستر ديگر از سوي باشگاه سپاهان براي مصاف با گل‌گهر، ايجاد حاشيه كرد. در پوستر منتشر شده كه شير به نظر مي‌رسد منظور از وجود اين شير، باشگاه سپاهان است، به مصاف 15 كفتار كه احتمالا ساير 15 تيم ليگ برتري هستند، خواهد رفت. انتشار اين پوستر با واكنش برخي رسانه‌هاي رسمي هم همراه شد و اين رسانه‌ها با ارجاع به ماجراي 3 هفته قبل سعي در محكوم كردن اين حركت سپاهاني‌ها داشتند. اما در اينجا ذكر چند نكته بسيار ضروري است كه در ادامه خواهيد خواند: 
1- ابتدا بايد بررسي كرد كه آيا اين پوستر از سمت باشگاه سپاهان منتشر شده است يا خير؟ بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه اين پوستر از هيچ كدام از تريبون‌هاي رسمي اين باشگاه انتشار پيدا نكرده است. اگر اين پوستر از سوي باشگاه سپاهان يا هر باشگاه ديگري منتشر شده بود، قطعا محكوم و قابل پيگيري بود.
2- اساسا اينكه فرض را بر اين بگذاريم كه هركاري اگر در نقطه ديگري از جهان انجام مي‌شود بي‌اشكال است و ما هم مي‌توانيم آن را انجام بدهيم، تفكر درستي نيست اما در مورد هواداري در فوتبال با در نظر گرفتن فرهنگ رايج در هر كشور، تا حدودي مي‌توان براي پيدا كردن درست و غلط‌هاي فرهنگ هواداري، به ساير نقاط جهان رجوع كرد. كري‌هاي اينچنيني با طراحي پوستر آن هم در شرايطي مشابه آنچه سپاهان اين روزها تجربه مي‌كند، چندان چيز عجيبي نيست. طبيعتا بهتر است فضاي هواداري روز به روز شكل و شمايل بهتري به خودش بگيرد اما اين بدين معنا نيست كه بشود آنها را براي طراحي پوسترهاي اينچنيني محكوم كرد.
3- نكته بعدي كه بايد به آن پرداخت بحث ارزش نقدي هست كه در فضاي رسانه‌اي مطرح مي‌كنيم. طبيعتا بخش بزرگي از رسالت هر رسانه و خبرنگاري، نقد كردن اشكالات با هدف رفع آن مشكل است. مشابه همان اتفاقي كه 3 هفته پيش براي طراحي آن پوستر عجيب رقم خورد و در نهايت باشگاه خاطي محكوم شد. اما اينكه با رجوع به يك حكم، آن را به عنوان دستاويز قلم كرده و بخواهيم بارها و بارها به همان روش و به بهانه‌هاي مشابه يك باشگاه را محكوم كنيم، فقط باعث بي‌ارزش شدن «نقد» مي‌شود و در نهايت هم تكرار نقدهاي بي‌پايه باعث مي‌شود كه انتقاد درست شما هم ديگر كارايي سابق را نداشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون