• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5743 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲ ارديبهشت

دو سال مذاكره براي ورود var؟

آقاي تاج! جوانگرايي را از خودت شروع كن

روز گذشته مهدي‌تاج، رييس فدراسيون فوتبال ايران دو جمله چالش برانگيز به زبان آورد. يكي در مورد پير بودن ليگ و ديگري در مورد واردات VAR چيني. 
رييس فدراسيون فوتبال در مورد پير بودن ليگ ايران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «ليگ ما تقريبا پير است و بايد به جوانگرايي آن فكر كرد. اين آفتي است كه وجود دارد و در تيم ملي نيز اين مشكل را داشتيم كه خوشبختانه جوانگرايي محسوسي انجام شد.» او در بخش ديگري از سخنانش گفت: «امروز بحث‌هاي خوبي داشتيم كه مجيد جلالي به عنوان رييس تكنيكال دايركتوري بايد نظرات خودش را بدهد. بايد از جوانان استفاده شود. تعداد زيادي از بازيكنان اميد و جوان جايي براي بازي كردن در ليگ برتر ندارند.»
مساله‌اي كه رييس فدراسيون مطرح كرده بسيار مهم است. جوانگرايي آن چيزي است كه نه تنها فوتبال ما كه تمام نهادهاي كشور به آن نياز دارند. همه نهادها از جمله خود فدراسيون فوتبال!
تجربه ثابت كرده است كه تغييرات در كشور معمولا از بالا به پايين صورت مي‌گيرد. وقتي ذهنيت خطرناك بودن استفاده از جوانان در تمام سطوح مديريتي كشور جاري است طبيعتا فوتبال هم از آن متاثر مي‌شود. وقتي فلان وزير با نگاهي محافظه‌كارانه معاونين و مديركل‌ها را از بين «افراد باتجربه» دستچين مي‌كند اين رويه تا پايين‌ترين سطوح جامعه امتداد پيدا مي‌كند. 
بايد از رييس فدراسيون فوتبال پرسيد چرا جوانگرايي را از فدراسيون و از شخص خودش شروع نمي‌كند؟ مهدي تاج يك مدير 65‌ساله و بازنشسته است اما همچنان مديريت فدراسيون فوتبال را در اختيار دارد. رييس فدراسيون فوتبال در جايي گفته از اواسط دهه هشتاد در مديريت فوتبال حضور داشته. حال بايد از ايشان پرسيد آيا 20 سال زماني براي خدمت كافي نبوده؟ واقعا خنده‌دار است كه ميانگين سني سه نفر اول فوتبال يعني مهدي تاج، مهدي محمدنبي و منصور قنبرزاده بالاي 60 سال باشد و رييس سازمان ليگش هم يك بازنشسته اما انتظار داشته باشيم ليگ جوان شود يا مربيان جوان وارد عرصه شوند! 
بله! هيچ كس مخالفتي با گزاره ليگ ايران پير است و بايد جوان شود ندارد اما اين جمله مي‌تواند تصحيح شود به «تمام فوتبال ايران پير است و بايد جوان شود» و حالا كه خود رييس فدراسيون بحث جوانگرايي را مطرح كرده چقدر خوب مي‌شود كه اين تغيير از مديريت فدراسيون و سازمان ليگ شروع شود. افرادي كه به قول خودشان بيش از دو دهه است در فوتبال اين مملكت حضور داشته‌اند و دستاوردهای‌شان را هم ديده‌ايم جاي خود را به جوانان بدهند تا به اميد خدا نيروي جواني در تمام سطوح فوتبال تزريق شود و آن وقت مطمئن باشيد به تدريج ذهنيت جوانگرايي به ليگ هم نفوذ خواهد كرد. درست همان‌طور كه رييس فدراسيون مي‌گويد بسياري از بازيكنان جوان جايي براي بازي در ليگ ندارند، بسياري از مديران جوان هم جايي براي كار كردن در فوتبال پيدا نمي‌كنند. 
رييس فدراسيون فوتبال در بخش ديگري از صحبت‌هايي كه ديروز انجام داد اعلام كرد VAR‌چيني در راه ليگ برتر است و جلسات آن در حال برگزاري است. در اين نقطه هيچ كلمه ديگري نمي‌توان به كار برد جز اينكه بگوييم رييس مسن فدراسيون فوتبال با اهالي اين رشته كمي شوخي دارد! شوخي از اين لحاظ كه ايشان و همكارانش بارها و بارها در ماه‌هاي گذشته از به اتمام رسيدن بحث قرارداد با يك شركت var و قريب‌الوقوع بودن ورود اين تكنولوژي به كشور گفته بودند. اما حالا كه در آستانه پايان ليگ هستيم و به فاصله اندكي بعد از آن ليگ بعدي شروع مي‌شود رييس فدراسيون مي‌گويد با شركت‌هاي چيني مشغول مذاكره هستيم! 
اين واقعا چه معنايي مي‌دهد؟ يعني در تمام اين مدت فدراسيون مشغول چه كاري بوده؟ يا بهتر است بپرسيم آيا فدراسيون اخبار اشتباه به مردم و رسانه‌ها مي‌دهد؟ آن هم در شرايطي كه تمام فوتبال ايران شده بحث اشتباهات داوري و عملا هيچ بحثي در مورد مسائل فني اصلا فرصت بروز پيدا نمي‌كند. 
براي اثبات اين موضوع كافي است به صورت رندم صفحه‌اي از صفحات ليگ برتر امسال باز شود. در مورد همين هفته آخري كه برگزار شده بازي پرسپوليس صنعت نفت تحت تاثير يك خطاي احتمالي ماقبل گل و يك پنالتي قرار دارد. بازي استقلال و شمس‌آذر تحت تاثير دو خطاي احتمالي پنالتي و يك پنالتي مشكوك بوده. بازي نساجي و تراكتور، بازي ذوب‌آهن و سپاهان و ساير رقابت‌ها هم همين‌طور. آن وقت رييس فدراسيوني كه چند ماه قبل از آمدنش در بهار 1401 گفته بود وعده مي‌دهم با آمدنم VAR مي‌آورم، در بهار 1403 تازه مي‌گويد مشغول مذاكره با شركت‌هاي چيني هستيم! خدا قوت! خسته نباشيد! 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون