• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3122 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر

دست‌ها بالا، همه جا فرگوسن است

دست‌هاي‌شان را به نشانه تسليم بلند كردند و وارد زمين بازي شدند. پنج بازيكن تيم فوتبال «رمز» در ايالت ميسوري اينچنين اعتراض خود را به راي دادگاه امريكا اعلام كردند. البته اين اقدام آنان با واكنش شديد مقام‌هاي پليس اين ايالت مواجه شد. پيش از آن هم گروهي از فعالان حقوق بشر با برهم زدن رژه سالانه عيد شكرگزاري عليه حكم هيات منصفه فرگوسن در تبرئه دارن ويلسون، افسر پليس قاتل نوجوان 18 ساله دست به راهپيمايي اعتراضي زدند. حتي بعضي از چهره‌هاي شناخته شده در امريكا در اعتراض به حكم تازه، خواستار بايكوت خريد در روز موسوم به «جمعه سياه» شدند كه به خاطر حراج محصولات يكي از شلوغ‌ترين روزهاي خريد سالانه در امريكاست. اما از آنجا كه اين حراج بيشتر به نفع قشر فقير جامعه است و يكي از معدود فرصت‌هاي خريد براي آنان، اين پيشنهاد با شكست مواجه شد ولي با اين حال اعتراضات ادامه پيدا كرد.
با اينكه چندين روز است كه از راي دادگاه درباره پليس ضارب مي‌گذرد، اما اعتراض‌ها نه تنها فروكش نكرده، بلكه به ديگر كشورها هم رسيده است. ابتدا اين اعتراضات در انگليس آغاز شد و پس از آن به آلمان هم رسيد. معترضان در شهر برلين با برپايي تجمع و شعار «همه جا فرگوسن است» اقدامات پليس امريكا عليه سياهپوستان را محكوم كردند. تبعات اين حكم آنچنان زياد بود كه «باراك اوباما»، رييس‌جمهوري امريكا ديروز با رهبران معترضان شهر فرگوسن و مقام‌هاي قضايي ديدار و درباره اعتراض‌ها در اين شهر با آنها رايزني كرد.
به نظر مي‌رسد اخباري كه مرتب از اين ماجرا منتشر مي‌شود، نمي‌گذارد آتش خشم معترضان خاموش شود. پس از اعلام راي دادگاه مبني بر تبرئه پليس در اين حادثه خبر رسيد كه اين مامور مي‌تواند به كار خود در اداره پليس ادامه دهد. ولي وقتي اعتراضات افزايش پيدا كرد مامور خود از كار استعفا داد. ولي پس از آن خبري منتشر شد كه رييس شهرداري محله فرگوسن در سنت لوييس ميسوري گفت با وجود استعفاي «دارين ويلسون» پليس شليك‌كننده به «مايكل براون» جوان سياهپوست امريكايي، حقوق اين افسر پليس همچنان پابرجاست. ‌نهاد حقوق بشري هم نسبت به اين حوادث اعلام موضع كرد. سازمان عفو بين‌الملل در گزارشي با موضوع قتل «مايكل براون» نوجوان سياهپوست در شهر فرگوسن، اين حادثه را نمونه‌يي از رفتارهاي خشونت‌آميز پليس امريكا دانسته و خواستار بازنگري در قوانين استفاده از سلاح در پليس امريكا شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون