• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3311 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ مرداد

طيب‌نيا: معادل ريالي دلارهاي بلوكه شده قبلا خرج شده است

 

اختلاف ايراني‌ها بر سر ميزان درآمدهاي بلوكه شده به امريكا نيز سرايت كرد. به گزارش «اعتماد»، در حالي كه قول مقامات ايراني در خصوص ميزان دارايي‌هاي بلوكه‌شده اختلافاتي را نشان مي‌داد و همين امر سبب داغ شدن اخبار اين حوزه شده بود، دو مقام امريكايي نيز ميزان دارايي‌هاي ايران را با اختلافي صد ميليارد دلاري اعلام كردند. اوباما، رييس‌جمهور امريكا ميزان دارايي ايران را پيش از اين 150 ميليارد دلار اعلام كرده بود اما معاون خزانه‌داري امريكا ميزان دارايي‌هاي بلوكه شده ايران را 50 ميليارد دلار اعلام كرد. «آدام زوبين» معاون وزير خزانه‌داري امريكا در جلسه پرسش و پاسخ كميته بانكداري مجلس سناي امريكا، در پاسخ به سوال‌هايي درباره مسائل مالي مرتبط با توافق هسته‌اي با ايران گفت: ميزان دارايي‌هاي ايران كه براساس توافق هسته‌اي آزاد خواهد شد، بالغ بر ۵۰ ميليارد دلار بوده و ارقام ۱۰۰ ميلياردي پيشين در اين خصوص اشتباه بوده است.

 

قول ايراني ، قول امريكايي

هر چند اوباما ميزان دارايي‌هاي بلوكه شده ايران را 150 ميليارد دلار دانسته بود امارييس كل بانك مركزي اين رقم را اشتباه خواند و بانك مركزي نيز براي تنوير افكار عمومي جزيياتي از دارايي‌هاي بلوكه شده ايران را منتشر كرد. بر اساس اين اطلاعات 35 ميليارد دلار از منابع ايران در شركت نيكو سرمايه‌گذاري شده و 22 ميليارد به صورت خط اعتباري در اختيار چين است كه قابليت استفاده را ندارد. 23 ميليارد دلار به گفته رييس كل بانك مركزي متعلق به اين بانك است و 6 ميليارد دلار نيز بدهي نفتي هند است كه در اختيار ايران قرار خواهد گرفت.

 

آب پاكي روي دست جويندگان پول

ميزان دلارهاي بلوكه شده ايران هر قدر باشد، نمي‌توان نقشه‌اي براي آن ريخت. وزير امور اقتصادي و دارايي حرف آخر را زده و گفته است ريال دلارهاي بلوكه شده قبلا مصرف شده و مجدد قابل استفاده دولت نيست. علي طيب‌نيا با اعلام اينكه معادل ريالي ذخاير بلوكه شده در گذشته به حساب دولت واريز و از آن استفاده شده است، گفت: بنابراين براي دو بار نمي‌توان از اين پول‌ها در بودجه دولت استفاده كرد. علي طيب‌نيا گفت: استفاده از منابع بلوكه شده پس از آزادسازي باعث كاهش حجم نقدينگي در كشور خواهد شد، منابع بلوكه شده پس از آزادسازي متعلق به دولت نيست و نبايد در اين خصوص اشتباهي صورت گيرد. وزير اقتصاد درباره تاثير آزادسازي دلارهاي بلوكه شده بر ميزان نقدينگي، افزود: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار است، ذخاير ايران در خارج از كشور و همچنين درآمدهاي ناشي از افزايش صادرات نفت با حفظ تمام اصول و ضوابط عمدتا در جهت توسعه بخش خصوصي بهره‌گيري شود. وي از برنامه دولت براي بهره‌گيري از منابع بلوكه شده پس از آزادسازي بدون افزايش حجم نقدينگي خبر داد و گفت: معادل ريالي ذخاير بلوكه شده در گذشته به حساب دولت واريز شده و اثر خود را بر افزايش نقدينگي و اقتصاد ايران گذاشته است. اين عضو كابينه دولت يازدهم ادامه داد: اين منابع پس از آزادسازي متعلق به بانك مركزي است كه ريال آن در گذشته به حساب دولت واريز و از آن استفاده شده است بنابر اين براي دو بار نمي‌توان از اين پول‌ها در بودجه دولت استفاده كرد. طيب‌نيا تصريح كرد: برهمين اساس نمي‌توان از اين منابع در طرح‌هاي دولتي استفاده كرد ضمن آنكه اين منابع جزو منابع ارزي بانك مركزي هستند و قاعدتا در جهت توسعه بخش خصوصي از آن استفاده خواهد شد. وزير امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص اينكه نرخ واقعي دلار براي اقتصاد ايران چه رقمي است، گفت: نرخ واقعي دلار رقمي است كه اين ارز براساس آن در بازار خريد و فروش مي‌شود. وي تاكيد كرد: نرخ واقعي ارز نرخي است كه در حال اتفاق و معامله است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون