• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3311 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ مرداد

نخستين وعده انتخاباتي روحاني در سياست داخلي محقق شد

مديريت كنسرسيومي خانه احزاب

شوراي مركزي خانه احزاب به صورت مساوي ميان اصلاح‌طلبان، اصولگرايان و مستقل‌ها تقسيم شد

مريم وحيديان / نخستين وعده انتخاباتي روحاني در سياست داخلي روز پنجشنبه در ميدان فاطمي و سالن بزرگ وزارت كشور با مشخص شدن تركيب شوراي مركزي خانه احزاب و آغاز به كار خانه احزاب محقق شد. اين همان وعده‌اي بود كه حسن روحاني در تبليغات انتخاباتي چندباري درباره آن سخن گفته بود. حالا احزاب مي‌دانند كه پس از شش سال كه خانه احزاب، مستاجري نداشت و خالي بود دوباره ميزبان آنهاست. از امروز سياستمداران حزبي مي‌توانند همه مسائل صنفي-سياسي خود را زير سقف خانه احزاب حل‌و فصل كنند؛ خانه‌اي كه مديريتش در اختيار يك جناح نيست و به شكل كنسرسيومي ميان سه جريان اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل‌ها تقسيم شده است. اين اتفاق هم چيزي نيست جز اينكه خانه احزاب در اختيار احزاب قرار گرفت. روز پنجشنبه برگزاري نشست مجمع عمومي خانه احزاب براي تعيين هيات رييسه و اعضاي شوراي مركزي باعث شد تا از اين پس چراغ خانه احزاب روشن شود؛ نشستي كه نمايندگان و مديران احزاب كشور را از سراسر كشور دور هم جمع كرد تا بازگشايي اين نهاد صنفي به مرحله آخر خود برسد و فعاليت خود را كليد بزند. نمايندگان احزاب براي رسيدن به اين مرحله پيش از اين باهم وعده كرده بودند و روز پنجشنبه كنار هم زير يك سقف نشستند تا به وعده‌شان عمل كنند؛ وعده‌اي كه بيش از همه حسن روحاني را خشنود ساخت چرا كه يكي از وعده‌هاي انتخاباتي او در حوزه مسائل سياست داخلي را جامه عمل مي‌پوشانيد. چنين بود كه در نخستين ساعت كاري نشست عمومي و بر اساس برنامه از قبل تعيين شده پس از آنكه كواكبيان و مرتضوي كياسري صحبت كردند نمايندگان احزاب بايد اقدام به انتخاب رييس موقت مجمع عمومي خانه احزاب مي‌كردند تا بقيه كارها را بتوانند انجام دهند؛ جايي كه غريباني اصلاح‌طلب رييس موقت هيات رييسه خانه احزاب شد و پس از آن هر سه جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا و مستقل‌ها در ميان خود به صورت جداگانه اقدام به راي‌گيري براي مشخص شدن تركيب اعضاي اصلي شوراي مركزي خانه احزاب كردند تا در نخستين جلسه خانه احزاب رييس خانه احزاب انتخاب شود.

دعوت از ظريف براي حضور در بين نمايندگان احزاب

آغاز نشست مجمع عمومي خانه احزاب با صحبت‌هاي مصطفي كواكبيان، رييس موقت خانه احزاب بود. كواكبيان با بيان اينكه «۱۴ مرداد سالروز صدور فرمان مشروطيت است و احزاب نيز همزمان با شكل‌گيري پارلمان در ايران به وجود آمده است»، گفت: اميدوارم در آينده تحزب جايگاه حقيقي خود را در نظام سياسي كشور به دست آورد. وي تصريح كرد: خدا را شاكرم كه مجمع كنوني خانه احزاب درشرايطي برگزار مي‌شود كه نظام مقدس جمهوري اسلامي با توافق وين در عرصه جهاني اقتدار خود را به اثبات رساند. وي ادامه داد: همه احزاب اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب و ميانه و مستقل از رويكرد جمهوري اسلامي در برنامه هسته‌اي حمايت مي‌كنند و در اين زمينه هيچ اختلافي بين احزاب وجود ندارد. او با تشكر از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي و وزير امور خارجه كشورمان گفت: از وزير محترم خارجه آقاي محمدجواد ظريف مي‌خواهم كه نشستي با نمايندگان احزاب داشته باشند و پاسخگوي پرسش‌هاي آنها نيز باشند تا هرگونه ابهام احتمالي در زمينه توافق هسته‌اي از بين برود.

شيوه برگزاري انتخابات طبق
كميسيون ماده 10 احزاب

پس از او مرتضوي كياسري، ديگر عضو هيات رييسه فوق‌العاده و مدير اجرايي برگزاري مجمع عمومي خانه احزاب با اشاره به نظر كميسيون ماده ۱۰ احزاب در ارتباط با شيوه برگزاري انتخابات شوراي مركزي گفت: كميسيون ماده ۱۰ پيشنهاد داده است كه يك كميته براي حل تنازع بين فراكسيون‌ها و اظهاركننده تشكيل شود و اين موضوع در اساسنامه لحاظ شود تا به احزابي كه در ميان احزاب اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل پذيرفته نمي‌شوند رسيدگي كند. وي تصريح: مقيمي ،معاون سياسي وزير كشور علاوه بر اين پيشنهاد، دو مساله ديگر را براي اصلاح اساسنامه پيشنهاد داده است و در صورتي كه مجمع امروز به حد نصاب مجمع فوق‌العاده برسد اين پيشنهادات براي تامين نظر كميسيون ماده ۱۰ به راي گذاشته خواهد شد. وي توجه به اين نكات را براي قانوني بودن فعاليت‌هاي خانه احزاب ضروري دانست تا مشكلي در ادامه فعاليت‌هاي اين تشكل ايجاد نشود. او با تاكيد بر اينكه يكديگر را نبايد به ترك جلسه و افشاگري تهديد كنيم، بيان كرد: بهتر است در اين نشست با هم مدارا كنيم تا خانه احزاب راه‌بيفتد. پس از پايان صحبت‌هاي اين دوعضو هيات رييسه موقت، راه‌چمني، كوهكن، امرايي، عليخاني، رئوفيان و افراد ديگري نظرات خود را درباره نحوه برگزاي انتخابات بيان كردند. به هر يك از اين افراد 3 دقيقه براي نطق وقت داده شد تا براي نحوه برگزاري انتخابات بحث و تبادل نظر شود. همين بود كه تعدادي از نمايندگان احزاب هر كدام نقطه نظرات خوددرباره چگونگي راي‌گيري براي شوراي مركزي خانه احزاب را مطرح كردند و در نهايت تصميم گرفته شد تا در ابتدا رييس موقت مجمع عمومي خانه احزاب تعيين و پس از آن تركيب 21 نفره شوراي مركزي خانه احزاب با راي‌گيري جداگانه سه جريان سياسي موجود در خانه احزاب مشخص شود. همين بود كه در همان ابتداي جلسه مصطفي كواكبيان ديگر كانديداي رياست موقت نشد تا بجاي او علي محمد غريباني، عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و نماينده چهار دوره مجلس كه سابقه استانداري آذربايجان غربي را هم در كارنامه كاري خود دارد كانديداي اصلاح‌طلبان براي رياست خانه احزاب شود. از ميان اصولگرايان هم محسن كوهكن و حسن بيادي كانديداي شاخص براي رياست هيات رييسه مجمع عمومي خانه احزاب شدند. پس از مشخص شدن كانديداها محمد نبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه از روي صندلي‌اش برخاست و به سمت محسن كوهكن رفت و با او دقايقي صحبت كرد. همين كافي بود تا كوهكن به نفع بيادي كناره‌گيري كند اما در نهايت مجموع آراي حاضران حاكي از آن بود كه علي‌محمد غريباني با اكثريت آرا به رياست موقت هيات رييسه خانه احزاب برسد. علي صالح‌آبادي هم به عنوان نايب رييس وجنگروي و عابدي به عنوان منشي اول و دوم و محمدي و مهدوي به عنوان ناظران اول و دوم انتخاب شدند. پس از اين نوبت تعيين شوراي مركزي خانه احزاب از طريق انتخابات فراكسيوني بود. جايي كه قرار شد سه جريان اصلي سياسي خانه احزاب از ميان خود هفت نفر را براي شوراي مركزي خانه احزاب مشخص كنند تا هيات رييسه اصلي توسط شوراي مركزي انتخاب شود. مسووليت هيات رييسه خانه احزاب در دوره سه ساله اين تشكل صنفي به صورت نوبتي ميان سه جريان اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل طي هر سال تقسيم خواهد شد. هر كدام از اين جريان‌هاي سياسي هفت نماينده در تركيب 21 نفره شوراي مركزي خانه احزاب دارد.

تركيب 21 نفره شوراي مركزي خانه احزاب

پس از راي‌گيري درون جناحي، نمايندگان هر يك از جريان‌هاي سياسي اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل‌ها مشخص شد.

اصلاح‌طلبان: ‫مصطفي كواكبيان با 66 راي، يدالله طاهرنژاد با 60 راي، حسين كمالي با 58 راي، احمد حكيمي‌پور با 56 راي، مهدي عليخاني با 54 راي، حسين كاشفي با 49 راي‬، محمدجواد حق شناس با 49 راي، بازرس: آذرباد 40 راي

اصولگرايان: حسن غفوري‌فرد با 68 راي، شهاب‌الدين صدر با 56 راي، حسين كنعاني‌مقدم با 51 راي، ميرباقري با 45 راي، خانمحمدزاده با 44 راي، روح‌الاميني با 40 راي، بوربور با 38 راي، بازرس: مهرعبداللهي با 32 راي

مستقل‌ها: قدرتعلي حشمتيان با 74 راي، غلامعلي دهقان با 56 راي، اسلاميت‌بار با 56 راي، تبرايي با 52 راي، شريف با 51 راي، ميرمحمدي با 46 راي، محمد نيشابوري با 44 راي، بازرس: ميرعطايي با 41 راي.

اعضاي هيات رييسه خانه احزاب در نخستين جلسه شوراي مركزي انتخاب خواهند شد.

غريباني: انتظار همه اين بود جلسه خانه احزاب با تنش برگزار شود

علي‌محمد غريباني در تشريح جلسه انتخابات خانه احزاب اظهار كرد: انتظار همه اين بود كه اين جلسه با تنش و اختلاف نظر شديد همراه باشد و تا برگزاري مجمع عادي همه نگران بروز اين مشكلات بوديم اما بعد از انتخابات مجمع، هيات رييسه عادي انتخاب شدند و فضا به گونه‌اي اداره شد كه هيچگونه تنش و اختلاف نظري وجود نداشت. رييسمجمع عمومي خانه احزاب ادامه داد: براساس تصميمات هيات رييسه راه صحيحي انتخاب كرديم كه سه جريان اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل در همان محدوده سالن در سه قسمت جمع شدند و نظرات‌شان را در مورد چگونگي انتخاب به ما منتقل كردند و چون برنامه كاري همه گروه‌ها به هم نزديك بود خواسته‌هاي يكديگر را قبول كرديم و انتخابات انجام شد. رييس خانه احزاب در گفت‌وگو با ايلنا تصريح كرد: البته ابتدا گروه‌ها مي‌خواستند انتخاب داخلي آنها انجام شود كه ما اين كار را نكرديم چون مجمع عمومي وظيفه داشت انتخاب شوراي مركزي و بازرسان را انجام دهد كه اين مشاركت بعد از به حدنصاب رسيدن راي‌گيري شد و به صورت مستقيم انجام و به همه اعلام شد و نتيجه طوري شد كه هفت گروه اصلاح‌طلب، هفت گروه اصولگرا و هفت گروه مستقل انتخابات داخلي‌شان را انجام دادند و در نتيجه 21 نفر از اعضاي اصلي شوراي مركزي، 9 نفر علي‌البدل، نفر بازرس اصلي و سه بازرس علي‌البدل انتخاب شدند. غريباني در پايان و در پاسخ به اين سوال كه از جلسه قبل كه برخي اعضا قصد داشتند راي ندهند و جلسه را ترك كنند تا جلسه اخير چه اتفاقي افتاد كه انتخابات بدون تنش انجام شد، گفت: اگر دوستان احساس كنند كه نظرات‌شان قبول مي‌شود و به هم احترام مي‌گذاريم مشكلي پيش نمي‌آيد. ما هم مي‌خواستيم همه همراه و همدل باشيم، البته در هيات رييسه موظف بوديم كه در تعادل حركت و دقت كنيم بي‌طرف برنامه‌ريزي و ايفاي نقش شود، لذا فضاي مناسبي به وجود آمد كه همه جريان‌ها همراهي كردند.

حكيمي‌پور: خانه احزاب تبديل به خانه احزاب شد

احمد حكيمي‌پور، دبيركل حزب اراده ملت ايران گفت: با انتخاب اعضاي شوراي مركزي، خانه احزاب تبديل به خانه احزاب شد. انتظار مي‌رود بعد از يك دوره ركود طولاني، احزاب در دوره جديد ماموريت‌هاي اصلي خود را دنبال كنند. وي با اشاره به انتخاب اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب گفت: امروز و با اين انتخابات خانه احزاب تبديل به خانه احزاب شد و هر جريان سياسي هفت كرسي در شوراي مركزي خانه احزاب خواهد داشت. وي در گفت‌وگو با ايرنا با بيان اينكه شوراي مركزي خانه احزاب برآيند و مجموع جريانات درون نظام است و در آن دعواي اكثريت و اقليت نخواهيم داشت، خاطرنشان كرد كه وظيفه خانه احزاب سياسي نيست بلكه صنفي است و كار خانه احزاب دفاع از حقوق احزاب، ترويج فرهنگ كار حزبي، كمك به توسعه سياسي و نهادينه كردن رقابت است. دبيركل خانه احزاب يادآور شد: بعد از يك دوره وقفه طولاني اميدوارم در دوره جديد خانه احزاب بتواند ماموريت اصلي خود را دنبال و در سپهر سياسي ايران نقش موثري در تنظيم مناسبات و رقابت‌هاي سياسي درون نظام ايفا كند. به گزارش ايرنا، انتخابات شوراي مركزي خانه احزاب ايران روز پنجشنبه‌ با حضور نمايندگان سه جريان سياسي اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل در وزارت كشور برگزار شد و در نهايت هفت عضو اصلي، سه عضو علي‌البدل و بازرس‌هاي اصلي و علي‌البدل از هر سه طيف سياسي كشور انتخاب شدند. قرار است اعضاي هيات‌رييسه و سخنگوي خانه احزاب در نخستين جلسه اين نهاد حزبي انتخاب شوند .

حاشيه‌هاي مجمع عمومي خانه احزاب

سيد كمال‌سجادي سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري، شيخاني عضو هيات اجرايي خانه احزاب، حق‌شناس عضو حزب اعتماد ملي، حسن بيادي دبير جمعيت آبادگران و كميجاني از اولين حاضران در اين نشست بودند كه پيش از باز شدن درهاي تالار 600 نفره وزارت كشور آمده بودند. پس از باز شدن درهاي سالن نمايندگان احزاب يكي پس از ديگري آمدند. كيهاني دبيركل جمعيت جوانان، راه‌چمني دبيركل حزب وحدت و همكاري ملي، حسين كمالي دبيركل حزب اسلامي كار از ديگر ميهمانان حزبي اين تجمع بودند.

محمدنبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه نقش موثري در هماهنگي اصولگرايان داشت. محسن كوهكن، كمال سجادي و محمدنبي حبيبي آمده بودند تا ليدري احزاب اصولگرا را در جريان انتخاب هيات رييسه و شوراي مركزي بازي كنند.

هنگام انتخاب هيات رييسه موقت، كانديداي اصولگرايي بيادي و كوهكن بود كه پس از صحبت‌هايي ميان كوهكن و حبيبي، كوهكن از كانديداتوري انصراف داد.

ليدري محسن كوهكن و سيد كمال سجادي براي اصولگرايان واضح بود. كوهكن اسامي را مي‌نوشت و توضيحاتي به اعضاي فراكسيون داده مي‌شد. بر همين اساس آنها خيلي زود انتخاب كانديداي خود را تمام كردند و پراكنده شدند اما شرايط در بين اصلاح‌طلبان به گونه‌اي ديگر بود. تعداد آنها زياد‌تر بود و هر كس درباره نحوه انتخاب كانديدا نظرات خود را اعلام مي‌كرد.

عده‌اي معتقد بودند كه بايد دوبرابر تعداد خواسته شده كانديدا شوند و از ميان آنان راي‌گيري كنيم و عده ديگر به 10 به علاوه دو معتقد بودند. با اين حال در ميان نظرات راي‌گيري و تعداد خواسته‌شده به هيات‌رييسه معرفي شد. وضعيت مستقل‌ها اما سخت‌تر بود. هم تعداد كانديداي‌شان زياد بود و هم مديريت بين‌شان سخت‌تر بود. آنها ابتدا از هيات‌رييسه درخواست داشتند زماني به آنها داده شود تا بتوانند لابي‌هاي لازم را انجام دهند. آنها معتقد بودند كه اصولگرايان و اصلاح‌طلبان از پيش لابي كرده‌اند و آنان به زماني براي بررسي وضعيت خود نياز دارند.

زنان حاضر در جلسه در ميان انتخاب هيات رييسه و پس از اعلام كانديداتوري رياست، نايب‌رييس، منشي و ناظر اعتراض كردند. آنها به عدم توجه به زنان در كانديداتوري اعتراض داشتند. بر اين اساس نام دو زن به كانديداي رياست اضافه شد كه با صحبت و رايزني‌ها با آنان تبديل به يك نفر شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون