• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3311 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ مرداد

فصل جديد ليگ برتر انگليس امروز كليد مي‌خورد

چهار مدعي در يك جزيره

علي ميرزايي / منچستر يونايتد و تاتنهام ديدار افتتاحيه ليگ جزيره را برگزار مي‌كنند، ليگي كه اول و آخر ندارد و پر است از هيجان و اتفاقات پيش بيني نشده. جزيره ثبات به همراه پول، بسياري از ستاره‌هاي دنياي فوتبال را به انگليس كشانده است؛ روزنامه‌نگار «تلگراف» مي‌گويد استعداد به جايي مي‌رود كه در پاي پول در ميان باشد و ليگ جزيره از اين منظر مشكلي ندارد. او اضافه مي‌كند عملكرد ضعيف نمايندگان انگليس در فصل پيش ليگ قهرمانان مقطعي بوده و در فصل پيش رو مي‌توانند نمايش خيره‌كننده‌اي داشته باشند. نتيجه يك نظرسنجي در بين چند خبرنگار انگليسي، منجر به انتخاب چلسي به عنوان شانس اول قهرماني و معرفي آرسنال، منچسترسيتي، منچستر يونايتد، ليورپول و تاتنهام به عنوان ديگر تيم‌هاي مدعي شده است؛ البته اين فقط يك پيش بيني است، در اين مقاله تيم‌هاي مدعي ليگ امسال را بررسي خواهم كرد. از نكات مثبت ليگ امسال اثر قانون « بازي جوانمردانه مالي » است كه باعث قوي‌تر شدن تيم‌هاي پايين جدولي شده؛ طبق اين قانون هزينه‌هاي هر باشگاه، محدود به سقف درآمدها مي‌شود.

چلسي مدافع عنوان قهرماني

چلسي با وجود ترك پتر چك هنوز هم قدرتمند اما خبري از تيم مطمئن فصل قبل نيست؛ مورينيو دو بازي پيش فصل را از دست داده، او باخت را دوست ندارد هر چند دوستانه باشد. ژوزه در آخرين اظهارنظر خاص خود گفت كه بازيكنان جديد در چند دقيقه بايد خود را به او اثبات كنند. مربي چلسي مي‌گويد: « زدن گلي مثل مارادونا در 10 دقيقه سخت است؛ توپ را از وسط زمين گرفتن، دريبل كردن 10 نفر و به ثمر رساندن گل. اما اين چيزي نيست كه من از يك بازيكن انتظار دارم، در اين زمان مي‌توان خيلي چيزها را اثبات كرد. شما مي‌توانيد ثابت كنيد از نظر ذهني و جسمي آماده‌ايد و توان قرار گرفتن زير فشار را داريد، 10 دقيقه چيزهاي زيادي مي‌گويد. » چلسي پس از يك تابستان بي‌سر و صدا در بازار نقل و انتقالات، احتمالا به فرم سال پيش بازي مي‌كند. گرچه آبي‌ها قراردادي با «بابا رحمان» بازيكن چپ آگسبورك به ثبت رسانده‌اند اما آسمير بگوويچ بوسنيايي و رادامل فالكائوي كلمبيايي مهم‌ترين خريدهاي اين فصل هستند. با وجود رهبري جان‌تري و همراهي‌گري كيهيل چلسي قوي‌ترين دفاع ليگ را دارد، هر چند فرصت براي زوما هم خواهد بود. ايوانوويچ در سمت راست، سزار و آزپيليكوئتا هم در سمت چپ بازي مي‌كنند. سسك فابرگاس، نمانيا ماتيچ در خط مياني و ادن هازارد، اسكار و ويليان پشت مهاجم بازي مي‌كنند. مورينيوي محتاط در بازي‌هاي مهم و در مقابل رقيبان، از اوبي ميكل يا راميرس به جاي ويليان استفاده خواهد كرد؛ در نهايت كاستا در نوك حمله بازي مي‌كند كه اگر مشكلي نداشته باشد چلسي مي‌تواند قهرمان اين فصل شود.

آرسنال قوي‌ترين تركيب امسال

آرسنال در صورت تركيب استعداد و جنگندگي مي‌تواند قهرمان ليگ جزيره شود، جنب و جوش ونگر تداعي‌كننده يك پدر در زمان فارغ‌التحصيلي فرزندش است؛ نگاهي از سر غرور، قناعت و افتخار با اعتماد به اينكه روزهاي خوب در حال آمدن هستند. ونگر از سال 2004 به بعد نتوانست قهرمان جزيره شود؛ او سراسر صلح وعشق است، باغباني 20 ساله كه باغش نزديك به ثمردهي است. آرسنال بايد در زمينه‌هاي روحي و رواني روي بازيكنان جوانش كار بيشتري كند. الكس چمبرلين زننده گل جام خيريه مي‌گويد: « از وقتي من به آرسنال آمده‌ام بازيكنان با كيفيت زيادي داشته‌ايم اما در بازي‌هاي بزرگ لحظه‌اي كم مي‌آوريم و شما مي‌گوييد: چرا؟ آمادگي ذهني براي بازي‌هاي بزرگ نكته مهمي است و ما در حال رفع اين مشكل هستيم. » آرسنال مي‌تواند بر دروازه‌بان خود تكيه كند؛ پتر چك دروازه‌باني مطمئن است، شايد چلسي در طول فصل از اينكه او را به يك همشهري داده پشيمان شود. نگراني آرسنال در خط حمله است جايي كه تئو ولكات عملكرد خوبي دارد؛ او يك مهاجم مركزي قدرتمند اما براي رسيدن به سطح ژيرو به كار بيشتر احتياج دارد، با اين حال ونگر در بازار نقل و انتقالات به دنبال يك فرصت و علاقه‌مند به ثبت قرارداد با هموطن خود كريم بنزماست؛ حتي بدون كريم نيز تركيب آرسنال مو را بدن انسان سيخ مي‌كند. ونگر به وجد آورده؛ با وجود بازيكناني چون رمزي، سانچز و چمبرلين همه‌چيز عالي است. سانچز پس از قهرماني كوپا آمه ريكا به تازگي به تمرينات اضافه شد؛ فوروارد پيشين بارسا در نخستين فصل حضور در ليگ جزيره 16 گل به ثمر رسانده است. مهاجم تيم، دني ولبك و توماس روسيچكي در خط هافبك به دليل مصدوميت قادر به بازي نيستند البته به زودي بهبود مي‌يابند. سانتي كازرولا و تئو ولكات در آمادگي كامل هستند.

ميانگين سني بالاي منچسترسيتي

در خط دفاعي، الياكيم مانگلاي فرانسوي با وجود هزينه زيادي توقعات را برآورده نكرد؛ دميكليس پا به سن گذاشته و وينست كمپاني نامنظم است؛ تعداد تك به تك شدن مهاجمين حريف با جوهارت در فصل پيش نشان مي‌دهد كه دفاع اين تيم فرم ايده آلش را از دست داده؛ سيتي براي مدعي بودن، به روي فرم بودن كمپاني احتياج دارد. رحيم استرلينگ ورودي جديد ورزشگاه امارات است، مانوئل پيگريني قصد دارد از اين بازيكن 49 ميليون پوندي به عنوان بال چپ استفاده كند؛ ناواس در كنار سرخيو آگوئرو و ديويد سيلوا سه مهاجم سيتي را تشكيل مي‌دهند؛ با پيوستن احتمالي كوين دي بروين فشار سيستم 3ـ3ـ4 افزايش مي‌يابد؛ حتي بدون دي بروين گزينه‌هاي زيادي براي بازيسازي وجود دارد، يحيي توره مي‌تواند مهاجمان را تغذيه كند و حتي استرلينگ مي‌تواند در تغذيه مهاجمان تيم موثر باشد. شرايط سني سيتي از نقاط ضعف اين تيم است كه مي‌تواند در روند بازي‌ها به اين تيم ضربه بزند.

منچستر يونايتد متحول شده

سيستم 2ـ5ـ3 يونايتد در فصل پيش به 3ـ3ـ4 تغيير مي‌كند. احتمالا فرديناند دفاع مركزي خواهد بود هر چند امكان دارد جوان‌ترها به او ترجيح داده شوند؛ متئو دارميان در سمت راست انتخاب اول فن خال است، او در پشت آنتونيو والنسيا بازي مي‌كند. ديلي بليند، فيل جونز و كريس اسمالينگ بازيكنان ديگر خط دفاعي هستند كه با وجود پول زيادي كه براي ماركوس روخو خرج شده، براي بازي در اولويت هستند. يونايتد بازيكنان زيادي براي بازي در سيستم 3ـ3ـ4 مانند اشلي يانگ، عدنان يانوزاي و حتي آندر هررا و مروان فليني دارد، هر چند پدرو هم به تركيب تيم اضافه خواهد شد؛ روني در جلو و ديپي در كنار او بازي مي‌كند. هافبك‌هاي مازاد بر نياز ممكن است تيم را ترك كنند، اما يونايتد در مورد اين قضيه نگران نيست؛ بعد از ورود شواين اشتايگر و اشنايدرلين به احتمال زياد هررا از تيم مي‌رود، اما سوال هواداران اين است كه سرنوشت مايكل كريكي كه هنوز بهترين بازيكن تيم است چه مي‌شود؛ بهترين حدس اين است كه در ابتداي فصل از كريك و در ادامه از اشنايدرلين استفاده شود، هيچ يك از اين دو مصدوميتي ندارند و فن خال با يك سيستم چرخشي مي‌تواند از هر دو استفاده كند. دخيا با وجود علاقه به رفتن هنوز هم در باشگاه است بنابراين سرجيو رومرو نمي‌تواند انتخاب نهايي باشد چون تكليف دروازه بان اول مشخص نيست.

منابع: تلگراف، ديلي ميل و گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون