• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3314 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ مرداد

سید حسن خمینی در جمع هیات تازه تاسيس و اصلاح‌طلب ایثارگران انقلاب اسلامي:

نبايد اسلام، انقلاب و امام مصادره شوند

حسينيه شماره يك جماران و سيد حسن خميني يكشنبه‌شب ميزبان كساني بود كه چند وقتي است درخواستي را با عنوان هيات ايثارگران انقلاب اسلامي به طبقه چهاردهم وزارت كشور ارسال كرده‌اند. جايي كه معاونت سياسي اين وزارتخانه به زودي مجوز فعاليت‌هاي اين هيات را صادر خواهد كرد. اعضاي اين هيات همان‌گونه كه سيد جواد امام پنجشنبه هفته پيش با ارسال پيامكي به آنها خبرد داده بود نخستين هم‌نشيني‌شان را به مناسبت بزرگداشت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در حسينيه شماره يك جماران برگزار كردند. مراسمي كه جداي از چهره‌هاي اين هيات، ميهمانان ديگري همچون رييس دولت اصلاحات، سيدمحمدرضا خاتمي، سيدعلي خميني، عبدالواحد موسوي‌لاري، جواد اطاعت، فيض‌الله عرب‌سرخي و الياس حضرتي داشت. در ابتداي اين ديدار حجت‌الاسلام پروازي از اعضاي شوراي مركزي هيات ايثارگران انقلاب اسلامي اعلام كرد كه هيات ايثارگران انقلاب اسلامي به توسعه خود مي‌انديشد و از اين رو بنا دارد خود را در ديگر استان‌ها و شهرستان‌هاي كشور نيز معرفي كند. پس از پايان سخنان كوتاه اين عضو هيات ايثارگران انقلاب اسلامي، سيدحسن خميني از جا برخاست و همه از جمله رييس دولت اصلاحات كه كنار دست او نشسته بود از جا برخاستند تا يادگار بنيانگذار انقلاب براي ميهمانان خود خطابه بخواند. همه منتظر بودند تا ببينند سوژه وعظ سيد حسن خميني چيست كه يادگار امام خميني از امانت حكومت شروع كرد و با امانت ايثارگري كلامش را فيصله داد. به گزارش جماران، سيد حسن خميني با بيان اينكه دوره حيات امام صادق(ع) دوره‌اي ممتاز و منحصربه‌فرد است، اظهار داشت: اين دوره، پايان حكومت بني‌اميه و همزمان با ضعف شديد حكومت بني مروان است؛ در آن مقطع هنوز عباسي‌ها قدرت زيادي پيدا نكرده بودند و بنابراين، دوره آرامش براي فعاليت ائمه در جهت بازسازي شاكله تشيع بود.وي با اشاره به اينكه انتقال حكومت در دوره امام صادق(ع) رخ مي‌دهد، يادآور شد: از طنزهاي تلخ تاريخ اين است كه قيام ابومسلم خراساني با شعار «الرضا من آل محمد(ص) » شكل گرفت اما حكومت به آل پيامبر(ص) نرسيده است.يادگار امام تصريح كرد: بزرگي منزلت ائمه(ع) ما به گونه‌اي بوده كه بعضا انسان‌ها درك درستي از آنها پيدا نمي‌كردند و لذا نسبت به آنها غلو مي‌كردند. وي گفت: از سوي ديگر جامعه اسلامي پر از كساني بود كه به‌شدت مذهبي، اهل نماز و روزه و متدين بودند اما ائمه را قبول نداشتند. سيد حسن خميني ادامه داد: جامعه اسلامي از افراد ظاهرالصلاح و متدين پر بود كه دستگاهي مقابل دستگاه امام صادق(ع) داشتند و اين دقيقا همان نقطه‌اي است كه اگر تاريخ را ورق بزنيم مي‌بينيم اميرالمومنين(ع) هم گرفتار آن بود. روزي فردي از علي(ع) سوال مي‌كرد كه اين سوي ميدان بزرگان اسلام هستند و آن سو هم بزرگان اسلام چون طلحه و زبير قرار دارند؛ ما چه بايد بكنيم؟وي تصريح كرد: مردم دوره ائمه مي‌ديدند كه زور با حكومت وقت بوده و تزوير هم با چهره‌هاي ديندار و پيشاني‌هاي پينه بسته و بعضا با سابقه اهل وعظ، محراب و منبر به چشم مي‌خورد و لذا در ملاك‌گذاري‌ها دچار سردرگمي مي‌شدند. سيد حسن خميني با اشاره به سردرگمي مردم در پيروي از گروه‌هاي متنوع موجود در زمان ائمه، يادآور شد: كساني كه ائمه را قبول ندارند بعضا بسيار دنياگريز بوده و نوكر حكومت نبودند؛ اتفاقا تمام چهار امام اهل سنت عليه حكومت وقت شورش كرده‌اند و بدين معنا آن سوي ميدان شمر، عمر بن سعد و يزيد نبوده‌اند؛ ايستادن مقابل اين‌گونه افراد از ايستادن مقابل گروه فاسقان آسان‌تر است، زيرا تكليف آنها روشن است. وي با بيان اينكه تا پايان دوره ائمه اين به‌هم‌ريختگي وجود دارد، گفت: وقتي امام رضا(ع) ولايتعهدي مأمون را مي‌پذيرد كساني كه اقدام به قتل ايشان مي‌كنند شيعه اسماعيلي بوده اند؛ آنچه در چنين شرايطي مطرح است اين است كه چه بايد كرد؟يادگار امام با اشاره به احاديثي از اميرالمومنين(ع) و امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) مي‌فرمايند فريب گريه‌هاي آنها را نخور، زيرا ايمان در قلب است. امير المومنين(ع) هم به كميل مي‌فرمايند: ‌اي كميل! فريب اقوامي كه نمازهاي‌شان را طول مي‌دهند و روزه‌هاي مداوم مي‌گيرند و صدقه مي‌دهند و احسان مي‌كنند، نخور؛ خدا آنها را متوقف مي‌كند. امام صادق(ع) در روايت ديگري مي‌فرمايند: «فريب كثرت نمازها و جمع مردم را نخور؛ آنها جسم‌هاي‌شان كنار يكديگر و قلب‌هاي‌شان پراكنده است.»وي افزود: امام صادق(ع) در روايت ديگري، «راستگويي» و «اداي امانت» را معيار مشخص براي انتخاب ارايه مي‌كنند؛ «لاتغتروا بصلاتهم و لابصيامهم، فان الرجل ربما لهج بالصلاة والصوم، حتى لوتر كه استوحش، و لكن اختبروهم عند صدق الحديث وأداء الامانة» (فريب نماز و روزه آنان را نخوريد؛ زيرا آدمي گاه چنان به نماز و روزه خو گرفته كه اگر آنها را ترك كند احساس وحشت مي‌كند، بلكه آنان را به راستگويي و اداي امانت بيازماييد.) (كافي جلد 2، ص104) سيد حسن خميني يادآور شد: از پيامبر(ص) سوال كردند مومن مي‌تواند زنا كند، پيامبر فرمودند بله ممكن است اشتباه كند و بعدش توبه كند. پرسيدند مي‌تواند دزدي كند، فرمودند بله ممكن است اشتباه كرده و دزدي كند اما بعدش توبه كند. اين بار پرسيدند آيا مومن مي‌تواند دروغ بگويد؟ پيامر فرمود نه. مومن دروغ نمي‌گويد. وي در ادامه اين بحث با اشاره به تعبير اسلام كاريكاتوري گفت: ديني كه پيامبر او مي‌گويد مومن ممكن است فلان كار را انجام دهد، اما دروغ نه؛ دروغ درون آن عادي مي‌شود و آن كارهاي ديگر اصل قرار مي‌گيرد؛ ايشان مي‌فرمايد غيبت از زنا بدتر است اما در عمل اين‌گونه نمي‌شود!يادگار امام ادامه داد: اگر كسي شرب خمر كند بنده مطلقا روابطم را با او قطع مي‌كنم اما اگر تهمت بزند ممكن است پشت سر او نماز هم بخوانم؛ در اين شرايط غيبت هم واجب مي‌شود. سيد حسن خميني با اشاره به رفتار امام راحل در دوري از تهمت و دروغ يادآور شد: كسي جرات نداشت جلوي امام غيبت كند. وي با بيان اينكه آبروي مومن از كعبه بالاتر است، گفت: ممكن نبود جلوي امام به كسي تهمت زد؛ دين كاريكاتوري يعني اينكه براي من آنچه براي خدا و رسول خدا صد بدي دارد معادل پنج بدي مي‌شود اما آنچه پنج بدي دارد معادل صد بدي قرار مي‌گيرد. تعبير عوامانه‌اي هم در اين زمينه وجود دارد كه گويد: «مي بخور منبر بسوزان مردم‌آزاري مكن»! در حالي كه هيچ‌كدام از اين كارها مورد قبول نبوده و نبايد انجام شود. يادگار امام تصريح كرد: حجاب واجب بوده و دستور قرآن و اسلام است و بايد رعايت شود اما دزدي و غيبت بدتر از بي‌حجابي است. سيد حسن خميني با اشاره به مفهوم امانت در حديث امام صادق(ع) گفت: امانت هر حقي از ديگران است كه اختيار ما است و من و شما حق نداريم بدون اجازه در حق آنها تصرف كنيم. امانت اصل حكومت است و گروهي نمي‌تواند آن را گرفته و رها نكند و بگويد هرچه ما مي‌گوييم بايد عملي شود. وي تصريح كرد: وقتي قانون اساسي حقوق افراد را تعيين مي‌كند به چه حقي، يك گروه و جمعي به خوداجازه مي‌دهند كه اعمال نفوذ كنند، كسي را منع كنند يا بگيرند؟! نبايد انسان احساس كند شأني فراتر از شأن بقيه دارد و بگويد «اين منم طاووس عليين شده». آنها تصور مي‌كنند درست عمل مي‌كنند، زيرا در طول تاريخ همه فكر مي‌كردند درست عمل مي‌كنند در حالي كه بايد ببينيم چه كسي اداي امانت مي‌كند؟!يادگار امام با اشاره به امانت‌هاي ديني، فرهنگي، حقوق مردم و حقوق سياسي، يكي از فلسفه‌هاي هيات ايثارگران را تلاش در جهت اداي امانت دانست و يادآور شد: امام و شهدا امانتي داده‌اند كه بايد آن را همه ما ادا كنيم و اگر زماني نان آن را خورده‌ايم حال كه پاي حفظ آن در ميان است بايد پيش از همه بايستيم. وي تاكيد كرد: اينكه نگذاريم ارزش‌هاي ديني در جامعه كمرنگ يا مصادره شود، وظيفه و اداي امانت است و اينكه سعي كنيم جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنيم از انديشه‌اي كه نسبت به آن احساس دين مي‌كنيم خالي نشود يك وظيفه است. سيد حسن خميني اظهار داشت: هر گروهي كه كار خود را مي‌كند زحمت مي‌كشد اما نبايد اسلام، انقلاب و امام در گروهي خاص مصادره شود، بلكه بايد همه دست به دست هم داده و اين بيرق را نگه داريم. البته ممكن است اين راه سختي‌هايي هم داشته باشد، اما كدام گروه در طول تاريخ بوده كه بدون سختي كار كرده است؟وي با اشاره به سختي‌هاي پيامبر در دوران اعلام رسالت الهي يادآور شد: براي امام ما هم دوره قم و نجف دوره آساني نبود و گرچه امروز از امام گفتن نان دارد، اما ايستادن در آن روزها هزينه داشت. آيت‌الله شيخ حسن صانعي نقل مي‌كنند كه من و پدرت (مرحوم حاج سيد احمد آقا خميني) در خانه يخچال قاضي مي‌نشستيم و هفته‌ها چشمان‌مان به در بود كه يك نفر وارد شود و سلام كند. يادگار امام در پايان گفت: هركاري اگر از معبر «سختي» نگذرد به ثمر نمي‌رسد و وقتي بيرق بلند شد مردم گروه گروه مي‌پيوندند، البته ما نمي‌گوييم نيايند اما هركس به اندازه نقش خودش بايد ديده شود. سخنان سيد حسن خميني كه تمام شد مداح اهل‌بيت از مظلوميت امام صادق(ع) ذكر مصيبت كرد و پس از آن خوش و بش‌هاي دوستانه ايثارگران اصلاح‌طلب با سيد حسن خميني و رييس دولت اصلاحات آغاز شد. گفتني است سردار مهدي كياني، دكتر غلامعلي رجايي، سردار محمد مقدم، سردار محسن رشيد، حجت‌الاسلام محمد پروازي و حجت‌الاسلام پهلواني، فيض‌الله عرب‌سرخي، محمدتقي طباطبايي (آزاده دفاع مقدس)، غلامرضا ظريفيان، نداف مسوول عمليات سپاه، جواد امام و بهمن‌زاده از اعضاي هيات موسس مجمع ايثارگران انقلاب اسلامي هستند. غلامعلي رجايي پيش از اين طي گفت‌وگويي اعلام كرده بود مجمع ايثارگران يك حزب سياسي است كه در كنار آن هيات مذهبي هم دارد. به گفته غلامعلي رجايي مجمع ايثارگران ارتباطي با سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ندارداما پس از صدور مجوز از سوي وزارت كشور در كنار مجموعه اصلاح‌طلبان فعاليت خود را دنبال خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون