• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3314 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ مرداد

مديرعامل شركت ملي نفت:

افزايش توليد نفت منوط به لغو تحريم‌هاست

 

گروه اقتصادي| ايران در حالي آماده بازگشت به بازارهاي جهاني مي‌شود كه قيمت نفت بر مدار نزول قرار گرفته است. به گزارش «اعتماد»، اعلام برنامه‌هاي ايران براي پساتحريم بازار نفت نيز به عقيده برخي دست‌اندركاران بر روند نزولي قيمت نفت تاثيرگذار است تا جايي كه بانك جهاني پيش‌بيني كرده است قيمت نفت در ماه‌هاي پيش رو و پس از لغو تحريم‌هاي ايران كاهشي 10 دلاري را تجربه كند. با اين حال عرضه نفت بيش از سهميه تعيين شده از سوي اوپك به بازار سبب شده است روند نزولي قيمت‌ها شدت بيشتري گيرد. در شرايطي كه برخي سخن از تشكيل اجلاس فوق‌العاده اوپك در شرايط كنوني مي‌گفتند، رويترز به نقل از دو نماينده كه نامي از آنها نبرده است، گزارش داد: سازمان اوپك قصد ندارد براي بررسي دلايل كاهش قيمت جهاني نفت نشست اضطراري برگزار كند. به اين ترتيب نشست بعدي اين سازمان براساس برنامه از قبل انجام شده در دسامبر سال جاري ميلادي (آذر ماه) برگزار خواهد شد. اين خبر به نقل از منابع ناشناس در حالي مخابره شده است كه پيش از اين وزير نفت الجزيره اعلام كرده بود به دليل سقوط قيمت جهاني نفت، قرار است نشست اضطراي برگزار شود.

 

نگراني از حضور ايران؟

هرچند برخي رسانه‌ها درصددند نگراني‌ها در خصوص بازگشت ايران را پررنگ كنند و مراكز بزرگ جهاني نيز نتيجه بازگشت ايران به بازار جهاني نفت را كاهش بيشتر قيمت‌ها مي‌دانند، اما با وجود اين بازار از افزايش عرضه‌اي نسبت به سقف‌هاي تعيين شده اوپك رنج مي‌برد و اين روند سبب شده است قيمت‌ها بيش از پيش تضعيف شوند.

در شرايطي كه هر بشكه نفت حول 48 دلار دور مي‌زند، برخي پيش‌بيني مي‌كنند بهاي نفت به كمتر از 40 دلار نيز برسد كه در اين صورت حتي افزايش سهم ايران از بازار منجر به افزايش درآمد ايران از محل صادرات نفت نخواهد شد. روز گذشته اخباري ضد و نقيض درباره لغو تحريم‌هاي نفتي ايران منتشر شد و خبرگزاري مهر ادعا كرد كه امريكا تحريم‌هاي نفتي ايران را لغو كرده و از اين رو ايران طي روزهاي آينده توليد نفت خود را 500 هزار بشكه افزايش خواهد داد اين در حالي است كه مديرعامل شركت ملي نفت ايران گفته است: ميزان توليد نفت ايران تا برداشته شدن تحريم‌ها تغييري نخواهد كرد.

ركن‌الدين جوادي درباره اخباري مبني بر افزايش ۵٠٠ هزار بشكه‌اي توليد نفت ايران ظرف يك هفته آينده، گفت: افزايش توليد نفت ايران منوط به برداشتن تحريم‌هاست و توليد نفت تا برداشته شدن تحريم‌ها تغييري نخواهد كرد.

وزير نفت اخيرا اعلام كرده بود كه به محض لغو تحريم‌ها، نفت ايران به بازار برمي‌گردد و منتظر اجازه از هيچ كشوري براي بازپس‌گيري سهم خود نيست. همان‌طور كه شكستن تحريم اجازه نمي‌خواهد، بازپس‌گيري سهم‌مان از بازار نفت هم نيازي به اجازه ندارد. ضمن اينكه ما از هم‌اينك به دنبال بازاريابي براي فروش نفت‌مان هستيم.

زنگنه درباره ميزان توليد نفت ايران هم در آن برنامه گفت: ميزان توليد نفت خام ايران پيش از تحريم‌ها سه ميليون و ٩٠٠ هزار بشكه در روز بود كه پس از تحريم‌ها يك ميليون بشكه كاهش يافت و هم‌اكنون ميزان توليد نفت ايران روزانه بيش از ٢ ميليون و ٧٠٠ هزار بشكه در روز است كه يك ميليون بشكه آن صادر مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون