• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3314 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ مرداد

پيش بيني بانك جهاني از شاخص‌هاي اقتصادي ايران پساتحريم

سرمايه‌گذاري خارجي ايران دو برابر مي‌شود

 

 

بانك جهاني اعلام كرد كه با برداشته شدن تحريم‌ها رشد اقتصادي ايران در سال 2016 به 5 درصد مي‌رسد و سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي دو برابر مي‌شود. بانك جهاني در تازه‌ترين گزارش اعلام كرده است كه برداشتن تحريم‌هاي ايران رشد اقتصادي ايران در سال 2016 به 5 درصد مي‌رسد و سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي دو برابر مي‌شود. اين بانك همچنين پيش‌بيني كرده است كه با برداشته شدن تحريم‌ها كشورهاي هند، چين، انگلستان، بيشترين مبادلات تجاري را در آينده با تهران خواهند داشت.

همچنين حجم و ارزش صادرات نفتي و غيرنفتي ايران افزايش خواهد يافت. بانك جهاني برآورد كرده است كه ارزش صادرات ايران 17 ميليارد دلار افزايش مي‌يابد كه 5/3 درصد توليد ناخالص داخلي اين كشور را شامل مي‌شود. بر اساس اين گزارش انگلستان، چين، هند، تركيه و عربستان از كشورهايي خواهند بود كه ميزان مبادلات تجاري‌شان با ايران بيشترين افزايش را خواهد داشت. حجم سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي حدود سه ميليارد دلار در سال افزايش مي‌يابد كه اگرچه نسبت به ميزان كنوني دو برابر است اما همچنان پايين‌تر از بيشترين ميزان سرمايه‌گذاري در سال 2003 خواهد بود.

 

دارايي بلوكه شده ايران ۱۰۷ ميليارد دلار است

بانك جهاني همچنين كل دارايي‌هاي بلوكه شده ايران را ۱۰۷ ميليارد دلار برآورد و اعلام كرد كه با لغو تحريم‌ها ۲۹ ميليارد دلار از اين دارايي‌ها بلافاصله آزاد خواهد شد.

 

تاثير لغو تحريم‌ها بر بازار نفت

در گزارش بانك جهاني به شرايط بازار نفت نيز اشاره و پيش‌بيني شده است با ورود نفت ايران به بازار قيمت جهاني نفت 14 درصد كاهش يابد. بر اساس پيش‌بيني بانك جهاني ايران هشت تا 12‌ماه پس از لغو تحريم‌ها مي‌تواند توليد نفت خود را به سطح قبل از تحريم‌ها يعني سال 2012 برگرداند كه در نتيجه عرضه جهاني نفت بيش از يك ميليون بشكه در روز افزايش مي‌يابد. اين نهاد بين‌المللي بر اساس برآوردها حجم نفت ذخيره شده ايران را 30 تا 40 ميليون بشكه اعلام كرده كه بر اين اساس ايران مي‌تواند بلافاصله پس از لغو تحريم‌ها 500 هزار بشكه در روز بر صادرات نفت خود بيفزايد و جريان اين نفت تا سه ماه ادامه خواهد يافت. اين گزارش قيمت جهاني نفت در دسامبر 2015 را 55 دلار پيش‌بيني كرده و انتظار دارد در اثر لغو تحريم ايران قيمت نفت طي سال 2016 به 56 دلار در هر بشكه برسد.

 

كاهش 1/17 ميليارد دلاري درآمد صادراتي ايران به دليل تحريم‌ها

بانك جهاني در بخش ديگري از گزارش خود به اثرات تحريم‌ها بر كاهش درآمدهاي صادراتي ايران اشاره كرده و زيان ايران از اين محل طي سال‌هاي 2012 تا 2014 را 1/17 ميليارد دلار برآورد كرده است. در نتيجه تحريم‌ها صادرات ايران به اتحاديه اروپا 9/3 ميليارد دلار، ژاپن 5/7 ميليارد دلار و كره جنوبي 4/4 ميليارد دلار كاهش داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون