• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3314 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ مرداد

يك گروه چپ‌گرا مسووليت حمله به كنسولگري امريكا را پذيرفت

روز خشونت در تركيـه

حمله به كنسولگري امريكا در استانبول و حملات جداگانه به نيروهاي ارتش و پليس تركيه، تازه‌ترين اقدام‌هاي خشونت آميز در اين كشور هستند. دولت تركيه انگشت اتهام را به سمت كردها و پ.‌ك.‌ك اشاره رفته اما اعلام موضع يك گروه تندرو چپ‌گرا به نام جبهه آزادي‌بخش مردم انقلابي چپ‌گرا، از تكثير دشمنان داخلي حزب حاكم عدالت و توسعه حكايت دارد.

شليك به كنسولگري امريكا

خديجه عاشق 42 ساله، يكي از عوامل تيراندازي به كنسولگري امريكا در استانبول است كه پس از مجروح شدن در تبادل آتش با نيروهاي امنيتي دستگير شده است، اما هويت عامل دوم هنوز مشخص نيست. اين دو بامداد دوشنبه توانستند از حراست چند لايه مقابل كنسولگري امريكا عبور و به سمت اين ساختمان تيراندازي كنند.

شبكه «سي‌ان‌ان» امريكا از اين حمله به عنوان پيامي براي واشنگتن ياد كرده است. گروه تندرو و چپ‌گراي تركيه، با نام «جبهه آزادي‌بخش مردم انقلابي» در بيانيه‌اي با پذيرفتن مسووليت اين حمله، تاكيد كرده است امريكا دشمن مردم كشورهاي خاورميانه است و تا كنار رفتن امپرياليسم و مزدوران آن از تركيه و آزادي تمامي خاك اين كشور از پايگاه‌هاي امريكا به مبارزه خود ادامه خواهد داد. گفتني است، امريكا و تركيه اين حزب را يك سازمان تروريستي مي‌دانند. حزب مذكور پيش از اين نيز مسووليت حملات مشابهي را
بر عهده گرفته بود كه از آن جمله انفجار انتحاري در نزديكي سفارت امريكا در آنكارا است كه در سال 2013 انجام شد و در آن يك نيروي امنيتي تركيه كشته شد.

حملات مرگبار عليه پليس و ارتش

حمله به كنسولگري امريكا تنها حادثه روز دوشنبه نبود. اين حمله پس از انفجار در نزديكي پاسگاه پليس در منطقه سلطان‌بيلي، واقع در حومه استانبول كه به كشته شدن ۳ نفر و مجروح شدن دست كم ۱۰ نفر انجاميد صورت گرفت. مقر اصلي پليس در استانبول در بيانيه‌اي با تاييد وقوع حادثه ترور در اين پايگاه، از زخمي شدن سه افسر پليس و هفت غير نظامي در اين حمله خبر داد. در اين بيانيه از شمار كشته‌شدگان سخني به ميان نيامده است. اما خبرگزاري دوغان گزارش داده است كه دو نفر كه به اين پاسگاه حمله كردند در تبادل آتش با نيروهاي پليس كشته شدند. اما حادثه سلطان بيلي نيز پايان رخدادهاي خشونت آميز تركيه در روز دوشنبه نبود.
بر اساس گزارش‌ها همزمان با حوادث استانبول انفجار يك بمب كنارجاده‌اي در منطقه سيلوپي در حوالي مرز مشترك اين كشور با سوريه و عراق به كشته‌شدن دست‌كم چهار سرباز ترك انجاميد. رسانه‌هاي دولتي تركيه شاخه نظامي حزب كارگران كردستان تركيه (پ.‌ك.‌ك) را مسوول اين حملات معرفي كرده‌اند. به گزارش منابع ترك، در همين منطقه حمله شبه‌نظاميان پ‌.ك.‌ك به يك هلي‌كوپتر نظامي مرگ يك سرباز را هم به دنبال داشت. گفته مي‌شود پس از اين حمله هلي‌كوپترهاي بيشتري براي تعقيب و حمله به شبه‌نظاميان وارد عمل شدند.

ضربات ارتش تركيه به پ.ك.ك

به نظر مي‌رسد ارتش تركيه در پاسخ به حوادث روز دوشنبه، حملات خود به مواضع كردهاي پ.ك.ك را شدت بخشيده‌اند. روز گذشته ارتش تركيه از كشته شدن 17 تن از اعضاي حزب كارگران كردستان تركيه موسوم به پ. ك. ك در جريان حملات هوايي ارتش تركيه به جنوب شرق اين كشور خبر داد. اين حملات هوايي به استان هكاري در جنوب شرق تركيه صورت گرفته است. يادآوري مي‌شود تركيه از ماه گذشته رسما اعلام كرد كه به دنبال مبارزه با تروريسم در دو جبهه سوريه و عراق با گروه‌هاي داعش و پ.ك.ك وارد جنگ مي‌شود. اين اقدام‌ به ويژه به بالا گرفتن تنش ميان تركيه و پ.‌ك.‌‌ك انجاميده است. روز گذشته جميل بيك، رهبر پ‌ك‌ك، تركيه را متهم كرد كه با حمله به اعضاي اين گروه،
در واقع مشغول محافظت از گروه داعش است.

 

بازداشت سه شهروند روسيه در تركيه

يك سايت خبري تركيه ادعا كرد كه نيروهاي امنيتي تركيه سه تبعه روس را به اتهام عضويت در گروه تروريستي داعش بازداشت كردند. به گزارش خبرگزاري ايتارتاس، اين افراد در استان آدانا در جنوب تركيه بازداشت شدند. پيش‌تر مقامات تركيه اعلام كرده بودند سه خارجي را به دليل عضويت در گروه داعش بازداشت كرده‌اند. اين مقامات از ارايه جزييات بيشتر خودداري مي‌كنند.
با اين حال رسانه‌هاي تركيه اعلام كردند كه اين افراد بازداشت‌شده روس بوده و در حال حاضر تحت بازجويي هستند. الكساندر لشوكف رييس روابط عمومي سفارت روسيه در آنكارا در اين باره گفته است مقامات تركيه‌اي تاكنون درباره روس بودن اين سه نفر به ديپلمات‌هاي روسيه اطلاعي ندادند.

 

عقب‌نشيني جبهه نصرت از حلب

جبهه نصرت اعلام كرد كه نواحي شمال شهر حلب را به ساير گروه‌هاي شورشي مخالف دولت سوريه واگذار مي‌كند، به اين دليل كه نمي‌خواهد با تركيه در مورد ايجاد اين منطقه حائل همكاري كند. جبهه نصرت، از گروه‌هاي مرتبط به القاعده در سوريه گفته است كه تاكنون اين گروه با گروه داعش براي كنترل اين نواحي در جنگ بود. ناظران مي‌گويند: اعلام خبر خارج شدن نيروهاي جبهه نصرت از مناطقي كه با داعش در جنگ است، موضوعي تعجب آور است. جبهه نصرت در توجيه اين اقدام خود مي‌گويد كه بر اين باور است كه تركيه با مطرح كردن طرح ايجاد منطقه حائل، تنها در تلاش است تا امنيت خود را حفظ كند و اين طرح، كمكي به سرنگون كردن حكومت اسد نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون