• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3314 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ مرداد

گفت‌وگوي گروه صفحه مدرسه «اعتماد» با دو تن از نمايندگان مجلس درباره اجلاس روساي آموزش و پرورش

از تشريفات اجرايي تا استراتژي‌هاي مديريتي

با توجه به اينكه هر ساله بيش از 700مدير ارشد و ميانه آموزش و پرورش گرد هم مي‌آيند و در اجلاس سالانه به بحث و گفت‌وگو مي‌پردازند به نظر شما اين اجلاس چقدر در تعيين استراتژي‌هاي مديريتي و رويكرد‌هاي اجرايي موثر بوده است؟

عبدالوحيد فياضي، عضو كمسيون آموزش و تحقيقات مجلس: هدف از برگزاري اين اجلاس تعيين و تبيين راهكارهاي كلان اجرايي و استراتژي‌هاي مديريتي است كه اگر درست برگزار شود با توجه به حضور مديران طراز اول مي‌تواند مفيد و موثر باشد اگر مي‌بينيم اين اجلاس تاثير گذار نيست بايد تجديد نظر جدي در آن صورت گيرد.

جبار كوچكي‌نژاد، نماينده مجلس: با توجه به تجربه دوره‌هاي گذشته اين اجلاس نشان داده است كه اثرات خوبي درنگرش مديران به جا مي‌گذارد چرا كه با سخنراني‌هاي تخصصي كه تبيين‌كننده سياست‌هاي كلان در حوزه مديريت آموزشي است جهت‌گيري‌هاي اجرايي به خوبي تبيين مي‌شود تجربه شخصي بنده گواه اين مطلب است كه پس ازهر اجلاس ماه‌ها روي موضوعات مطرح شده بحث و گفت‌وگو انجام مي‌داديم و مهم‌ترين چالش‌هاي مديران در اين اجلاس مورد واكاوي قرار مي‌گرفت.

منتقدان بر اين باورند كه اين اجلاس بيشتر جنبه تشريفاتي دارد و مباحث عميق و جدي طرح نمي‌شود؛ چقدر اين انتقاد را وارد مي‌دانيد؟

فياضي: البته اين اجلاس در سال‌هاي اخير به نسبت دهه 60 و 70دچار افت كيفيت شده است چرا كه بيشتر وجه سياسي بر وجه علمي آن غالب شده و جاي تاسف است كه با توجه به هزينه‌هاي بالايي كه صورت مي‌گيرد كمتر به كيفيت انديشيده مي‌شود.

كوچكي‌نژاد، عضو كمسيون آموزش و تحقيقات: اينكه گفته مي‌شود اجلاس تشريفاتي شده است انتقادي به‌جاست چرا كه برگزاري اين اجلاس در مكاني تشريفاتي مانند سالن برج ميلاد و اهداي هداياي گرانقيمت به مديران و عدم وجود سخنراني‌ها و كارگروه‌هاي تخصصي نشان از خالي شدن اين نشست‌ها از كيفيت و تشريفاتي بودن آن دارد.

براي ارتقاي كيفيت و كاركرد اين اجلاس چه پيشنهادها و راهكارهايي داريد؟

فياضي: به نظر مي‌رسد در اين اجلاس هر چند بيان ديدگاه‌هاي مديران بالا دستي ضرورت دارد اما آنچه مي‌تواند انعكاس‌دهنده واقعيت‌ها باشد و سياستگذاري‌ها را توانمندي‌ها و امكانات متناسب سازد بهره‌مندي از نظرها و ديدگاه‌هاي مديران مياني است كه در اين اجلاس حضور دارند چرا كه آنها در ارتباط مستقيم با نيروهاي صف بيشتر با واقعيت‌ها آشنا هستند.

كوچكي‌نژاد: به نظر بنده اگر اين اجلاس به صورت دوره‌اي در ساير استان‌ها برگزار شود مفيد‌تر خواهد بود و نكته ديگر اينكه حداقل بايدزمان اجلاس يك هفته باشد و مديران در كارگروه‌هاي تخصصي عميق‌تر پيرامون مسائل به بحث وگفت‌وگو بپردازند.

دريك دوره‌اي در دولت‌هاي هفتم و هشتم در آموزش و پرورش رويكرد مشاركتي مورد توجه قرار گرفت و سياست‌ها به سمتي سوق پيدا كرد كه مديران در سطوح مختلف به ويژه مدارس و منـاطق انتخابي شوند كه متاسفانه اين روند ادامه نيافت و در حال حاضر مديران آموزشي در تمام سطوح انتصابي هستند، با اين وجود آيا به نظر شما چنين مديراني مي‌توانند منشأ تحول و تحرك و پويايي در مجموعه شوند؟

فياضي: گرچه مديران بايد انتخابي باشند تا در نتيجه بهره مندي از خرد جمعي انتخاب‌ها و تصميمات درست اتخاذ شود اما در صورت برنامه‌ريزي دقيق و صحيح با همين مديران انتصابي نيز مي‌توان تحول و تحرك ايجاد كرد.

كوچك نژاد: اگر مديران با ملاك‌هاي علمي و حرفه‌اي منصوب شوند و نگرش‌هاي حزبي و سياسي و جناحي دخيل نباشد به يقين اثر گذار خواهند بود.

براي تعميق وتوسعه مشاركت در آموزش وپرورش چه بايد كرد؟

عبدالوحيد فياضي: ابتدا بايد توجه داشت كه نگرش افراد را تغيير داد. تا زماني كه مشاركت را محدود به مشاركت مالي مي‌دانند نمي‌شود اميدوار بود كه مشاركت همه‌جانبه و گسترده صورت پذيرد، ما در آموزش و پرورش نيازمند مشاركت چهار ضلعي مديران، معلمان و مربيان، دانش‌آموزان و اوليا هستيم و از طرفي بيش از مشاركت مالي بايد زمينه مشاركت‌هاي فكري، علمي و حرفه‌اي را فراهم‌سازيم. نگرش تك بعدي به مشاركت مانع مشاركت مستمر وهمه‌جانبه است، اين يكي از مولفه‌هاي اصولي در مديريت آموزشي است.

كوچكي‌نژاد: فرهنگ مشاركت بايد از آموزش و پرورش آغاز تا در جامعه نهادينه شود بنابراين تدوين و اجراي رويكردهاي مشاركتي در سطوح مختلف يك ضرورت گريز ناپذير است.

با توجه به اينكه بيش از نيمي از معلمان زن هستند متاسفانه حضور زنان در سطوح مديريتي بسيار كمرنگ است كه در اجلاس اخير روساي آموزش و پرورش به روشني اين ضعف نمايان بود، به نظر شما براي ارتقاي جايگاه زنان در سطوح مديريتي چه بايد كرد؟

فياضي: من به عنوان يك فرهنگي متاسفم كه از توانمندي زنان در عرصه مديريت بهره لازم برده نمي‌شود، چرا با وجود اينكه زنان در سطح مديريت مدارس بسيار موفق‌تر از مردان عمل مي‌كنند چه اتفاقي مي‌افتد كه در سطوح بالاتر از آنها استفاده نمي‌شود!! به نظر مي‌رسد تا نگرش‌ها نسبت به زنان تغيير نكند و نگاه مرد سالارانه و فرهنگ جنسيتي اصلاح نشود در همچنان بر پاشنه گذشته خواهد چرخيد چرا كه اگر چه ممكن است برخي مديران در مقاطعي زمينه مشاركت زنان را فراهم سازند اما به دليل غلبه آن نگرش‌هاي غلط، زنان به حاشيه رانده مي‌شوند، به عنوان مثال زماني كه بنده مديركل آموزش و پرورش مازندران بودم از زنان در پست معاونت و مديريت مناطق استفاده كردم كه پس از من اين روند ادامه پيدا نكرد.

كوچكي‌نژاد: ترديدي وجود ندارد كه بايد نسبتي معقول ميان زنان يك مجموعه و مديران آن مجموعه وجود داشته باشد، بنابراين در نهادهايي همچون آموزش و پرورش و بهداشت و درمان كه آمار زنان قابل توجه است در سطوح مديريتي نيز بايد از توانمندي زنان استفاده شود.

 

اشاره

گروه مدرسه اعتماد | همه ساله بيش از 700 مدير ارشد و مياني آموزش و پرورش در يكي از روزهاي گرم تابستان به پايتخت مي‌آيند تا در اجلاسي سه‌روزه به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

جمع شدن مديراني كه مسووليت تربيت نزديك به 13 ميليون دانش‌آموز را برعهده دارند بي‌ترديد بايد يك رويداد مهم تلقي شود، آنقدر مهم كه رسانه‌ها با ولع به دنبال كسب خبر و اطلاعات از اين اجلاس باشند و پدران و مادران و معلمان و مربيان هم چشم‌انتظار خروجي اين اجلاس بوده تا ببينند يك سال ديگر تحصيلي مي‌خواهد با چه تغييرات و تحولاتي آغاز شود.اما متاسفانه انعكاس اخبار مربوط به اين اجلاس در رسانه‌ها كمتر از يك حادثه معمولي است و اين واقعيت تلخ شايد بيش از آن كه ريشه در نگرش‌هاي رسانه‌اي‌ها داشته باشد، به كميت و كيفيت اين اجلاس برمي‌گردد. به رغم حضور برجسته و نمادين مسوولان ارشد و ارسال پيام‌هاي آنچناني و ديدارهاي خبرساز اما باز هم اقبال رسانه‌اي به اين رويداد بسيار پايين است.پايين بودن اقبال رسانه‌اي، افكار عمومي نيز توجهي به اين اجلاس ندارد و مخاطبان اصلي يعني معلمان و مربيان و دانش‌آموزان و اوليا نيز پيگير اين رويداد نيستند.اين در حالي است كه وقتي در اين سطح از سطوح مديريتي اجلاسي براي موضوعات ديگر يا اصناف ديگر برگزار مي‌شود از هفته‌هاي پيش از برگزاري تا چند هفته پس از آن پيرامون موضوعات مربوطه در فضاي عمومي و بستر تخصصي بحث و گفت‌وگو صورت مي‌پذيرد. به عنوان مثال اگر يك اجلاس اقتصادي برگزار شود شما اخبار و اطلاعات مربوط به آن را هفته‌ها در رسانه‌ها خواهيد ديد و يادداشت‌ها و اظهارنظرهاي متفاوتي از زواياي گوناگون صورت مي‌گيرد كه همه نشان از اهميت و جايگاه موضوع مربوطه و ضرورت آن و مفيد و موثر بودن خروجي اين اجلاس دارد و اينكه چه تاثيري در زندگي مخاطبان خواهد داشت.به همين منظور در گروه صفحه مدرسه «اعتماد» به بهانه دومين اجلاس روساي آموزش و پرورش به بررسي ابعاد اين موضوع پرداختيم تا شايد تاثيري براي تغيير در برگزاري چنين اجلاس‌هايي داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون