• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3314 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ مرداد

گفت‌وگوي «اعتماد» با پدروگاما فيلو، عضو اتحاديه جهاني كشتي

جوجيستو در برزيل مثل كشتي در ايران طرفدار دارد

وحيد جعفري/ پدروگاما فيلو39ساله، امروزه نقش تاثير‌گذاري در تصميم‌گيري‌هاي كلان اتحاديه جهاني كشتي دارد. او عضو هيات رييسه اتحاديه جهاني كشتي، رييس كنفدراسيون كشتي آمريكاي جنوبي، رييس كميسيون كشتي ساحلي اتحاديه جهاني كشتي و رييس فدراسيون كشتي برزيل است. پدرو كه كشورش ميزبان بازي‌هاي المپيك 2016 شده در آن رقابت‌ها مسوول برگزاري مسابقات كشتي خواهد بود. به همت هومن توكليان رابط كشتي ايران و امريكا، فرصتي فراهم شد تا با اين چهره مطرح كشتي دنيا گفت‌وگويي اختصاصي داشته باشيم و پيرامون آينده كشتي در المپيك، وضعيت كشتي در آمريكاي جنوبي، نقش ايران در جهان كشتي و... صحبت كنيم. متن اين مصاحبه را در ادامه مشاهده فرماييد:

 

در ابتدا مي‌خواهيم احساس عاطفي خود را نسبت به ورزش كشتي بيان كنيد؟

من در كشوري به دنيا آمده‌ام كه آن را با فوتبال مي‌شناسند و طرفداران زيادي در اين رشته دارد. اما من عاشق ورزش كشتي هستم.

چگونه شد كه به عنوان يك برزيلي به ورزش كشتي كه در كشور شما جايگاه بالايي ندارد، علاقه‌مند شديد؟

پدرم داراي كمربند مشكي جوجيتسو و مربي اين رشته ورزشي بود. من نيز ورزش را با جوجيتسو شروع كردم. همانطور كه مي‌دانيد فنون جوجيتسو اشتراك زيادي با جودو و كشتي دارد. پس از اينكه به مهارت خوبي در جوجيتسو رسيدم؛ پدرم توصيه كرد تا فنون كشتي را بياموزم و اينچنين شد كه به سمت كشتي آمدم.

ورزش جوجيتسو در برزيل چقدر طرفدار دارد؟

طرفداران بسيار زيادي دارد. همانطور كه كشتي براي بسياري از جوانان ايالات متحده و ايران مهم است جوجيتسو نيز براي جوانان برزيل اهميت دارد و داراي محبوبيت است. جوانان برزيلي در اين رشته استعداد بسيار خوبي دارند.

با توجه به اشتراك فنون اين رشته با كشتي، آيا مي‌توان اميدوار بود كه برزيلي‌ها در كشتي نيز پيشرفت كنند؟

من اعتقاد دارم كه كشتي در برزيل پيشرفت زيادي خواهد كرد. ما نياز به قهرمان‌سازي در اين رشته داريم، زيرا با داشتن يك قهرمان و الگو مردم علاقه بيشتري به اين رشته پيدا مي‌كنند. مردم برزيل به قهرمانان خود اعتقاد و ايمان دارند.

در حال حاضر وضعيت كشتي برزيل در چه مرحله‌اي است؟

كشتي در برزيل مانند يك طفل نوزاد است و آرام آرام در مسير توسعه و رشد قرار خواهد گرفت. كشتي زنان نيز در كشور ما حركتي روبه رشدي داشته است. برگزاري مسابقات كشتي المپيك2016 در ريو نيز كمك زيادي مي‌كند تا ورزش كشتي را بيشتر از گذشته به مردم كشورم معرفي كنيم.

آيا كشور شما اين پتانسيل را دارد كه ميزبان شايسته‌اي براي مسابقات كشتي المپيك باشد؟

قطعا در المپيك برنامه‌ريزي كمي سخت است. اما تمام سعي ما اين است كه ميزبان خوبي براي مسابقات باشيم. پيش از برگزاري مسابقات رقابت‌هاي آزمايشي المپيك را برگزار مي‌كنيم كه اين مسابقات ما را به درك بيشتري از پتانسيل موجود خواهد رساند.

در آمريكاي جنوبي كوبا قدرت بزرگي در كشتي است. غير از اين كشور كدام كشورها در كشتي پيشرفت داشته‌اند؟

كشورهاي كلمبيا و ونزوئلا رشد خوبي در كشتي به ويژه در كشتي زنان داشته‌اند.

به عنوان عضو هيات رييسه اتحاديه جهاني كشتي، كشتي ايران را چگونه مي‌بينيد؟

فقط مي‌توانم بگويم ايران در كشتي بهترين است.

از رسول خادم رييس فدراسيون كشتي ايران چه شناختي داريد؟

من هنوز با رسول خادم از نزديك برخوردي نداشته‌ام و علاقه زيادي دارم كه با او ملاقات كنم. البته خادم از من براي حضور در مسابقات جام جهاني كشتي فرنگي دعوت كرد اما متاسفانه نتوانستم در ايران حضور پيدا كنم. مي‌دانم كه به خوبي كشتي ايران را مديريت مي‌كند و نتيجه كار او اين بوده كه ايران هم در كشتي فرنگي و هم در كشتي آزاد بسيار خوب عمل كرده است.

با توجه به اينكه كشتي ساحلي ايران با مديريت عيسي مومني با برگزاري مسابقات كشوري، حضور موفق در رقابت‌هاي ساحلي آسيا و برگزاري تمرينات آماده‌سازي تيم كشتي ساحلي برنامه‌محور شده است، ارزيابي شما به عنوان رييس كميسيون كشتي ساحلي اتحاديه جهاني كشتي از آينده كشتي ساحلي ايران چيست؟

قرار بود ايران ميزباني مسابقات جهاني كشتي ساحلي را بر عهده بگيرد اما مدتي بعد انصراف داد. براي ما بسيار مهم است كه ايران در حال گسترش كشتي ساحلي است و مي‌دانيم كه كشور شما مي‌تواند يكي از قدرت‌هاي كشتي ساحلي در سطح دنيا باشد. برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه با ايران همكاري خوب ومداومي براي رشد كشتي ساحلي داشته باشيم. شايد كشتي ساحلي در آينده المپيكي شود!

كشتي هنوز هم بايد براي بقا در المپيك مبارزه كند و هنوز خطر حذف از المپيك كشتي را تهديد مي‌كند؛ به نظر شما آيا كشتي در نهايت در المپيك ماندگار خواهد شد؟

من نمي‌توانم تصور كنم كه المپيك بدون كشتي باشد. ما تلاش‌هاي‌مان را خواهيم كرد و اميدهاي زيادي داريم. من بيشتر نگران كشتي فرنگي هستم اما دست به دست هم خواهيم داد تا همه رشته‌هاي كشتي در المپيك ماندني شوند.

همان طور كه خود شما اشاره كرديد ايران يكي از قدرت‌هاي بزرگ كشتي دنيا است، با اين حال هيچ نماينده‌اي در هيات رييسه اتحاديه جهاني كشتي ندارد، آيا حق ايران نيست كه سهمي در اين اتحاديه داشته باشد؟

من بر اين عقيده هستم و علاقه‌مندم كه ايران بايد در اتحاديه جهاني كشتي نماينده داشته باشد. اتحاديه جهاني كشتي نيز تعامل بسيار خوبي با كشتي ايران دارد و در اينجا نيز اعلام مي‌كنم كه آمريكاي شمالي وجنوبي حامي ايران است و ازاين كشور در آينده پشتيباني خواهد كرد.

كشتي كدام يك از قهرمانان ايراني را مي‌پسنديد؟

از سبك كشتي حميد سوريان خوشم مي‌آيد. او قهرمان بسيار بزرگي است. همچنين جا دارد از زنده‌ياد عليرضا سليماني ياد كنم، او مرد بسيار بزرگي بود كه قهرماني‌هاي زيادي براي ايران به دست آورد.

آيا در آينده از دانش مربيان ايراني براي توسعه و رشد كشتي برزيل استفاده خواهيد كرد؟

ما در حال حاضر از وجود يك مربي كوبايي در كشتي فرنگي بهره مي‌بريم. براي استفاده از مربيان ايراني نيز برنامه‌ريزي كرده‌ايم و مطابق قرارداد همكاري كه با فدراسيون كشتي ايران امضا كرده‌ايم در آينده از مربيان ايراني به صورت مقطعي استفاده خواهيم كرد. اما استفاده طولاني‌مدت از مربيان ايراني به دليل مشكلاتي همچون عدم آشنايي با زبان پرتغالي و تفاوت‌هاي فرهنگي فعلا امكان‌پذير نيست.

سپاسگزاريم از اينكه وقت خودتان را در اختيار روزنامه اعتماد قرار داديد. در پايان اگر صحبتي داريد بفرماييد؟

من مي‌خواهم از ايران به خاطر نقش مهمي كه در رشد كشتي داشته است تشكر كنم. اميدوارم در آينده ايراني‌ها در مديريت اتحاديه جهاني كشتي نقش فعالي داشته باشد. اگر در آينده فدراسيون كشتي ايران از من براي سفر به ايران دعوت كند، با افتخار به ايران خواهم آمد. از شما و مجله بين‌المللي دنياي كشتي نيز قدرداني مي‌كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون