• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3314 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ مرداد

درباره اصلاحات فرهنگي محيط‌زيستي در ميان دانش‌آموزان

دانايي؛ سلاح سربازان زمين

معصومه ابتكار

از آغاز قرن بيستم و در روزگاري كه توسعه، آن هم از نوع بي رويه و لجام گسيخته آن، دغدغه‌ها و دل‌مشغولي‌هاي مردم را دچار تغيير اساسي كرد، محيط زيست و طبيعت تا هنوز متضرران اصلي بوده‌اند.

بشر در اين دوره، غير عده قليلي كه آينده‌اي خاكستري را براي كره زمين مي‌ديدند، نسبت به طبيعت ظلم‌هاي بسيار كرد؛ ظلم‌هايي كه اينك آثار آن بر زمين، دريا، هوا، جنگل و تالاب و رود و دشت آشكار شده است.

اما از ميان آن عده قليل نگران به حال محيط زيست، هميشه جواناني بوده و هستند كه دست به حركت‌هايي جمعي در فضاهاي مختلف زده، تلاش كرده و هشدار داده‌اند. روح جواني، جسور و بي پروا و در جست‌وجوي زندگي بهتر است و به همين علت اگر به سلاح دانايي نيز مجهز شود مي‌تواند نقشي نو دراندازد.

سازمان حفاظت محيط زيست با توجه به اين مهم در دولت يازدهم تلاش ويژه‌اي را مصروف تعامل و همكاري با وزارت آموزش و پرورش كرده كه نخستين گام آن اجرايي شدن تفاهمنامه قبلي ميان دو دستگاه با تاكيد بر اصول حفاظت از محيط زيست و توسعه پايدار براي كاهش آلودگي‌هاي محيط‌زيستي و استفاده كارآمد و بهينه از منابع و مواد مصرفي بوده است.

از جمله ابزار تحقق اين اهداف ايجاد و تقويت مدارس جامع محيط زيستي در سطح كشور است كه با همكاري صاحب نظران، اساتيد، كارشناسان حوزه محيط‌زيست و آموزش و پرورش نسبت به تهيه منشور و شيوه نامه اجرايي اين مدارس تحت عنوان «مدرسه جم» اقدام و جهت اجرا به ادارات كل حفاظت محيط زيست استاني ابلاغ شد.

طي دو سال اخير در كنار تلاش مجدانه براي تقويت و گسترش مدارس محيط‌زيستي و هماهنگي براي تهيه و توليد محتواي آموزشي اين مدارس اقدامات ديگري مانند همكاري با دفتر تكنولوژي آموزشي وزارت آموزش وپرورش براي تهيه مدياهاي آموزش محيط زيست يا بررسي
كتاب‌هاي در دست چاپ وزارت آموزش و پرورش توسط معاونت‌هاي تخصصي سازمان حفاظت محيط زيست، همچنين برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي براي «تبيين سواد و اخلاق محيط زيستي در نظام آموزش رسمي كشور» ويژه مولفان كتاب‌هاي درسي صورت گرفته است. بي ترديد براي داشتن ايراني آباد و سرفراز مهم‌ترين كارها، ارتقاي دانايي و اصلاحات فرهنگي ميان اقشار مختلف و مهم‌تر از همه كودكان و نوجوانان است
تا با تكيه بر آن به مراقبت و همراهي با محيط‌زيست عادت كنند و در بزرگسالي، سربازان امين زمين باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون