• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3336 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۶ شهريور

گفت‌وگوي «اعتماد» با سعيد فائقي

متاسفانه رابطه مجلس و دولت هنوز تقويت نشده است

سپهر خرمي/ پس از گذشت دو سال از پيروزي روحاني در انتخابات يازدهم رياست‌جمهوري، انتقادات به وزير ورزش كابينه او به بالاترين حد خود رسيده است طوري كه 45 نفر از نمايندگان ساختمان بهارستان خواهان استيضاح گودرزي شده‌اند. نمايندگان مجلس معتقدند آن طور كه بايد نسبت به مسائل اساسي چون خصوصي‌سازي دو باشگاه پرسپوليس و استقلال، مبارزه با فساد و همين طور رشد ورزش همگاني توجه نشده است. سعيد فائقي معاون فني اسبق سازمان تربيت‌بدني در دولت‌هاي آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني و سيد محمد خاتمي يكي از حاميان روحاني در زمان تبليغات رياست‌جمهوري بود كه با حضور در مناظره‌اي در شبكه خبر از وعده‌هاي بخش ورزش دولت تدبير و اميد حمايت كرد. او پس از گذشت دو سال از صدارت گودرزي بر منصب وزارتخانه ورزش همچنان به حمايت همه‌جانبه‌اش از استاد دانشگاه تهران ادامه مي‌دهد. البته فائقي برخي انتقادات را قبول مي‌كند اما معتقد است فعلا در هفته دولت و پيش از استيضاح گودرزي نبايد هيزم را در آتش ريخت! گفت‌وگوي «روزنامه اعتماد» با نفر دوم ورزش كشور در زمان رياست مصطفي هاشمي‌طبا در سازمان تربيت‌بدني حاوي نكات جالبي است.

 

آقاي فائقي عملكرد وزارت ورزش پس از گذشت دو سال را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

با توجه به اينكه در هفته دولت قرار داريم بايد سعي كنيم نيمه پر ليوان را ببينيم تا باعث اميدواري در بين مردم شويم. دولت تدبير و اميد كه در سال 1392 شروع به كار كرد، ما نسبت به همه مسائل اميدوار شديم چرا كه مطمئن بوديم كاستي‌هاي دولت قبل برطرف خواهد شد. جناب آقاي روحاني رييس‌جمهوري محترم در مراسم تجليل از ورزشكاران اذعان كردند كه به ديپلماسي ورزش اعتقاد خاصي دارند و بعد از توافقات هسته‌اي و حل كردن بحران اقتصادي، ورزش در اولويت قرار گرفته است. خوشبختانه وقتي آقاي بلاتر رييس فدراسيون جهاني فوتبال به ايران سفر كردند، ديدار خوبي هم با رييس‌جمهور كشورمان داشتند كه چنين ديداري براي ما مردم ايران يك پيام مثبت داشت كه ديپلماسي ورزش تا چه حد مي‌تواند اثرگذار باشد. در دولت قبلي، فوتبال ما تا پاي تعليق پيش رفت و اساسنامه به كلي تغيير داده شد. دولت جديد تا جايي اعتبار بين‌المللي براي ورزش كشور ايجاد كرد كه بلاتر نظر مساعدي نسبت به ورزش و فوتبال ايران نشان داد. در هشت سال دولت قبلي، تقريبا تمام كرسي‌هاي بين‌المللي را از دست داديم اما طي اين دو سال در حد توان برخي از كرسي‌ها را مجددا به دست آورديم. يكي از بحث‌هاي مهمي كه در دولت روحاني و در وزارت ورزش ايشان به خوبي پيگيري شد، موضوع دخالت سياسيون و ورود دوشغله‌ها به ورزش بود كه جناب گودرزي به خوبي طي اين دو سال جلوي اين قضيه ايستادگي كردند البته چند مورد هم هنوز پابرجا است كه قطعا در آينده برطرف خواهد شد. ضمن اينكه آقاي گودرزي سعي كرده است كه تمركز همه‌جانبه از روي فوتبال برداشته شود تا توجه به ساير رشته‌ها نيز به وجود‌ آيد. اين نگاه را عدالت در ورزش نامگذاري كرديم. ضمن اينكه بايد به اين موضوع توجه كنيم كه قانون‌گرايي در وزارت ورزش به خوبي ديده شد و گودرزي سعي كرد در هيچ عزل و نصب روساي فدراسيون‌ها دخالت نكند و بايد تاكيد كنم طي اين دو سال در بحث مبارزه با فساد نيز گام‌هاي مثبتي برداشته شده است اما قبول دارم هنوز برخوردي با دانه‌درشت‌هاي فوتبال نداشتند. در بحث خصوصي‌سازي نيز وزارت ورزش مصمم بود كه دو باشگاه بزرگ پرسپوليس و استقلال واگذار شوند.

اما نمايندگان مجلس كه موافق استيضاح وزير ورزش هستند تاكيد داشتند كه يكي از معاونين محمود گودرزي به دليل مخالفت با واگذاري اين دوباشگاه، راي مثبت مبني بر خصوصي شدن را وتو مي‌كرد.

من چنين صحبتي را قبول ندارم. جناب سجادي مخالف خصوصي‌سازي نبودند بلكه ايشان در مصاحبه‌اي عنوان كردند كه نگران اين دو باشگاه هستند كه دست هركسي نيفتد. حتي ايشان در آخرين مصاحبه‌ كه داشت عنوان كرد اين دو باشگاه فعلا آمادگي خصوصي شدن ندارند. متاسفانه سازمان خصوصي‌سازي نتوانست به خوبي از عهده واگذاري اين دو باشگاه بزرگ برآيد.

شما يكي از حاميان دكتر روحاني در زمان تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري در بخش ورزش بوديد كه مناظره‌اي نيز در روز آخر تبليغات در شبكه خبر داشتيد. فكر مي‌كنيد كدام بخش از وعده‌هاي دولت در بخش ورزش پس از دو سال به سرانجام نرسيده است؟

اجازه بدهيد از اتفاقات مثبت صحبت كنيم. من معتقد هستم سياسي‌زدايي در ورزش انجام شده است. مبارزه با فساد شكل گرفته و عدالت ورزشي نيز كليد خورده است. قانون‌گرايي در وزارت ورزش گودرزي حرف اول را زده است. قبول كنيم دو سال زمان مناسبي براي منفي‌گرايي نيست.

اتفاقا انتقاد اصلي نسبت به عزل و نصب‌هاي عجيب و غريب در وزارت ورزش و فدراسيون‌هاي ورزشي است. بي‌توجهي وزارت ورزش نسبت به برگزاري انتخابات فدراسيون‌ها و همين طور بي‌اعتبار كردن مجامع انتخاباتي يكي از دلايل اصلي عدم تمركز گودرزي به فدراسيون‌هاست.

من برخلاف نظر شما معتقدم دخالت نكردن در انتخابات فدراسيون‌ها عين قانون‌گرايي است. رييس مجمع، رييس فدراسيون است و وزارت ورزش براساس اساسنامه به انتخابات ورود نمي‌كند. متاسفانه دوستاني كه عضو مجمع هستند، يك بار نيامدند اساسنامه را مطالعه كنند و وضعيت و حدود اختيارات خود را بدانند. اتفاقا محمود گودرزي دموكراسي را رعايت كرده است.

اما وقتي رييس فدراسيون فوتبال برگزاري مجمع فدراسيون را به تعويق مي‌اندازد، وزير ورزش نبايد نسبت به اين موضوع واكنش نشان دهد؟ بايد بي‌تفاوت عبور كند؟

عرض كردم خدمت شما! اعضاي مجمع چون اختيارات خود را نمي‌دانند، به خوبي از موقعيت خود استفاده نمي‌كنند. اعضاي مجمع به راحتي مي‌توانستند كفاشيان را به ميز مذاكره بكشانند اما متاسفانه مطالعه در بين عزيزان وجود ندارد. مجمع ضعيفي داريم كه نمي‌تواند از پس كفاشيان برآيد وگرنه گودرزي هم يك راي بيشتر ندارد.

با تعريفات بي‌چون و چرايي كه از وزارت ورزش دولت داريد، پس چرا مجلس شوراي اسلامي درصدد استيضاح وزير ورزش است؟

متاسفانه رابطه مجلس و دولت تدبير و اميد در برخي زمينه‌ها هنوز تقويت نشده است و در طول تاريخ سابقه نداشته كه اينقدر اخطار و سوال و استيضاح براي وزرا ايجاد شود. اما آقاي روحاني نشان داد كه برخلاف دولت قبلي، برخورد ابزاري با مجلس ندارد. مجلس هم حق دارد نسبت به بسياري از موضوعات سوال داشته باشد و دغدغه‌هايش را اعلام كند. البته من بندهاي مورد سوال نمايندگان محترم مجلس را نديدم و نمي‌توانم در اين زمينه اظهارنظر كنم.

باتوجه به اينكه با چندين نماينده كه خواهان استيضاح وزير ورزش هستند صحبتي داشتم، كاملا متضاد صحبت‌هاي شما را عنوان كردند. دليل آنها براي استيضاح وزير ورزش، عدم مبارزه با فساد، عدم خصوصي‌سازي سرخابي‌ها و عزل و نصب‎هاي بي‌مورد با دستور وزير! بود.

ببينيد! مبارزه با فساد در ورزش كه كار يكي دوماه و دو سال نيست. پروسه‌اي چندين ساله است كه بايد بسياري از ارگان‌ها ورود كنند تا سرانجام به نتيجه برسد. مجلس بايد بداند طي دو سال نمي‌توان ريشه فساد در فوتبال را زد! ما اصلا قانون حرفه‌اي و مدون در خصوص برخورد قاطع با متخلفان فاسد نداريم. هر اتفاقي در فدراسيون رخ دهد كه وزير ورزش نمي‌تواند ورود كند. بهتر است اجازه دهيم دولت و وزارت ورزش به كارشان ادامه دهند تا پس از گذشت زمان بيشتر بتوانيم نقد درستي داشته باشيم.

آقاي فائقي، مردم اما انتظار دارند كساني كه حامي رييس‌جمهور شدن روحاني در انتخابات 92 بودند انتقادات را بيان كنند و بپذيرند در بخشي از زمينه‌ها كاستي‌ها وجود داشته است. قطعا شنيدن نقدها از حاميان دولت اين اشتياق را بين مردم ايجاد مي‌كند تا اينكه همين طور بي‌محابا تعريف و تمجيد كنيم.

من كاملا با صحبت شما موافقم!

به طور مثال وضعيت اين روزهاي پرسپوليس به شكل فاجعه‌آميزي جلو مي‌رود. اين تيم يك سال بدون مديرعامل اداره مي‌شود. اسپانسر ندارد و اعضاي هيات‌مديره هرچندماه يك‌بار عوض مي‌شوند. اين كوتاهي قطعا از سوي شخص وزير مورد نقد مردم قرار گرفته است كه به صفحه اينستاگرام رييس‌جمهور رفتند و مطالبات‌شان را مطرح كردند.

من كاملا با فرمايشات شما موافقم. در مورد پرسپوليس هم حق با شماست اما عرض كردم كه اجازه بدهيم اين درخت تنومند شود و به سبزي و شكوفايي آن كمك كنيم نه اينكه تبر‌برداريم و از ريشه قطع كنيم. نبايد اميد در جامعه را به يأس تبديل كنيم چون نزديك به استيضاح وزير ورزش هستيم نبايد هيزم در آتش ريخت!

اگر بخواهيم درمورد اتفاقات اخير فدراسيون فوتبال هم صحبت كنيم، فكر مي‌كنيد با رفتن كفاشيان، اين ورزش به مسير موفقيت سابق برگردد يا خير؟

سيستمي كه به شكل ديكتاتورگونه و استبدادي اداره مي‌شود، نقش فرد در آن بسيار تعيين‌كننده خواهد بود و مي‌تواند به تنهايي كارش را پيش ببرد اما دوران استبداد و ديكتاتوري سال‌هاست كه از بين رفته به همين دليل معتقدم مشكل در فدراسيون فوتبال، تنها به فرد بازنمي‌گردد. سوال اصلي اينجاست كه چرا ما بايد به سمتي برويم كه يك فرد از دو و ميداني به فوتبال ورود كند؟ كامل‌ترين اساسنامه مربوط به فدراسيون فوتبال است اما متاسفانه مديران كارآمد به تدريج از فوتبال كنار گذاشته شدند و در نتيجه افراد فرصت طلب وارد فدراسيون فوتبال شدند. در اين پنج سال، شايسته‌سالاري از فوتبال دور شد و در انتخابات‌ها اجازه ورود به افراد شايسته داده نشد. همين موفقيت‌هاي نصفه و نيمه اين چند سال براساس ته‌مانده‌هاي مديريتي دوران دكتر دادكان و مهندس صفايي فراهاني به مقصد رسيده است.

كفاشيان كه هر دوره وعده مي‌دهد در انتخابات بعدي نيز اعلام كانديداتوري خواهد كرد.

اشكالي ندارد. هركسي بايد اجازه ورود داشته باشد اما با حضور افراد شايسته، قطعا كفاشيان شانسي براي پيروزي نخواهد داشت.

 

برش

مجمع ضعيفي داريم كه نمي‌تواند از پس كفاشيان برآيد

يك فرد از دو و ميداني چرا بايد وارد فوتبال شود؟

متاسفانه در انتخابات فدراسيون فوتبال اجازه ورود شايسته‌ها داده نشد

فرصت‌طلب‌ها وارد فدراسيون فوتبال شدند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون