• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3336 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۶ شهريور

چك رفت ، اسپانيا آمد

وزير خارجه چك پس از مذاكره امروز تهران را ترك مي‌كند .همتاي اسپانيايي‌او وارد تهران شد.رييس جمهور اتريش هم امشب مي‌آيد

گروه ديپلماسي| اروپايي‌ها راه خود را از امريكا جدا كرده‌اند. گواه اين ادعا صف ديدارهاي مقام‌هاي قاره سبز از ايران است كه پس از توافق هسته‌اي ژنو شكل گرفته است. دو روز گذشته وزارت امور خارجه كشورمان ميزبان هياتي از جمهوري چك بود. روز گذشته (يكشنبه) لوبو مير زائورالك، وزير خارجه چك با محمدجواد ظريف در وزارت امور خارجه كشورمان ديدار كرد. به نظر مي‌رسد كه اقتصاد، چاشني اصلي سفر هياتي از چك به ايران بوده است اما نمي‌توان از كنار پيام سياسي اين سلسله سفرهاي مقام‌هاي اروپايي به ايران پس از چند سال انزواي سياسي كه تحريم‌ها بر ايران تحميل كرده بود، ساده گذشت. پس از جمهوري چك نوبت به اسپانيا رسيد كه سه وزير از كابينه دولت مركزي آن بار سفر بسته و براساس برنامه‌هاي اعلام‌شده شامگاه يكشنبه به تهران برسند. روز دوشنبه نيز رييس‌جمهور اتريش به عنوان عاليرتبه‌ترين مقام اروپايي از زمان حصول توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+5 در ماه جولاي به تهران خواهد آمد. توافق هسته‌اي با ايران اندكي پس از حصول آن در جولاي جاري به تصويب 28 عضو اتحاديه اروپا رسيد؛ اقدامي كه نشان مي‌دهد اتحاديه اروپا كه سه عضو اصلي آن آلمان، انگليس و فرانسه در اين مذاكرات از 12 سال پيش حضور داشته‌اند، از برجام حمايت همه‌جانبه مي‌كند. در يك ماه گذشته در حالي كه كنگره امريكا سرگرم خوب يا بد خواندن برجام بوده است مقام‌هايي از آلمان، فرانسه، انگليس، ايتاليا و همچنين فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به تهران آمده‌اند. در تمام اين سفرها، مقام‌هاي اروپايي از نقشه راهي صحبت كرده‌اند كه مي‌تواند منجر به تعميق روابط سياسي و اقتصادي ايران شود. بازگشايي سفارت انگلستان در ايران پس از چهار سال نشان داد كه اروپايي‌ها به فصلي نو در رابطه با تهران مي‌انديشند. رييس‌جمهور اتريش نيز در گفت‌وگويي پيش از ورود به تهران تاكيد كرد كه كشورش به دنبال گشودن كانال‌هاي جديد ارتباطي با تهران است و هركشوري كه توافق را اجرايي نكند بزرگ‌ترين اشتباه استراتژيك خود را انجام داده است.

 

رهبران جهان براي خوشامدگويي گروه‌هاي فشار حرف نزنند

هرچند هيات تجاري 70 نفره لوبو مير زائورالك را در اين سفر همراهي كرده بود اما ديدار دو وزير به بحث در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي اختصاص يافت. وزير امور خارجه چك پيش از اين اعلام كرده بود كه توافق انجام‌گرفته ميان ايران و 1+5 در مساله هسته‌اي مي‌تواند فرصت‌هاي جديدي را در روابط دوجانبه باز كند. پس از ديدار دو وزير نوبت به پرسش و پاسخ در جمع خبرنگاران كشورهاي ميزبان و مهمان رسيد. هرچند مهمان اين سفر از قاره سبز آمده بود اما بيشتر سوال‌ها از وزراي امور خارجه دو كشور به‌خصوص رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان به مسائل منطقه‌اي اختصاص داشت. در‌حالي‌كه هياتي عاليرتبه از عربستان سعودي به رياست ملك سلمان براي نخستين‌بار از زمان به پادشاهي رسيدن وي به واشنگتن سفر كرده است، نخستين سوال از ظريف در نشست خبري روز گذشته هم به اين سفر اختصاص داشت. ظريف، در پاسخ به سوالي درباره سفر اخير پادشاه عربستان به ايالات متحده و ديدارش با مقامات اين كشور از جمله باراك اوباما، گفت: ما برخلاف ديگران در روابط دو كشور دخالت نمي‌كنيم ولي توصيه مي‌كنيم كه دولت‌ها به جاي دنبال كردن سياست‌هايي كه خشونت و ناامني را دامن مي‌زند به نداي ايران كه نداي صلح، آرامش، ثبات و گفت‌وگو در منطقه است بپيوندند. ما در منطقه با خطرات مشتركي روبه‌رو هستيم. افراطي‌گري همه را تهديد مي‌كند و نياز است كه همسايگان ما واقعيت‌ها و آثار سياست‌هاي غلط گذشته را مشاهده و فصل جديدي را آغاز كنند چراكه معتقديم هيچ‌وقت براي اتخاذ يك روش درست و صحيح دير نيست. از سوريه چه خبر؟ دومين پرسش از ظريف كه خبرنگاري از كشور مهمان آن را مطرح كرد به طرح ايران براي حل بحران در سوريه اختصاص داشت. رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در اين خصوص گفت: پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران همواره مبتني بر احترام به حق مردم آن كشورها براي تعيين سرنوشت‌شان و جلوگيري از خشونت و كمك به سازندگي كشورها بوده است. جامعه جهاني بايد به درك اين واقعيت برسد كه كمك به افراط باعث متزلزل شدن پايه‌هاي كشورهاي اين منطقه و ديگر كشورها خواهد شد و در خدمت هيچ كشوري قرار نمي‌گيرد و بايد هرچه زودتر از اقداماتي كه باعث گسترش تروريست و افراطي‌گري مي‌شود خودداري كند.

 

 

اصلي‌ترين سوال پس از توافق هسته‌اي ايران و 1+5 به احتمال همكاري كشورهاي اروپايي و امريكا با ايران بر سر داعش اختصاص دارد. ظريف در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران حاضر است در مبارزه با تروريسم و داعش همكاري كند؟ گفت: ايران در مبارزه با داعش و افراطي‌گري هميشه پيشگام بوده و كشورهايي كه مايل هستند به اين روند بپيوندند مي‌توانند با جلوگيري از كمك به اين گروه‌هاي تروريستي به اين مبارزه بپيوندند. مبارزه با اين گروه‌هاي تروريستي صرفا يك مبارزه نظامي نيست و بايد مبارزه با آنها در حوزه‌هاي ديگر از جمله فرهنگي نيز ادامه پيدا كند. در جريان اين ديدارها گفت‌وگوهاي موثري در ارتباط با تحولات منطقه داشته‌ايم. وزير امور خارجه كشورمان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري صداوسيما مبني بر اينكه وزير امور خارجه امريكا در مصاحبه با نشريه هافينگتون پست گفته كه ما به صراحت به ايران مي‌گوييم كه به جامعه جهاني ملحق شود و كشوري با عملكرد خوب باشد و از وابستگان نيابتي‌اش در منطقه حمايت نكند، تصريح كرد: ايران همواره ثابت كرده كه دولتي است كه به صورت مستمر با خشونت، افراط و تروريسم مبارزه كرده و مي‌كند و سياست‌هاي امريكا در منطقه باعث دامن زدن به خشونت و افراط شده است و امروز متحدان ‌امريكا به صورت مستقيم و غيرمستقيم از خشونت و افراط در منطقه حمايت مي‌كنند و اين موضوع را هيچ كس بهتر از وزير امور خارجه امريكا نمي‌داند. زمان آن فرا رسيده است كه مسوولان ايالات متحده و ساير كنشگران بين‌المللي براي خوشامدگويي گروه‌هاي فشار، سياسي حرف نزنند و واقعيت‌هاي منطقه را درك كنند تا منطقه بيش از اين دچار آشوب نشود. وي با اشاره به اثرات اين خشونت‌ها و آواره شدن تعداد زيادي از مردم اين منطقه در ديگر نقاط دنيا، گفت: با اين آوارگان برخورد انساني صورت نگرفته است. ايران در طول سي سال گذشته ميزبان چند ميليون آواره كشورهاي همسايه‌اش بوده ولي حالا برخي از كشورها به خاطر چند ده نفر جنجال مي‌كنند. ظريف با اشاره به اينكه برخي كشورها كه براي برخي از مصالح سياسي خود از سياست‌هاي خشونت‌آميز حمايت مي‌كنند، بايد از اين كار دست‌بردارند، تاكيد كرد: ايران هميشه به عنوان بازيگري جدي، ثبات‌ساز و صلح‌خواه در منطقه عمل كرده و ما همواره اعلام كرده‌ايم كه حاضريم با همسايگان خود و جامعه بين‌المللي براي مبارزه با خشونت و افراط همكاري كنيم و از همسايگان خود نيز مي‌خواهيم كه چنين سياستي را در پي بگيرند.

موفقيت موافقتنامه هسته‌اي به افزايش امنيت خاورميانه كمك مي‌كند

«توافق‌ هسته‌اي ميان ايران و 1+5 به افزايش امنيت خاورميانه كمك مي‌كند.» لوبو مير زائورالك، وزير امور خارجه چك ظهر يك‌شنبه در نشست مشترك با ظريف اين جمله را به عنوان شاه‌كليد جملات خود و همچنين شاه‌كليد سياست‌هاي كشورش در قبال ايران پررنگ كرد. او با اشاره به گفت‌وگويش با وزير امور خارجه كشورمان گفت كه در اين مذاكرات در خصوص ظرفيت مشترك دو كشور صحبت كرديم. جمهوري چك ايران را كشوري بسيار مهم و قوي از نظر نيروي انساني و پتانسيل بالا مي‌داند كه در گذشته شريك بازرگاني ما بوده است. زائورالك ادامه داد: بنده در گفت‌وگوهايم به آقاي ظريف گفتم كه جمهوري چك از امضاي توافقنامه هسته‌اي استقبال كرده است. اين توافقنامه زمينه‌اي را براي روابط بهتر و مشترك بين ايران و كشورهاي غربي فراهم مي‌كند. بايد گام‌هاي ديگري برداشته شود تا وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا بتوانند تا اول سال آينده ميلادي تحريم‌ها را بردارند تا بعد از آن پروژه‌هاي جديد شروع به كار كنند. معتقدم اين گام‌ها از طرف آژانس با موفقيت برداشته مي‌شوند. جمهوري چك بر آن است كه موفقيت موافقتنامه به افزايش امنيت خاورميانه كمك مي‌كند. اجراي اين توافقنامه مي‌تواند به عوض كردن روابط برخي كشورهاي منطقه كمك كند و در استقرار روابط بين ايران و جامعه بين‌المللي بسيار مهم است. وزير امور خارجه چك با اشاره به موج عظيم پناهندگان از خاورميانه به اروپا گفت: امروز در وضعيتي زندگي مي‌كنيم كه با موج عظيمي از پناهندگان كه از خاورميانه به اروپا مي‌آيند مواجه هستيم. در طول مذاكرات راجع به مسائل خاورميانه و مبارزه با تروريسم صحبت كرديم. موضوعي كه يكي از بزرگ‌ترين خطرات امروز است و باعث شده كه اين موج از پناهندگان را به حركت وادار كنند. وي با بيان اينكه ايران نقش بسيار مهمي در مبارزه با مواد مخدر دارد، گفت: اگر با ايران همكاري نكنيم منطقه خاورميانه منطقه پرآشوبي مي‌ماند. همكاري با ايران مي‌تواند نقش اساسي براي مقابله با اين اتفاقات ايفا كند. وي با ابراز اميدواري براي رفع تحريم‌ها عليه ايران، گفت: ما در حال حاضر از حجم مبادلات بين دو كشور ناراضي هستيم و مي‌خواهيم در اين زمينه تغيير اساسي ايجاد كنيم. البته اين موضوع زمانبر است و اميدوارم اين سفر شروعي براي اين مساله باشد. زائورالك در مورد حل بحران يمن و سوريه و نظر اين كشور در ارتباط با اين بحران، گفت: راه‌حل‌هاي اين موضوع به آساني نيست و بايد بر اساس يك عملكرد سياسي اقدام شود و ايران نيز در اين زمينه نقش موثري دارد.

اسپانيايي‌ها در تهران

در حالي كه هيات سياسي و اقتصادي چك هنوز خاك ايران را ترك نكرده است، هياتي از سه وزير عمران و صنعت، انرژي و گردشگري اسپانيا براي سفري دو روزه به تهران آمده‌اند. اين هيات اسپانيايي كه در برگيرنده يك هيات تجاري و اقتصادي است روز دوشنبه با تعدادي از مقامات عاليرتبه كشورمان از جمله محمدجواد ظريف وزير امور خارجه، بيژن زنگنه وزير نفت، نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت و تعدادي ديگري از مقامات كشورمان ديدار خواهند كرد. اين هيات اسپانيايي در روز سه‌شنبه نيز براي ديداري چند ساعته از شهر اصفهان به نصف جهان خواهند رفت و در آنجا نيز ضمن بازديد برخي اماكن تاريخي اين شهر با استاندار و شهردار اصفهان ديدار خواهند كرد. اين هيات اسپانيايي را تعدادي از صاحبان شركت‌هاي نفتي، حمل‌و‌نقل و قطارهاي سريع‌السير همراهي مي‌كنند.

رييس‌جمهور اتريش: به دنبال گشودن كانال‌هاي جديد ارتباطي با ايران هستيم

هاينس فيشر، رييس‌جمهور اتريش امروز به عنوان عاليرتبه‌ترين چهره از اروپا، پس از توافق هسته‌اي به تهران سفر مي‌كند. وي در گفت‌وگويي با اشاره به روابط ديرينه و عميق ايران و اتريش ابراز اميدواري كرد كه زمينه‌هاي فراواني براي بهبود و توسعه روابط دو كشور فراهم شود: تهران - وين در دهه 60 روابط اقتصادي بسيار قوي داشتند كه اين روابط بعد از 1979 ميلادي همچنان ادامه يافت. روساي جمهوري اين كشور در گذشته بارها به ايران سفر كرده‌اند. بسيار خوشحالم مذاكرات اتمي در وين با كسب نتيجه‌اي به پايان رسيد. رييس‌جمهور اتريش در پاسخ به اين سوال كه اهداف و انتظارات شما در اين سفر كه هيات بزرگ اقتصادي حضور دارند، چيست، گفت: سفر من سفري سياسي است كه معاون صدراعظم، وزير خارجه و ديگر شخصيت‌ها نيز حضور دارند. اين سفر به دعوت آقاي روحاني، رييس‌جمهوري ايران صورت مي‌گيرد و هدف از آن، گسترش همكاري‌ها در همه زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي، علمي و فرهنگي است تا راه‌هاي جديدي باز كنيم. اروپا علاقه‌مند به داشتن روابط خوب و صلح‌آميز با ايران است و ما هم بسيار علاقه‌منديم كه ايران در ايجاد صلح و ثبات در خاورميانه و منطقه شركت و همكاري داشته باشد و از تلاش‌هاي ايران براي يافتن راه‌حل منصفانه و عاقلانه در سوريه و پايان دادن به اين جنگ وحشتناك استقبال خواهد شد. اروپا همچنين علاقه‌مند به تعامل سازنده با ايران و توسعه و گسترش روابط در همه زمينه‌هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و علمي است. ما اكنون اين شانس را داريم كه بعد از تصويب نهايي توافقنامه وين، فصل‌هاي بسيار جديدي در روابط با ايران در همه زمينه‌ها باز شود و يكي از اهداف سفر من و هيات همراه به ايران، تقويت و توسعه همكاري‌ها در تمامي زمينه‌هاي سياسي، علمي، اقتصادي و فرهنگي است تا كانال‌هاي جديدي باز كنيم. فيشر با استقبال از نتايج مذاكرات هسته‌اي در وين گفت: همه طرفين شركت‌كننده در اين مذاكرات براي يافتن راه‌حل دقيق و قابل قبول تلاش كردند. كارشناسان مختلف در اين مذاكرات حضور داشتند تا يك راه‌حل دقيق و قابل قبولي پيدا كنند. من توافق مذاكرات هسته‌اي در وين را بسيار مثبت مي‌دانم و مذاكرات بسيار سختي بود و همه طرفين مذاكره‌كننده، اصول مشخصي داشتند و اين براي يافتن يك راه‌حل ضروري بود و چنانچه مذاكرات با شكست مواجه مي‌شد علاوه بر دلسردي طرفين، زمينه‌هاي ايجاد تفاهم در آينده نيز از بين مي‌رفت و اين امر بروز تنش در سطح وسيع‌تري را موجب مي‌شد. در اين مذاكرات، چون همه كشورها يعني ايران، 1+5 و اروپا حضور داشتند، پايه و اساس محكمي دارد و اشتباه بزرگي خواهد بود كه برخي آن را اجرا نكنند يا آن را نقض كنند و من فكر نمي‌كنم كه هيچ كسي بخواهد اين اشتباه را انجام دهد. من 15 سال پيش به عنوان رييس مجلس به تهران و اصفهان سفر كردم و اكنون براي من خيلي جالب است كه اين دو شهر را بار ديگر ببينم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون