• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3340 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۱ شهريور

وزير ارشاد : پاي فيلم‌ها مي ايستم

اعتماد|پنجشنبه 19 شهريور ماه اهالي سينماي ايران به دعوت سازمان سينمايي در كاخ سعدآباد گرد هم آمدند و در مراسمي كه با ضيافت شام همراه بود، روز ملي سينما را گرامي داشتند. در اين مراسم علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سخنراني و به نكات مهمي در سينماي ايران اشاره كرد. جنتي گفت:

خوشحاليم براي سومين‌بار در اين جشن در كنار شما هستيم. اين دولت از ابتداي تشكيل تا امروز دچار چالش‌هاي فراواني بوده كه بخش عمده‌اي از آن ميراث دو دولت نهم و دهم بوده است و مشكلات و تنگناهايي كه كل كشور با آنها روبه‌رو بوده و همه در زندگي روزانه با آن روبه‌رو و شاهد آن هستيد.

سال گذشته دولت سال سخت و امسال سال سخت‌تري را داشت، زيرا سال گذشته نفت را در ميانه 105 دلار مي‌فروختيم و امسال 45 دلار مي‌فروشيم و فعلا پولش نيز به دست ما نمي‌رسد. امسال دولت سياست رياضتي در پيش گرفته و وزرا نيز سفرهاي خارجي خود را كم كرده‌اند و وزارتخانه‌ها نيز سياست رياضتي دارند و درآمد دولت كاهش پيدا كرده و در زمينه طرح‌هاي عمراني و طرح‌هاي فرهنگي نيز دولت با مشكلات جدي روبه‌رو است. اميدواريم در حوزه حمايت از اهالي سينما نيز دست‌مان باز شود تا كمك بيشتري در اين زمينه داشته باشيم.

بازگشايي سالن‌هاي مختلف در سطح كشور كه بسياري از آنها غير قابل استفاده بود از جمله اقدامات وزارت ارشاد در دولت تدبير و اميد است. توافقاتي كه با بنياد مستضعفان براي راه‌اندازي 100 سالن فرهنگي كشور به عنوان سالن سينما نيز صورت گرفته از ديگر اقدامات وزارت ارشاد در اين حوزه است. من جلسات متعدد و مكرري با بانك‌هاي خصوصي و اصحاب سرمايه داشته‌ام تا حمايت و توجه آنها در زمينه سرمايه‌گذاري در حوزه فرهنگ را جلب كنيم و در راستاي اين جلسات به اين نتيجه رسيديم كه شركتي فرهنگي از سوي اين صاحبان سرمايه و هلدينگ‌هاي بزرگ تاسيس كنيم تا از فيلم‌هاي توليد شده حمايت شود.

در مهرماه سال جاري نيز جلسه‌اي با جمع كثيري از اصحاب سرمايه علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري در زمينه فرهنگي خواهيم داشت تا بتوانيم در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي از جمله سينما، اين سرمايه‌گذاران را به سرمايه‌گذاري در اين زمينه ترغيب كنيم. ولي اين اقدام را سازمان سينمايي با همكاري و كمك اهالي سينما بايد به انجام برساند. در طول سال گذشته مخاطبان سينما افزايش يافت؛ البته صحبت‌هاي دوستان را خواندم كه اشاره كرده بودند برخي نابازيگرند، ناكارگردانند و ناتماشاگر. اما همين ناتماشاگر امروز مخاطبان شما هستند و اين اتفاق نتيجه تلاش سينماگران و سازمان سينمايي است.

اين دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آماده پذيرش هر نقدي است. من خود بولتن‌هايي كه از سوي وزارت ارشاد و اهالي سينما تهيه مي‌شود را مطالعه مي‌كنم و همين‌طور نقدها را هم مي‌خوانم. بسياري از نقدها وارد است البته برخي نقدها نيز غير منصفانه و بدون توجه به شرايط سياسي و اجتماعي كشور است. اما همه اين نقدها را با آغوش باز مي‌پذيريم و تلاش ما نيز براي رفع مشكلات است.

من نه تحت تاثير فشار رسانه‌ها هستم و نه تحت تاثيرصحبت‌هاي نمايندگان مجلس. زيرا ما بر اساس چارچوب قانوني و ضوابط مربوطه فكر و بررسي مي‌كنيم و در نهايت به آنچه به عنوان نتيجه مي‌رسيم عمل مي‌كنيم. برخي از سينماگران نيز گاهي اشاره مي‌كنند كه به دليل اشكالات وارده به يك فيلم از سوي يك نماينده اثري توقيف مي‌شود در صورتي كه اين گونه نيست.

دو كارت زرد گرفتم و كارت سوم نيز به دليل فيلم قصه‌ها در راه است. من خود فيلم «قصه‌ها» را ديدم و مشكلي هم نداشت و پايش هم ايستاديم.

برخي مواقع نيز مشكلاتي هم هست كه بالاخره دوستان و اهالي سينما بايد به آن توجه كنند. در جشن خانه سينما نيز بحث فيلم «رستاخيز» مطرح شد كه بنده شنبه با احمد رضا درويش جلسه‌اي دارم و توضيحات كافي را در اين جلسه به اين كارگردان اعلام مي‌كنم. ولي بيشترين فيلمي كه تا امروز حمايت كردم فيلم «رستاخيز» بوده است و از اين اثر سينمايي به عنوان فيلم فاخر تعريف كردم. درباره اين فيلم برخي از مراجع تقليد مي‌گويند كه چهره حضرت ابوالفضل (ع) نبايد مستقيم نشان داده شود. بنابراين به ما حق بدهيد ما به ديدگاه فقهي مراجع احترام بگذاريم زيرا كشور ما يك كشور ديني است و بايد به نظر مراجع تقليد توجه كنيم و احترام بگذاريم.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد به تبعات اجتماعي و مذهبي نگاه و توجه داشته باشد و خواهشم از اهالي سينما نيز اين است كه به اين گونه مسائل توجه داشته باشند و رويكرد كلي ما حمايت از همه سينماگران است ولي در مواقعي كه معذورات قانوني و اجتماعي داريم؛ بايد به اين معذورات نيز توجه داشته باشيم.

در مورد مساله نامگذاري فيلم فجر كه نامش را تغيير دادند، جنجالي به پا شد. نسبت به ايمان دكتر ايوبي و سيد رضا ميركريمي دبير بخش بين‌الملل جشنواره شكي نيست ولي اين جنجال من را مجبور كرد بار ديگر اعلام كنم كه عنوان جشنواره فجر است و فجر مختص بهمن ماه نيست زيرا اين كلمه از قرآن گرفته شده و كلمه مقدسي است.

در سال گذشته تلاش كرديم برخي خرابي‌ها را ترميم كنيم، ولي راه طولاني در پيش داريم و امسال نيز اين راه را دنبال مي‌كنيم و اميدوارم بتوانيم سرمايه‌هايي را در اين زمينه جذب كنيم تا بخشي از مشكلات را مرتفع‌سازيم. در حوزه سينما هر كسي يك سليقه دارد و هر فيلمي كه ساخته مي‌شود افراد با ديدگاه‌هاي مختلف درباره آن نظر مي‌دهند و ما هر قدمي كه بر مي‌داريم به نقدها توجه مي‌كنيم و بايد سعي كنيم اشكالات را رفع كنيم.

خطاب به رييس سازمان سينمايي: همايش بزرگي از سينماگران و ناقدان سينما برگزار شود تا همه بتوانند حرف‌ها و نظرات خود را بگويند و با استفاده از اين نظرات، برخي مشكلات را مرتفع كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون