• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3347 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۹ شهريور

با پايان برنامه جمعه‌شب خندوانه موج «تلفن را بردار، كد را بزن» شبكه‌هاي اجتماعي را فر اگرفت

لشكركشي خندوانه‌اي‌ها به فضاي مجازي

نگاه سردبير درباره « راز خنديدن پاي خندوانه» را در صفحه آخر بخوانيد

نازنين متين‌نيا / راس ساعت 12 شب آخرين جمعه تابستان، دقيقا همان وقتي كه تهران را باران مي‌شست و سيل هم در خيابان‌ها در جريان بود، در زندگي آدم مجازي‌ها سيل تازه‌اي راه افتاد؛ «تتليتي‌»ها پست تازه اينستاگرام امير تتلو را لايك كردند و آمدند سراغ پيج اينستاگرام اميرمهدي ژوله تا با كامنت‌هاي عجيب و غريب و حتي ناخوشايند، از خواننده مورد علاقه خود دفاع كنند. امير مهدي ژوله نويسنده و طنزپرداز، كمي قبل از ساعت 12 شب و در مسابقه برنامه «خندوانه»، گفته بود كه اگر خواننده مي‌شد، بايد اسمش را مي‌گذاشت «امير ژوژولو».

حرف‌هايي كه يك خط از متن پانزده‌ دقيقه‌اي او و شوخي‌اش با مديرهاي ساختماني، قيمت پوشك، عشق به شهرت و ورزشكاران اهل قليون و... بود. حرف‌هايي كه عصر روز بعد هم درباره آنها در گفت‌وگويي با خبرآنلاين توضيح داد كه تنها به قصد لحظه‌اي شادي و سرگرمي مردم نوشته و زده مي‌شود و فضاهاي دوقطبي و سياه و سفيد ديدن‌ها و حتي حمله يك رسانه خاص يا هواداران خاص، هيچ ربطي به هدف اصلي او و دوستانش براي شركت در مسابقه «خندوانه» ندارد. اما طرفداران خواننده‌اي زيرزميني، نه كاري به اصل هدف برنامه داشتند و نه بعدتر به اين حرف‌ها و توضيحات شخصي ژوله توجه كردند، از نگاه آنها تنها همين «امير ژوژولو»، بدون عنوان هيچ دليل و چرايي، توهين بزرگ تلقي شد تا جريان اصلي سيل راه بيفتد و حتي خبرگزاري‌هاي رسمي در نيمه‌شب، خبر اين سيل مجازي را مخابره كنند. كمي بعد، دسته‌هاي ديگر مجازي هم راه افتاد؛ دسته‌هاي شب‌بيداراني در اينستاگرام، تلگرام، فيس‌بوك و توييتر كه همه مي‌دانستند در صفحات اينستاگرام ژوله و تتلو چه مي‌گذرد و بايد براي دفاع از ژوله وارد معركه شد؛ عده‌اي پاي پست‌هاي اينستاگرامي ژوله و تتلو، وارد بحث با طرفداران غيور تتلو شدند، عده‌اي كد راي‌گيري به ژوله را پخش كردند و عده‌اي هم تصميم گرفتند كه «ژوژوليتي» شوند و تمام قد در صحنه حاضر. بحث‌ها به همين جا ختم نشد. در فضاهاي جدي‌تر، مثل صفحات خبري تلگرامي يا حتي صفحات مجازي چهره‌هاي مختلف هنري، اميرمهدي ژوله، نام مهمي شد؛ نامي كه دنبال خود يا «تتليتي‌»ها و «ژوژوليتي»ها را مي‌آورد، يا كد راي‌گيري، يا ميزان آرا در مقابل رقيبي به نام امين حيايي يا حمايت انجمن‌ها و گروه‌هاي مختلف از او و از همه مهم‌تر جوك‌ها و شوخي‌هايي كه به مناسبت محبوبيت ناگهاني‌اش، ساخته شد و البته نقبي هم به سياست مي‌زد.

تا صبح نشده، «ژوژوليتي»ها سرتاسر دنياي مجازي را گرفتند تا در مقابل امين حيايي سوپراستار كه در يادداشتي از مردم خواست تا به يكديگر بي‌احترامي نكنند و با هم دوست و يكدل باشند، كم نياورد و صبح روز شنبه، تعداد راي‌ها در رقابتي نفسگير مدام بالا و پايين شود و اختلاف راي‌گيري از 1000 نفر به 100 نفر برسد و ناگهان در عصر شنبه با مجموع دو ميليون راي، گاهي اميرمهدي ژوله از امين حيايي پيشي گرفت و گاهي حيايي.

راي‌هاي «خندوانه» فقط يك اثر از حمايت همه‌جانبه بود و آن طرف ميدان و در اينستاگرام هم ژوله، با 24 هزار كامنت قريب به اتفاق «ژوژوليتي»ها، از 14 هزار كامنت پست اينستاگرامي تتلو پيشي گرفت تا برد اصلي، از آن «ژوژوليتي»ها شود؛ همان‌هايي كه فارغ از نام اميرمهدي ژوله و فارغ از اجرايش در برنامه «خندوانه»، صبح شنبه تازه‌ترين پست اينستاگرامي نويسنده محبوب خود را ديدند كه ساده و محترمانه از خواننده زيرزميني ديگري، رضايا، كه به خاطر اشاره به نامش در رسانه ملي از او تشكر كرده بود، از سعه‌صدر ميزان درك و فهم از مفهوم طنز و كمدي تشكر كرده و توضيح داده بود؛ همه دليل حضورش در «خندوانه» بيشتر كردن دوستي‌ها، كم‌كردن تنش‌ها، استرس‌ها و دعواها و لبخند است. پستي كه نزديك 21 هزار لايك خورد و 12 هزار كامنت با آيكون‌هاي لبخند، قلب و گل گرفت تا ثابت كند در جريان تمام وقايع، حاشيه‌ها، دعواهاي مجازي و حتي هواداري زير عنوان «ژوژوليتي»ها، همان خواست ساده و اوليه شادي دسته‌جمعي و همراهي دسته‌جمعي و نشاني پررنگ براي تاثيرگذاري و «بودن»، در دنياي مجازي زنده و در جريان است و حتي مي‌تواند كاري كند كه صبح روز شنبه، هم خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها گزارشش كنند و هم آدم‌ها در مواجهه با اين درخواست ساده اطرافيان باشند كه: «تلفن را بردار، كد را بزن و راي بده».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون