• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3348 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ شهريور

بيماري‌هاي مشترك ملت و دولت

شهرام شهيدي

 

در ماه جاري سه شخصيت سياسي اقتصادي كابينه يعني علي‌طيب‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي، اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري و عبدالناصر همتي، مدير عامل بانك ملي دچار بيماري قلبي شدند. به نظر مي‌رسد اگر تحقيق جامعي صورت بگيرد مشخص مي‌شود كه برخي بيماري‌ها با آمدن و رفتن دولت‌ها شايع يا ريشه‌كن مي‌شود. مثلا در همين دولت، اگر ظريف را كه پا و كمرش زير بار مسووليت و فشار برخي دلواپسان درد گرفت بگذاريم كنار، بقيه اعضاي كابينه زوم كرده‌اند روي بيماري قلبي. يا شايد بهتر است بگوييم اين بيماري قلبي است كه بند كرده به دوستان. اما مردم در اين دوره كمتر دچار بيماري قلبي شده‌اند. آنها بيشتر دچار كم سويي چشم شده‌اند. البته شايد خيلي هم در اين كم سويي مقصر نباشند چون در واقع به آنها مي‌گويند يك چيزي را ببين كه در اصل چيز ديگري است يا اصلا چيزي «كه نيست» ببين. مثلا بهبود شرايط اقتصادي كشور از آن دسته چيزهايي است كه دولتي‌ها مي‌بينندش اما مردم نه. اما در دولت قبل معمولا اعضاي كابينه كمردرد مي‌گرفتند. علتش را از من نپرسيد. زبان قاصر است. اما بيماري مردم در آن دوره چه بود؟ از تعجب شاخ درمي‌آوريد اگر بگويم در طول تاريخ اين شبيه‌ترين دولت به ملت در زمينه دردهاي مشترك بوده است چون اتفاقا مردم هم بر اثر فشارهاي وارده در آن دوران كمرشان درد مي‌گرفت. البته به قول شاعر دانه فلفل سياه و خال مهرويان سياه... هر دو سوزانند اما اين كجا و آن كجا.

حالا اگر باز هم به عقب‌تر برويم، مي‌بينيم كه بيماري شايع بين اعضاي دولت اصلاحات سردرد بود يعني در ماشين‌آلات هم به همين منوال است‌ها. معمولا قسمتي كه زياد كار مي‌كند، زود هم مستعمل و خراب مي‌شود. مردم البته در آن دوره همه جاي‌شان درد مي‌كرد. سرشان كه درد مي‌كرد براي برخي امور. كت و كول‌شان هم درد مي‌كرد به خاطر برخي مسائل. دل و دماغ‌شان هم درد گرفت و...

حالا موسسه تحقيقاتي چشم‌انداز تاريكخانه درصدد تحقيق روي اين موضوع است كه در دوران پسا تحريم دولت و ملت به چه بيماري‌هاي دچار مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون