• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3353 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر

احتمال شكايت ايران از عربستان به دليل كوتاهي در رسيدگي به مجروحان حج

تاكنون گزارشي از ابتلاي حجاج به كرونا اعلام نشده است

اعتماد|در حالي كه ايرج حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت از احتمال شكايت ايران از عربستان به سازمان جهاني بهداشت Who، سازمان كنفرانس اسلامي و سازمان ملل به دليل كوتاهي‌هاي سيستم بهداشت و درمان عربستان در مداواي مجروحان ايراني خبر داد و نسبت به عدم صدور ويزاي عربستان براي وزير بهداشت و رييس جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران انتقاد كرد، سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت هم ضمن تاكيد بر لزوم عذرخواهي دولت عربستان از مسلمانان و پذيرش مسووليت فاجعه منا، از آماده‌باش بيمارستان‌هاي كشور براي پذيرش مجروحان منا خبر داد.

علي اكبر سياري، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم با اشاره به اينكه بازگشت ۶۰ هزار حاجي از عربستان وضعيت كرونا را در كشور حساس مي‌كند، گفت: تاكنون گزارشي از ابتلاي حجاج ايراني به كرونا نشده است.

اما در حالي كه خبر شناسايي يك مورد وبا در قم در مسافر ايراني بازگشته از نجف و آماده‌باش وزارت بهداشت و تمام دانشگاه‌هاي علوم پزشكي براي پيشگيري و كنترل وبا و مرس در كشور به طور رسمي منتشر شده، سياري گفت: جهت پيشگيري از بروز و شيوع ويروس كرونا در ايران، ستادي متشكل از مسوولان حج، سازمان هواپيمايي، وزارت بهداشت و اعضاي اصلي هيات علمي تشكيل داده‌ايم و از آنجايي كه برخي مجروحان حادثه منا در بيمارستان‌هاي سعودي بستري هستند نگراني ما از شيوع كرونا ويروس در كشور افزايش يافته است. در 19 فرودگاه بين‌المللي كشور كه حجاج ايراني بازمي‌گردند هم تمامي تمهيدات پيش‌بيني شده و تيم‌هاي آموزش‌ديده مستقر شده‌اند.

محمد آقاجاني، معاون درمان وزارت بهداشت هم از تشكيل كميته پدافند غيرعامل در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با تمركز كرونا و ايجاد اتاق ايزوله در بيمارستان‌هاي محل نگهداري حجاج خبر داد و افزود: با توجه به اينكه 85 درصد موارد ابتلا به كرونا ويروس در عربستان مشاهده شده و به‌دليل حادثه رمي جمرات و بستري شدن تعداد زيادي از زايران در بيمارستان‌هاي عربستان، احتمال انتقال بيماري كرونا به كشور افزايش يافته و خطر آن جدي و ملموس بوده و بر همين اساس در قالب تشكيلات پدافند غيرعامل و استقرار پدافند زيستي در وزارت بهداشت سعي كرده‌ايم به اين مساله و حل آن كمك كنيم. روز شنبه هم پيش‌نويسي از طريق پدافند غيرعامل ايجاد و به دستگاه‌هاي مربوطه ارسال شد تا برنامه جامعي براي حوادث زيستي داشته باشيم.

آقاجاني با اشاره به اينكه مقابله با بيماري‌هاي همه‌گير برعهده وزارت بهداشت و وزارت جهاد كشاورزي است، افزود: از ديگر تمهيدات در نظر گرفته شده اتاق ايزوله براي بيماران احتمالي مبتلا به كرونا خارج از محيط اورژانس با تهويه جدا بوده كه در كنترل بيماري و جلوگيري از شيوع آن موثر است. همچنين بهتر است بخشي از بخش عفوني يا داخلي بيمارستان را با پرسنل، سرويس جداگانه بهداشتي و تردد ويژه در نظر بگيريم و در صورتي كه نياز به مراقبت ويژه شد، ICU با فشار منفي پيش‌بيني شود.

امين صابري‌نيا، رييس اورژانس كشور هم ضمن اعلام آمادگي اورژانس جهت پيشگيري از شيوع كرونا ويروس از زمان ورود حجاج به ايران خبر داد كه شيوه‌نامه مناسب جهت جلوگيري از كرونا تدوين شده و اقدام‌‌هاي لازم در تمامي حوزه‌ها از جمله اورژانس پيش‌بيمارستاني و بيمارستاني صورت گرفته است.

در عين حال، سيامك مره صدق، عضو كميسيون بهداشت مجلس هم خبر داد كه از روز چهارشنبه گذشته، دستورالعمل ويژه پيشگيري از كرونا به همه مراكز بهداشتي و درماني ابلاغ شده و تمام بيمارستان‌ها موظف شده‌اند بر اساس سطح‌بندي اقدامات لازم را براي بيماري‌يابي و تشخيص به‌موقع شروع كنند.

پيرحسين كوليوند، معاون حج مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر هم با بيان اينكه شكايت مركز پزشكي از مديريت بحران دولت عربستان به صورت رسمي ابلاغ شده، گفت: اين حجم از خطا واقعا غيرقابل بخشيدن است. تمامي شواهد نشان از ضعف در مديريت بحران دارد و حادثه نشان مي‌دهد پيش‌بيني‌هاي لازم براي مسير منا تا رمي جمرات نشده بود، محلي كه يازده ماه از سال سكونتي در آن نيست و به راحتي مي‌توانند همه مسائل را پيش‌بيني و كارهاي لازم را انجام دهند. در حوادث اينچنيني بايد مكان‌هايي براي استقرار تيم‌هاي موقت درماني در نظر گرفته شده و افرادي كه قدرت آرام كردن و كنترل جمعيت را داشته باشند تربيت كرد ولي دريغ از انجام يك دهم اين كارها توسط سعودي‌ها. با توجه به حجم زياد جمعيت، سرعت و ظرفيت گذرگاه‌هاي موجود مي‌توانستند به خوبي ورودي‌ها و خروجي‌ها را تنظيم كنند. اما بالگردها كه دايم در حال پرواز بودند چه كردند؟ حتي ساده‌ترين كارهاي امدادي را هم انجام ندادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون