• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3353 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر

همايش گردشگري همزمان با روز جهاني گردشگري در برج ميلاد

درآمد گردشگري جايگزين نفت شود

 

 

مراسم بزرگداشت روز جهاني گردشگري در سالن همايش‌هاي برج ميلاد تهران با حضور مسوولان سازمان ميراث فرهنگي، علي ربيعي وزير تعاون، عباس آخوندي وزير راه، مجيد انصاري معاون پارلماني رييس‌جمهور، حسن قشقاوي معاون كنسولي وزارت امور خارجه، اساتيد و فعالان حوزه گردشگري برگزار شد. در اين مراسم همچنين از برگزيدگان جشنواره مشاركت ملي گردشگري تقدير شد.

در اين برنامه مرتضي رحماني موحد، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي گفت: منشور حقوق مسافر در سازمان ميراث فرهنگي تدوين شده است و به زودي در تمام دفاتر خدمات مسافرتي نصب مي‌شود. تا مسافران با آگاهي از حقوق خود قراردادهاي سفرشان را تنظيم كنند.

مسعود سلطاني‌فر در ابتداي مراسم، پيام رييس‌جمهور را به مناسبت روز جهاني گردشگري براي حضار قرائت كرد. در اين پيام حسن روحاني ضمن گراميداشت قربانيان حادثه منا عنوان كرد: «امروز اسناد بالادستي ناظر بر توسعه از جمله سياست‌هاي كلان برنامه ششم، رهبر معظم انقلاب و مسوولان ارشد نظام در هر سه قوه بر ضرورت توسعه گردشگري و متنوع‌سازي اقتصاد ايران تاكيد دارند، كاهش وابستگي به نفت، توزيع جغرافيايي ثروت و تضمين استفاده پايدار از منابع فرهنگي، اكوسيستمي و زيرساخت‌هاي ايجاد شده در كشور، به علاوه فراهم آوردن امكان اشتغال گسترده ضرورت‌هايي است كه برنامه‌ريزي براي توسعه گردشگري را حياتي مي‌سازد. آشنايي جهانيان با فرهنگ، تاريخ، مردم و فرصت سرمايه‌گذاري در ايران، كاركرد‌هاي آشكار توسعه صنعت گردشگري است و در پي آن امنيت ملي ايران نيز در چارچوب تعامل سازنده با جهان تقويت و پايدار خواهد شد. گردشگري ظرفيت دارد تا به يكي از مولفه‌هاي مهم قدرت نرم ايران بدل شده و در خدمت تحقق اهداف توسعه پايدار باشد كه از سال 2015 در دستور كار كشورهاي جهان قرار مي‌گيرد. پايداري گردشگري مولفه‌اي راهبردي است.» روحاني همچنين در بخشي ديگر از پيام خود در رابطه با نقش دولت در صنعت گردشگري گفت: «توسعه گردشگري در سرزمين پهناور و اقليم‌هاي رنگارنگ ايران، بدون مشاركت مردمي، بخش خصوصي و لحاظ كردن ويژگي‌هاي خاص و محلي و تنوع‌هاي فرهنگي، مذهبي ناممكن است، دولت مي‌تواند تنظيم‌گر و مقدمات گذار توسعه گردشگري و تسهيل‌كننده توسعه ارتباطات گردشگري داخلي و بين‌المللي باشد، نظارت و پايش به قصد تضمين توسعه پايدار و بدون اثرات مخرب را دنبال كند، اما دولت قطعا براي تصديگري و فراهم كردن سرمايه لازم براي اين بخش انتخاب مناسبي نيست. بنابراين توسعه گردشگري بايد با تاكيد بر مشاركت بخش خصوصي و تعاوني صورت پذيرد.»

علي ربيعي در ادامه صحبت‌هايش با اشاره به اينكه به عنوان متولي وزارتخانه سياستگذار و هماهنگ‌كننده در سياست‌هاي مبارزه با فقر و عرصه اشتغال سخن مي‌گويد، گفت: «گردشگري فرصتي است كه مي‌تواند الگوي سرمايه‌گذاري و توسعه كشور را تغيير دهد. تا بتوانيم به سطح بالاتري از توان اشتغال زايي دست پيدا كنيم. همچنين گردشگري از آن جهت كه فعاليتي متمركز است و همه نقاط ايران به درجاتي ظرفيت‌هايي براي صورت‌هاي مختلف گردشگري از جمله گردشگري فرهنگي و زيارتي دارد، اين ظرفيت وجود دارد كه اين ظرفيت را در سراسر كشور گسترش دهيم. توسعه گردشگري نيازمند مشاركت فعالانه بخش خصوصي است.» ربيعي در مورد جايگزين كردن صنعت گردشگري به جاي نفت گفت: «درآمدزايي گردشگري بسيار حائز اهميت است، توسعه گردشگري بخشي از اقتصاد مقاومتي درون‌زا و برون‌گراست، ما به ميزاني كه از در آمدهاي نفت كاسته مي‌شود، زندگي بدون نفت و سفره‌هاي بدون نفت را در كشور تجربه مي‌كنيم. به جاي اينكه نفت را بر سر سفره‌هاي مردم بياوريم، سفره‌ها را از بوي نفت پاك كنيم و بوي دل‌انگيز تلاش در حوزه گردشگري براي تبديل كردن ايران به جامعه‌اي با تنوع‌هاي مختلف را جايگزين كنيم.» در مراسم بزرگداشت روز جهاني گردشگري از سيم كارت گردشگر و همچنين تمبر يادبود روز جهاني گردشگري رونمايي شد و تقوي‌نژاد، مديرعامل بانك سپه هم در اين برنامه از فعال شدن توريست كارت بانك سپه خبر داد و به طور نمادين از اين كارت رونمايي شد.

سيم‌كارت گردشگري طبق توضيحات مدير عامل همراه اول، امكان معرفي اماكن تاريخي و ديدني بر روي تلفن هوشمند گردشگر را دارد و همچنين اين اپراتور با تجهيز مركز تماس به اپراتورهاي مسلط به زبان عربي و انگليسي به طور ويژه به گردشگران خارجي خدمات ارايه مي‌دهد. توريست كارت هم بر اساس توضيحات تقوي نژاد امكان افتتاح حساب و سفارش و شارژ كارت در كشور مبداء را براي گردشگران فراهم كرده است. ضمن اينكه اين كارت مي‌تواند اطلاعاتي را نيز در اختيار گردشگران قرار دهدو امكان استفاده در درگاه‌هاي غيرحضوري را نيز براي استفاده‌كنندگان از اين كارت فراهم كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون