• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3353 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر

اجراي كنسرت براي زندانيان در اصفهان

اتفاقي مثبت در جهت اصلاح

كامبيز نوروزي

قرار نيست زنداني از جريان زندگي اجتماعي حذف شود. اين نكته‌اي است كه معمولا در تجزيه و تحليل‌هاي مختلف درباره زندانيان ناديده گرفته مي‌شود و توجه زيادي به آن نمي‌شود. در حالي كه زنداني به حكم قانون از حق آزادي محروم مي‌شود، اما بسياري از ابعاد زندگي او بايد در زندان ادامه پيدا ‌كند. زنداني براي مدتي در زندان است تا اصلاح شود. زماني كه مجددا به زندگي اجتماعي برمي‌گردد، بايد زندگي را از سرگيرد و هم از نظر جسمي و هم روحي و تربيتي در فرآيندي قرار بگيرد كه اميد زندگي، شيوه زندگي و شور زندگي در او پايدار و برقرار بماند.

به دليل بالا بودن جمعيت كيفري و محدوديت‌ فضاي زندان، نارسايي‌هايي در زندان‌ها وجود دارد، اما زنداني‌ها در زندان كار مي‌كنند يا در گروه‌هاي آموزشي مختلف شركت مي‌كنند تا همين اتفاق درباره آنها رخ دهد و ابعاد مختلف زندگي يك زنداني در زندان از بين نرود.

در ميان اين ابعاد متفاوت، بحث اجراي كنسرت موسيقي در داخل زندان با كارهايي كه زندانيان در زندان انجام مي‌دهند فرق دارد. اين اتفاق فرهنگي حال و هواي تازه‌اي در زندان ايجاد مي‌كند و پل ارتباطي شور‌انگيز ميان فضاي زندان و محيط آزاد اجتماعي مي‌شود و ميل به زندگي و انگيزه‌هاي اصلاحي را افزايش مي‌دهد. اتفاقي كه بسيار مثبت و خوب است؛ اتفاقي كه به عنوان يك رفتار مدني، الگوي قابل و خيلي خوبي است كه مي‌تواند ارتباط نزديكي بين فضاي زندان و فضاي فرهنگ را براي زندانيان بسازد. در كنار خوبي‌ها اما، نمي‌توانيم قاطع و صريح بگوييم كه اين حركت فرهنگي مي‌تواند به صورت مستقيم، ابعاد مختلف زندگي يك زنداني را تغيير دهد و باعث اصلاح شود.

آنچه كه بر اصلاح زنداني اثر مي‌گذارد، يك مجموعه اتفاقات فردي و اجتماعي است و نمي‌توان از يك يا دو برنامه انتظار اثر‌گذاري قاطع داشت. زنداني در زندان، تحت رژيم اصلاحي قرار دارد و بسته به شرايط نوع جرم و ساختار روانشناسي‌اش نسبت به اصلاح واكنش نشان مي‌دهد و حتي گاهي نظام كيفري هم نمي‌تواند موثر باشد. آثار ناشي از اصلاح بعد از آزاد شدن تكميل مي‌شود؛ وقتي دوره محكوميت به پايان مي‌رسد تازه مشخص مي‌شود كه سيستم اصلاحيه توانسته موفق باشد يا نه. در چنين شرايطي، اقدامات فرهنگي از اين دست، نقش بسيار موثري در افزايش تاثير برنامه‌هاي اصلاحي دارند، اين رفتار فرهنگي در مجموعه برنامه‌هاي اصلاحي كمك‌كننده بسيار خوبي است كه بايد آن را در نظر گرفت و هركسي كه باني اين گروه موسيقي و اين اتفاق است شايسته قدرداني است.

پي‌نوشت: در خبرها آمده است كه داوود آزاد به اصفهان مي‌رود تا كنسرتي براي زندانيان زندان دستگرد اين شهر برگزار كند. اتفاق فرهنگي متفاوتي كه درباره تاثيرات و اهميتش از كامبيز نوروزي حقوقدان پرسيديم؛ كارشناسي كه هم با جرم و مجرم و زندان آشناست و هم فضاي فرهنگي و تاثيرات آن.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون