• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3353 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر

چرا جامعه ايراني با خبرهاي اسكار درگير است

نشانه‌اي براي نوگرايي و سازندگي

سعيد معيدفر

وقتي از استقبال گسترده حرف مي‌زنيم و توجه افكار عمومي، بايد به جامعه آماري مراجعه كنيم كه ثابت كرده است؛ عموم مردم نسبت به يك اتفاق توجه خاص دارند يا به سمت اخبار و اطلاعاتي خاص توجه بيشتري نشان مي‌دهند و دنبال موضوع خاص مي‌گردند. اما در بحث توجه ايراني‌ها به اسكار، هيچ جامعه آماري دقيقي وجود ندارد و تا به حال جامعه‌شناس سراغ اين موضوع نرفته است و نپرسيده چند درصد مردم به دنبال خبرهاي اسكار يا خبرهاي مراسم‌هايي از اين دست هستند و دوست دارند كه درباره آن بدانند. با تمام اينها ما مي‌دانيم كه اسكار و جوايزي از اين دست، مهم هستند و محبوبيت دارند. اين‌ را از سطح توجه بخشي از جامعه متوجه مي‌شويم كه اين روزها در فضاي مجازي از خبرهاي هيات انتخاب نماينده ايران به اسكار تا خبر رسيدن فيلم «محمد» به كارگرداني مجيد مجيدي را دنبال كرده‌اند و حالا در كامنت‌ها، گروه‌ها و فضاهاي مجازي درباره اين موضوع صحبت مي‌كنند. از اين اتفاق مي‌توان اين نتيجه را گرفت كه اكثريت زيادي از اقشار مختلف جامعه ما، كه جامعه نوگرا خوانده مي‌شوند، درگير خبرهاي اينچنيني هستند و اين خبرها براي آنها مهم است.

جامعه نوگرا، شامل جوانان و افراد ميانسالي مي‌شود كه حوزه فرهنگ و هنر براي آنها مهم است و خوراك فرهنگي در سبد كالاي روزانه آنهاست. جامعه‌اي كه خودش را با تغييرات روز تغيير داده و حالا در شبكه‌هاي اجتماعي حضور فعال دارد و اتفاقا فقط و فقط شامل مردم عادي نيست و بخشي از مديران و فعالان حوزه‌هاي مختلف را هم دربرمي‌گيرد. اين جامعه، جامعه‌اي است كه اتفاق‌هاي فرهنگي را دوست دارد. دوست دارد به كنسرت برود، فيلم خوب ببيند، كتاب بخواند و در محاورات فرهنگي و اجتماعي، نشان دهد كه در جريان آخرين اخبار و اطلاعات اين حوزه‌ها، چه در ايران و چه در جهان، است. ارزش‌هاي اين بخش جامعه بيشتر و نزديك‌تر به ارزش‌هاي جوامع توسعه‌يافته است و اصلا يكي از علامت‌هاي حضورش همين است كه «آپديت» يا در «جريان وقايع روز» باشد.

حضور اين قشر در هر جامعه‌اي بسيار مهم و پيش‌برنده و سازنده است. اين جامعه نوگرا، واپس‌گرايي را دوست ندارد و اگر محدود شود يا ناديده گرفته شود و به نيازهايش توجه نشود، سرخورده و بي‌انگيزه مي‌شود. اتفاقي كه تعريف مي‌كند چرا بايد مديران فرهنگي با نشانه‌هايي مثل «توجه به اسكار» به اين بخش از جامعه توجه و تلاش كنند تا نيازهاي اين قشر را به درستي تامين كنند. اتفاقي كه در سال‌هاي اخير حداقل براي اسكار رخ داده و مديران براي انتخاب بهترين فيلم، وقت مي‌گذارند و نتيجه‌اش هم اصغر فرهادي است كه خود جزو جامعه نوگرا بوده و توانسته موفقيتي درخور توجه در اسكار به دست بياورد. مديران فرهنگي بايد اين هوشياري در توجه به جامعه نوگرا را حفظ و در كنار آن تلاش كنند تا محدوديت‌هاي ناگهاني را به حداقل برسانند تا اين بخش از جامعه سرخورده نشود، پروبال بگيرد و در روندي رو به رشد به توسعه كمك كند.

پي‌نوشت: نه‌تنها از زماني كه اصغر فرهادي اسكار بهترين فيلم خارجي را برد، كه زماني دورتر از اين اتفاق، اسكار، براي ايراني‌ها اتفاقي مهم بوده. اكثريت زيادي خبرهاي اين اتفاق را دنبال مي‌كنند و حتي در جريان جزييات هيات انتخابي نماينده ايران در اسكار قرار مي‌گيرند. واكنشي كه از سعيد معيدفر درباره آن پرسيديم و اينكه اين توجه زياد چه نشانه‌هاي جامعه‌شناسي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون