• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3383 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ آبان

در همايش سفرا، روساي دفاتر و نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور تبيين شد

پيام ديپلماسي روحاني به جهان

گروه سياسي| «برجام» همچنان محور وحدت است. وحدتي كه مدت‌هاست بين سران سه قوه شكل گرفته اين‌بار هم آنها را در جايي گردهم مي‌آورد كه منشا تحولات در عرصه ديپلماسي كشور بوده است. دفتر مطالعات وزارت امور خارجه ديروز ميزبان سران قوايي بود كه براي موفقيت برجام از ابتدا تا انتها، شكلي متحد به خود گرفته بودند. رييس‌جمهور كه در آغاز اين همايش باز هم از در تحسين ديپلمات‌هاي كشور وارد شده و از تلاش‌هاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي دفاع مي‌كند و آنان را فرزندان سربلند و قاطع ملت ايران مي‌نامد، به مردم اطمينان مي‌دهد كه عقب‌نشيني از اصول، راهي در دستگاه ديپلماسي ندارد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني صبح دوشنبه در همايش سفرا، روساي دفاتر و نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور افزود: احترام جهان به ديپلمات‌هاي ايراني، احترام به عظمت ملت ايران است. وي، نقش سفرا را به عنوان نمايندگان ملت براي تحقق اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بسيار تاثيرگذار دانست و تصريح كرد: وزارت امور خارجه بايد با ادامه عملكرد هوشمندانه خود راه را براي روابط بهتر با جهان ضمن حفظ اصول، بيش از پيش گشوده و با منطق و استدلال، چهره واقعي جمهوري اسلامي ايران را در جهان ارايه كند. رييس دولت يازدهم همچنين اظهارداشت: وزارت امور خارجه امروز تبلور استقلال، منطق و قدرت ملي است و به هر ميزان كه كادر اين وزارتخانه، ورزيده‌تر و سازماندهي آنان هوشمندانه‌تر باشد و برنامه‌ريزي‌ها بر مبناي اهداف نظام و واقعيت جهان و نحوه تاثيرگذاري سخن و رفتار ما بر افكار عمومي باشد، بهتر مي‌توانيم به اهداف خود دست يابيم. وي در بخش ديگري از سخنان خود با يادآوري اينكه «عقب‌نشيني از اصول، راهي در دستگاه ديپلماسي ندارد»، گفت: احترام جهان به ديپلمات‌هاي ما، احترام به عظمت ملت ايران است و امروز وزارت امور خارجه در قلوب ملت ما جايگاه ويژه‌اي دارد.

رييس‌جمهور با يادآوري اينكه قدرت سياسي در تعامل سازنده با جهان خود را به رخ جهانيان مي‌كشد، افزود: تنها تعامل برد – برد به نتيجه مي‌رسد، اما بايد در اين تعامل مراقب چارچوب‌ها و اصول خود باشيم و نبايد از اصول و هويت ديني، ملي و عزت خود كوتاه بياييم. روحاني اظهار داشت: اگر تعامل سازنده با جهان به خوبي و با حفظ اصول انجام بگيرد، قدرت سياست خارجي تبلور بيشتري پيدا خواهد كرد. وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه وقتي دولت يازدهم فعاليت خود را آغاز كرد، نرخ رشد منهاي 8/6 درصد و نرخ تورم بالاي 40درصد بود، گفت: كاهش تورم، كنترل ركود و بازگشت اقتصاد به نقطه پيش‌بيني‌پذير، پيام محكم و موثر دولت به طرف‌هاي مذاكره‌كننده بود. رييس شوراي عالي امنيت ملي افزود: از سوي ديگر به دنيا ثابت كرديم كه دوره ايران‌هراسي به سر آمده است و اين را با ارايه پيشنهاد طرح «جهان عاري از خشونت و مبارزه با افراط‌گري Wave » كه به صورت اجماعي در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به تصويب رسيد، در عرصه عمل نيز به منصه ظهور رسانديم.

روحاني با تاكيد بر اينكه «برجام پيروزي عظيم سياسي ملت ايران است»، اظهار داشت: با شكرگزاري اين پيروزي است كه نعمت خدا افزون مي‌شود. اين دستاورد نه متعلق به دولت يازدهم يا وزارت امورخارجه بلكه متعلق به ملت بزرگ و شايسته ايران اسلامي است. وي در تشريح دستاورد بزرگ كشور در عرصه هسته‌اي و سياست خارجي و با تاكيد بر اينكه وزير امور خارجه و تيم مذاكره‌كننده فرزندان سربلند و قاطع ملت ايران و از بهترين سرمايه‌هاي مديريتي كشور هستند، خاطرنشان كرد: واداشتن شوراي امنيت به لغو شش قطعنامه ظالمانه و همچنين تثبيت و ارتقاي حقوق هسته‌اي، پيروزي تاريخي ملت ايران است. اين توفيق از آن ملت ايران بود كه آن را در خرداد سال 92 تحت عنوان تعامل سازنده در يك رقابت آزاد مورد تاييد قرار داد و اعلام كرد كه معناي انقلابي بودن باور عملي به استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي ايران است.

روحاني سعادت همه انسان‌ها را آرمان جمهوري اسلامي ايران دانست و گفت: بر اين اساس و طبق نص قانون اساسي انقلابي بودن يعني خواستن سعادت براي همه مردم جهان كه البته مسلمانان به عنوان خانواده بزرگ اسلامي و همسايگان ما در اين بين جايگاه ويژه‌اي دارند. وي در ادامه با بيان اينكه براي توفيق در مذاكرات هسته‌اي گام اول اين بود كه بتوانيم آرامش را به اقتصاد كشور بازگردانده و وضعيت اقتصادي پيش‌بيني‌پذير ايجاد كنيم، افزود: مساله ديگر اين بود كه چه ساز و كاري براي شروع تعامل سازنده با جهان در پيش بگيريم؟ رييس قوه مجريه با تشريح بخشي از مسير سخت مذاكرات، اظهارداشت: سرانجام با ياري و حمايت مستمر مقام معظم رهبري، كمك روساي قواي مقننه و قوه قضاييه، نمايندگان ملت، اعضاي شوراي عالي امنيت ملي، سازمان انرژي اتمي و از همه مهمتر ايستادگي و مقاومت ملت شريف ايران، برجام به فرجام رسيد.

روحاني با ابراز اميدواري نسبت به اينكه با اجراي برجام در عرصه سياست خارجي و اقتصاد تحولي ايجاد شده و مردم از ثمرات آن بيشتر بهره مند شوند، گفت: ما مطابق با چارچوب‌هاي موجود و به ويژه ملاحظات مقام معظم رهبري اجراي برجام را به پيش مي‌بريم و تلاش ما براي آغاز مراحل اجرايي نيز ناشي از آن است كه هزينه كمتري از جيب مردم در اثر تداوم تحريم‌ها صرف شود. وي در ادامه سخنان خود اضافه كرد: تجربه برجام و رويكرد برد-برد كه در آن طرف‌هاي مذاكره بتوانند احساس توفيق در مذاكرات كنند، يك الگو براي حل مشكلات در جهان است. وي با بيان اينكه نتيجه مذاكرات هسته‌اي، رژيم صهيونيستي را به منزوي‌ترين رژيم جهان تبديل كرد، خاطرنشان كرد: امروز دنيا مي‌داند كه حل بسياري از مشكلات منطقه منوط به حضور ايران است. رييس‌جمهور اظهار كرد: در نتيجه برجام نه تنها حقوق هسته‌اي خود را حفظ كرده‌ايم بلكه با تاييد آن از جانب شوراي امنيت سازمان ملل توانسته‌ايم اين حقوق را ارتقا بخشيم. همه اين دستاوردها كاملا عزتمندانه به دست آمده و تيم هسته‌اي ما همواره سربلند و قاطع و البته با اتكا بر مباني حقوقي و منطقي، حقوق ملت را پيگيري و استيفا كرده‌اند و اين نكته‌اي است كه طرف‌هاي مذاكره كننده و حتي دشمنان ما به آن معترفند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها