• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3383 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ آبان

نهمين جشن انجمن منتقدين و نويسندگان سينماي ايران برگزار شد

سعيد آقاخاني، باران كوثري و «در دنياي تو ساعت چند است؟» برگزيده شدند

شراره داودي/ نهمين شب انجمن منتقدين يكشنبه‌شب در حالي برگزار شد كه باران امان مهمانان را بريده بود و مراسم نيز به دليل دير رسيدن بيشتر آنها ديرتر شروع شد. از همين رو جشني كه قرار بود ساعت پنج و نيم عصر شروع شود و دو ساعت و نيم هم بيشتر طول نكشد، با يك ساعت تاخير آغاز شد و بيش از سه ساعت هم به طول انجاميد تا مهماناني كه در راه بودند برسند و در مراسم حضور داشته باشند. در اين مراسم كه با حضور سينماگران و مديران مختلف سينمايي برگزار شده بود، حجت‌الله ايوبي در سخناني كوتاه از ميزان علاقه خود به منتقدين صحبت كرد و گفت: اگر روزي بعد از دوران مديريت خودم بخواهم در سينما بمانم و به ماجراجويي‌هايم ادامه دهم، اميدوار هستم انجمن منتقدين من را به عنوان عضو خودشان بپذيرند.

او در ادامه با اشاره به اينكه مطالبي را كه منتقدين در نشريات مي‌نويسند، دنبال مي‌كند، تاكيد كرد: منتقدين گاهي چيزهايي در نشريات مي‌نويسند كه آدم در دوراهي قرار مي‌گيرد كه اگر جواب ندهد، بي‌ادبي است و اگر هم جواب بدهد، ممكن است باعث مشاجره شود. من دلم مي‌خواست به همه آنها اينجا پاسخ بدهم، اما زمان زيادي مي‌برد و همه هم خسته هستند. كيوان كثيريان، دبير امسال جشن منتقدين در سخنراني كوتاهي اعلام كرد كه جشن را با كمترين هزينه برگزار كرده‌اند و آن را به بانو ملكه رنجبر و علي عباسي تقديم كرد. كامران ملكي كه اجراي برنامه را بر عهده داشت، در بخشي از مراسم شهردار تهران، رييس شوراي شهر و احمد مسجد جامعي را خطاب قرار داد و درباره قطعه هنرمندان گفت: از مسوولان خواهش داريم شتاب را در دستور كار خود قرار دهند و براي هنرمندان قطعه‌اي را در نظر بگيرند، چون در اين زمان وقتي هنرمندي از دنيا مي‌رود، خانواده‌اش علاوه بر درد از دست دادن عزيز با مشكل پيدا كردن مزاري براي او هم روبه‌رو هستند.

برگزيدگان نهمين جشن انجمن

بخش فيلم‌هاي مستند : كوتاه: «قاشق» به كارگرداني جلال ويسي

نيمه بلند: «اهالي خيابان يكطرفه» به كارگرداني مهدي باقري

بلند: «جايي براي زندگي» به كارگرداني محسن استادي

بهترين پژوهش در بخش فيلم مستند: مهدي باقري، كارگردان فيلم «اهالي خيابان يكطرفه»

بهترين فيلم‌هاي بخش شهيد آويني و عاشورايي: ديپلم افتخار: فيلم «مالكيه» به كارگرداني محمدباقر شاهين

تنديس: فيلم «ابرها در راهند» به كارگرداني محمدعلي فارسي

بهترين دستاورد فني و هنري : ديپلم افتخار: فراز اسكندري براي تيتراژ «رخ ديوانه»، محمود سماك‌باشي و عليرضا علويان

تنديس: سعيد ملكان

تدوين:بهرام دهقاني، تدوينگر فيلم‌هاي «من ديه‌گو مارادونا هستم» و «رخ ديوانه»

موسيقي : كريستف رضاعي، آهنگساز فيلم «تو دنياي تو ساعت چند است؟»

فيلمبرداري : ديپلم افتخار: همايون پايور، فيلمبردار «در‌دنياي تو ساعت چند است؟»

تنديس: عليرضا زرين‌دست، فيلمبردار «مزار شريف»

بهترين استعداد درخشان : ديپلم افتخار: بهتاش صناعي‌ها، كارگردان فيلم «احتمال باران اسيدي»

تنديس: وحيد جليلوند، كارگردان فيلم «چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت»

بازيگر نقش مكمل زن : ديپلم افتخار: سحر دولتشاهي، بازيگر فيلم «عصر يخبندان»

تنديس: فرشته صدرعرفايي، بازيگر فيلم «كوچه بي‌نام»

بازيگر نقش مكمل مرد : هومن سيدي، بازيگر فيلم «من‌ديه‌گو مارادونا هستم»

بازيگر زن : ديپلم افتخار: مهتاب كرامتي، بازيگر فيلم «عصر‌يخبندان»

تنديس: باران كوثري، بازيگر فيلم «كوچه بي‌نام»

بازيگر مرد : سعيد آقاخاني، بازيگر فيلم «خداحافظي طولاني»

جايزه خلاقيت در بازيگري : جايزه خلاقيت در بازيگري به فرهاد اصلاني اهدا شد.

فيلمنامه : صفي يزدانيان، فيلمنامه‌نويس «در دنياي تو‌ساعت چند است؟»

كارگرداني : ابوالحسن داوودي، كارگردان فيلم «رخ ديوانه»

فيلم : «در دنياي تو ساعت چند است؟» به كارگرداني علي مصفا و صفي يزدانيان

يشايايي در هر كاري بهترين بود : از برنامه‌هاي ويژه‌اي كه در شب جشن منتقدين وجود داشت، تقدير از هارون يشايايي بود. براي اين بخش ناصر تقوايي و احمدرضا درويش روي صحنه حاضر شدند، در ابتدا تقوايي با اشاره به اينكه هارون يشايايي را به نام «پرويز» مي‌شناسد، اظهار كرد: پرويز از دوست‌هاي قديمي و عزيز من است كه در هر حوزه‌اي كه قدم مي‌گذاشت، بهترين بود. او هميشه براي ما مانند برادر بزرگ‌تر بود و هر زمان كه براي‌مان مشكلي پيش مي‌آمد، پيش او مي‌رفتيم. من اميدوارم او همچنان كه مجموعه‌اي از بهترين فيلم‌هاي سينماي ايران را توليد كرده، باز هم به كارش ادامه دهد.

درويش هم با تاكيد بر اينكه در محضر يشايايي شاگردي كرده، ادامه داد: حاصل روح بلند و عشق او به ايران فيلم‌هايي است كه در حافظه ملت ايران به يادگار باقي مانده و برگزاري چنين بزرگداشت‌هايي، بزرگداشت عمق فرهنگ و هنر سرزمين ما است.

كارگردان فيلم سينمايي «رستاخيز» همچنين گفت: از مسوولان مي‌خواهم در كنار احداث قطعه جديد براي هنرمندان به فكر روشن نگه‌داشتن چراغ سينماي كشور باشند، چون اين روزها بزرگ‌ترين وعده‌اي كه مي‌توان براي سينماگران داشت، همين وعده رونق سينماست.

هارون يشايايي در ميان تشويق حاضران روي صحنه آمد و گفت: بدون شكسته نفسي خودم را لايق اين همه تقدير نمي‌دانم، چون اين روزها مردان قدرتمندتري از من در زمينه تهيه‌كنندگي سينما حضور دارند. اما انجمن منتقدين به ريش‌سفيد من احترام گذاشته و اصولا ما پيرمردها از اينكه مورد تشويق قرار بگيريم، خوشحال مي‌شويم و من هم خوشحال هستم.

الوند از بزرگ‌ترين سينماگران پس از انقلاب است

فريدون جيراني، عليرضا داوودنژاد و جواد طوسي براي نكوداشت سيروس الوند، كارگدان سينما روي صحنه آمدند. داوودنژاد درباره الوند اظهار كرد: صحبت درباره سيروس الوند يعني صحبت از سينماي حرفه‌اي كشور.

جواد طوسي با اشاره به اينكه در فيلم‌هاي الوند خانواده و قصه به عنوان دو ركن اساسي حضور دارند، ادامه داد: همچنين الوند علاقه ويژه‌اي به ايران دارد. فريدون جيراني نيز مروري بر فعاليت‌هاي سيروس الوند داشت و گفت: الوند يكي از موفق‌ترين‌هاي سينماي ايران پس از انقلاب است. اينكه بتوان چهار دهه در جريان اصلي سينما ماند، كار سختي است ولي الوند هم ماند و هم خوب ماند. در ادامه سيروس الوند با حضور روي صحنه با علام حمايت از گروه هنر و تجربه سينماي ايران، عنوان كرد: حضو جوان‌ها اتفاق خوبي است اما گاهي بعضي‌ها هستند كه شايد عاشق نباشند و سرزده وارد اين عرصه شوند و من اميدوارم منتقدين مواظب باشند چه كساني به اين عرصه مي‌آيند.

نصيريان: براي حال سينماي ايران چه كرده‌ايم؟

پخش كليپي از شهرك سينمايي غزالي و روند مرمت آن براي مجموعه«شهرزاد» بهانه‌اي بود تا علي نصيريان روي صحنه حاضر شود. او كه از برگزاري جشن‌ها و جشنواره‌هاي مختلف ابراز رضايت كرد، اما از روند كلي سينما ناراحت بود و اظهار كرد: قبل از انقلاب در سينما كارهاي خوبي شده، بعد از انقلاب هم سينما رشد داشته، اما چرا حمايت مردم از سينما به اين شكل است؟ فكري به حال تعداد سينماها در شهرهاي ديگر و وضعيت فني‌شان كرده‌ايم؟ اينها مسائلي هستند كه بايد درباره‌شان سوال مطرح كنيم. ما قدر چيزهايي را كه داريم نمي‌دانيم. شهرك سينمايي غزالي را مرحوم علي حاتمي بنا كرده و تا مدت‌ها به حال خودش رها شده و آسيب جدي هم ديده ‌بود، حالا به همت تهيه‌كننده و كارگردان «شهرزاد» مرمت شده تا كارشان را انجام دهند، اما تئاتر شهر چطور؟ شنيدم بخشي از سقف آن ريزش كرده است، واقعا نبايد به اين سالن آن‌ هم بعد از ۴۰ سال رسيدگي شود؟

اين بازيگر كهنه‌كار سينما در ادامه ظرفيت سينماي ايران را بالا توصيف كرد و گفت: ما خلاقيت و ظرفيت داريم، اما خروجي كه از كارها مي‌بينيم، با آن هماهنگ نيست. بايد بستري براي رشد كساني كه استعداد دارند، به وجود بيايد، هيچ‌كس نخواست فرش قرمزي پهن شود، فقط بستري براي رشد بچه‌ها آماده شود تا بتوانند راه خودشان را پيدا كنند.

اميد روحاني منتقد بادانشي است

اصغر فرهادي از حاضراني بود كه براي اين بخش از برنامه بالا رفت و درباره روحاني گفت: اميد روحاني منتقد عميق و بادانشي است و يكي از بي‌كينه‌ترين افرادي است كه من مي‌شناسم. سعيد عقيقي هم با استفاده از برخي خاطراتي كه با روحاني داشت، او را دستمايه شوخي قرار داد.

حاشيه‌ها

محسن استادعلي به احترام درگذشت زاون قوكاسيان و ايرج كريمي، دو منتقد فقيد همه را به يك دقيقه سكوت دعوت كرد.

ماني رهنما موسيقي زنده اجرا كرد؛ سه قطعه

عليرضا زرين‌دست كه تنديس بهترين تصويربرداري را دريافت كرد، جايزه‌اش را به پوري بنايي و نصرت‌الله وحدت تقديم كرد. شمس‌لنگرودي براي حضار شعري را خواند.

عليرضا خمسه كه براي اهداي جايزه آمده بود، گفت: در ميان اين همه خبر عزاداري، بگويم كه همسرم باردار است و من دوباره بچه‌دار شدم. پوري بنايي با حضور صحنه در‌حالي‌كه به‌شدت متاثر شده بود، اظهار كرد: خيلي خوشحالم كه بعد از ۳۷ سال ميان هنرمندان هستم و متاسفم از اينكه نتوانستم در اين سال‌ها در خدمت شما باشم. فرشته طائرپور نيز از فرصت پيش‌آمده استفاده كرد و روي صحنه و خطاب به ايوبي گفت: در فيلم «زن دوم» تلاش كردم پوري بنايي را براي نقش مادر دعوت كنم، اما معاونت سينمايي آن زمان موافقت نكرد. من فكر مي‌كنم سينماي ما نياز به بازنگري برخي مسائل دارد و اين بازنگري تقاضاي من است تا شاهد حضور همه كساني باشيم كه قلب‌شان براي سينما مي‌تپد. جواد مجابي هم در سخناني كوتاه عنوان كرد: من شيفته سينما هستم و آرزو دارم روزي آزادي انديشه و آزادي بيان براي تمامي هنرمندان وجود داشته باشد و هيچ محدوديتي براي تفكر خلاق نبينيم، چون بيان انديشه حق هر انسان است. در اين مراسم عده زيادي از مديران و هنرمندان عرصه‌هاي مختلف سينمايي و نويسندگان و منتقدان از جمله عليرضا تابش (مديرعامل بنياد سينمايي فارابي)، حبيب ايل‌بيگي (معاون نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي)، مازيار ميري، زري‌خوشكام، همايون اسعديان، حسن فتحي، پوري بنايي، نصرت‌الله وحدت، محمد سرير، خسرو دهقان، لوريس چكناواريان، جمشيد هاشم‌پور، حميد فرخ‌نژاد، ناصر صفاريان، طناز طباطبايي، حسين عرفاني، چنگيز جليلوند، مسعود محرابي، ناصر ممدوح، محمدعلي سجادي، محسن سيف، امير جعفري، آهو خردمند، سحر دولت‌شاهي، همايون ارشادي، حبيب رضايي، محمود گبرلو، رضا بابك، واروژ كريم‌مسيحي، هوشنگ گلمكاني، مهتاب كرامتي، عباس ياري، شادمهر راستين، فرهاد توحيدي، حسن فتحي حضور داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها