• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3383 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ آبان

مجلس كليات طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده را تصويب كرد

ايسنا| كليات طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده روز گذشته با 144 راي موافق در حالي در مجلس تصويب شد كه نماينده دولت در مجلس نسبت به نامشخص بودن محل تامين بار مالي ناشي از اجراي اين طرح انتقاد كرد.

در پي تصويب اين كليات، نمايندگان مجلس هم در موافقت و مخالفت جزييات طرح صحبت كردند. سيد هادي حسيني يكي از مخالفان كليات طرح بود و گفت: نگاه رهبري بر افزايش جمعيت است. در حال حاضر سن ازدواج بالا رفته و نرخ طلاق افزايش پيدا كرده و جامعه به سمتي مي‌رود كه مطلوب نيست، ولي بايد ببينيم چه عواملي باعث اين مساله شده است.

مساله اصلي اين است كه مشكل معاش جوانان حل شود. اگر نتوانيم مشكل معاش جوانان را حل كنيم آنها به سمت ازدواج و فرزند بيشتر نمي‌روند. زندگي در جامعه امروز راحت نيست. بايد زندگي را راحت كنيم. اين طرح مشكلات فراواني دارد. مواردي در طرح مي‌بينيم كه مغاير با موارد شوراي عالي انقلاب فرهنگي است. به‌علاوه اين طرح 45 هزار ميليارد بار مالي دارد و به نظرم جامعيت لازم را ندارد. اينكه بگوييم امتيازاتي را براي نگهداري فرزندان در نظر بگيريم قابل درك است اما اكثر طلاق‌هاي موجود جامعه به اين دليل است كه جوانان امكان معاش ندارند يا جاي مناسبي براي زندگي ندارند. وقتي كه مرد يا زني بيكار باشد سربار خانواده مي‌شود و بلافاصله ازدواج به مشكل مي‌انجامد. اما احمد آريايي‌نژاد به عنوان موافق طرح اين موضوع را مطرح كرد كه: رشد فعلي جمعيتي آينده كشور را دچار مشكل مي‌كند. اينكه به سمت چنين طرحي نرويم و نخواهيم مشكلات را حل كنيم فرار رو به جلوست. بزرگ‌ترين سرمايه هر كشور جمعيتش است. البته جمعيت با كيفيت. بايد در بخش اشتغال مشكل را حل كنيم. اما خانواده‌هاي متمولي هستند كه علاقه‌اي به بچه‌دار شدن ندارند. با وضعيت موجود از نظر علمي و آماري آينده كشور را دچار مخاطره مي‌كنيم.

همچنين مهرداد لاهوتي به عنوان آخرين مخالف طرح تاكيد كرد: مخالفت ما با اصل قضيه نيست، اما مطالبي وجود دارد. در حال حاضر نرخ رشد جمعيت ما 4/1دهم درصد است كه 4 دهم درصد بيشتر از متوسط نرخ جهاني است. در بدترين حالت اگر همان در يك درصدي كه الان متوسط نرخ جهاني باقي بمانيم طي 70 سال آينده طبق برآوردها جمعيت ايران به 150 ميليون نفر خواهد رسيد. 290 دشت ما تا 10 سال آينده فاقد منابع آب است و ما دچار عدم تعادل محيط زيست هستيم . درباره آب نيز همين الان هم با كمبود آب مواجهيم و قرار است اين سقف جمعيتي هم اضافه شود. سرانه متوسط آب جهان 8600 متر مكعب است اما سرانه واقعي آن 1170 متر مكعب است. اگر اين سرانه به كمتر از 2000 برسد تنش آبي است و اگر به 1000 برسد بحران آب است. ما معضلاتي مثل تورم، بيكاري و مسكن داريم كه اين طرح بايد به آنها پاسخ مي‌داد كه نداده است. به جاي آن گفته‌ايم كسي را كه مجرد است از هيات علمي خارج مي‌كنيم. هادي تاميني از ديگر موافقان طرح هم گفت: ما چه بخواهيم و چه نخواهيم جمعيت در حال كاهش است و دنيا دارد بسته‌هاي تشويقي براي افزايش جمعيت مي‌دهد. جمعيت ما به سمت پيري مي‌رود و جوانان ما كه در جبهه‌هاي مختلف مي‌جنگند اگر توجه نكنيم فردا مشكلات زيادي خواهيم داشت.

كاري نكنيم كه در آينده بگوييم چرا در آن مقطع درست تصميم نگرفته‌ايم. همچنين نماينده دولت هم به عنوان مخالف با طرح تعالي جمعيت گفت: دولت نه تنها سياست‌هاي جمعيت را قبول دارد بلكه در لايحه ششم توسعه يك فصل كامل را در اين مورد در نظر گرفته است. بار مالي آن نيز در برنامه ششم ديده شده و در قالب لايحه آورده خواهد شد. سياست‌هاي كلي جمعيتي نصب العين دولت است، اما اين طرح بار مالي دارد. به ما بگوييد كه بار مالي اين طرح از كجا تامين مي‌شود؟ما اين طرح را ماده به ماده بررسي كرديم اجازه بدهيد اينها را در قالب لايحه‌اي بياوريم كه شوراي نگهبان نيز آن را رد نكند. اين طرح 45 هزار ميليارد بار مالي دارد كه 25‌هزار تاي آن هر سال تكرار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها