• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3383 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ آبان

جزييات بيست و يكمين نمايشگاه مطبوعات اعلام شد

دوره تحريم گذشته است

 

اعتماد| حسين انتظامي، معاون مطبوعاتي وزير ارشاد در تشريح جزييات بيست و يكمين نمايشگاه مطبوعات كه از 16 تا 22 آبان ماه در محل مصلي امام خميني برگزار مي‌شود، اين نمايشگاه را بزرگ‌ترين رويداد رسانه‌اي و تجمع سالانه مطبوعات كشور دانست و گفت: «همواره اعتقاد داريم نمايشگاه مطبوعات بايد توسط خود رسانه‌ها برگزار شود و دولت تنها نقش كمكي و ريل‌گذاري داشته باشد، به همين جهت نيز شوراي سياست‌گذاري نمايشگاه از پنج تشكل مطبوعاتي تشكيل شد. اين پنج تشكل به‌همراه قائم‌مقام ستاد نمايشگاه، شوراي سياست‌گذاري آن را تشكيل دادند و بسياري از تحولات اين دوره ثمره طراحي و مساعدت آنهاست.»

به گزارش خبرآنلاين انتظامي بيان كرد: نشريات بخش خصوصي 340 رسانه هستند و سياست ما حمايت از رسانه‌هاي بخش خصوصي است. چرا كه در نظام تعرفه‌گذاري نيز اين اتفاق افتاد و تعرفه بخش خصوصي نصف تعرفه‌ رسانه‌هاي عمومي و دولتي بود. همين حركت در يارانه مطبوعات نيز انجام شد و يارانه رسانه‌هاي دولتي و عمومي قطع شد تا به رقابت مساوي‌تر كمك كند. انتظامي خاطرنشان كرد: يكي از برنامه‌هايي كه بايد دنبال كنيم اجرايي‌كردن قانون دسترسي آزاد به اطلاعات است كه با شكل‌گيري دولت جديد آيين‌نامه اين قانون به سرعت تصويب شد و در هيات تطبيقي مصوبات مجلس نيز به تصويب رسيد اما اجرايي‌شدن آن تا تصويب آيين‌نامه‌ها متوقف نشده است. بايد كمك كنيم دستگاه‌ها، اطلاعات را به صورت صريح و سريع روي سايت‌هاي خود قرار دهند تا تفاوتي بين اطلاعات مدير و شهروند نباشد.

انتظامي تصريح كرد: در راستاي ايجاد شفافيت حداكثر تا دو هفته پس از پايان نمايشگاه مطبوعات بيلان مالي و هزينه‌هاي نمايشگاه اعلام مي‌شود. سياست‌گذاري و نرخ‌گذاري‌ها نيز توسط شوراي سياست‌گذاري نمايشگاه انجام گرفته است.

وي با اشاره به شعار «نقد منصفانه و پاسخ مسوولانه» به عنوان شعار بيست يكمين نمايشگاه مطبوعات گفت: سال گذشته شعار رسانه، آزادي مسوولانه را داشتيم كه مورد استقبال قرار گرفت، شعار امسال نيز به نحوي در راستا و مكمل شعار سال قبل است. چرا كه معتقديم يكي از كارويژه‌هاي رسانه قدرت نقد است و در قانون مطبوعات نيز فصل حقوق مطبوعات به فصل حدود مطبوعات مقدم است و مي‌توان گفت همچنان كه به دنبال آزادي مسوولانه هستيم نقد روش‌مند و متكي به اطلاعات درست مي‌خواهيم. اگر نقد يك‌طرفه باشد و واكنشي براي آن نباشد حاصل نخواهد داشت. وقتي مي‌گوييم پاسخ مسوولانه يعني اين حق را به رسميت مي‌شناسيم كه اگر نقد مي‌كنيم دستگاه مربوطه پاسخ دهد و پاسخ عملگرايانه‌تر باشد. وي افزود: اميدواريم امسال بتوانيم نتيجه چند سياست‌گذاري را مشاهده كنيم؛ نخست طرح رتبه‌بندي روزنامه‌ها كه 80‌روزنامه به صورت داوطلبانه در آن شركت كردند و نتايج آن تا قبل از نمايشگاه اعلام مي‌شود و تلاش مي‌كنيم همين سير را براي خبرگزاري‌ها داشته باشيم. در اين نظام رتبه‌بندي با توجه به شاخص‌هاي رتبه‌بندي جديد اعلام مي‌شود. انتظامي در ادامه افزود: در تفاهمنامه با فرهنگستان زبان و ادب فارسي مانند سال گذشته روزنامه‌ها و خبرگزاري‌هايي كه توجه ويژه به استفاده درست از زبان فارسي دارند اعلام خواهند شد، چرا كه رسانه‌ها در انتشار درست زبان فارسي نقش دارند و اسامي رسانه‌ها در اختتاميه نمايشگاه اعلام مي‌شود. معاون مطبوعاتي وزير ارشاد با اشاره به تنظيم تفاهمنامه با سازمان تامين اجتماعي گفت: در اين تفاهمنامه كه در شرف تكميل است بخشي از مقررات مربوط به رسانه‌ها در تامين اجتماعي به كمك آنها حل مي‌شود.

خبرگزاري صداوسيما گزارش داد كه انتظامي در پاسخ به علت شركت نكردن برخي رسانه‌ها در اين نمايشگاه گفت: اين را‌كه فارس و تسنيم در نمايشگاه مطبوعات امسال نيستند از خودشان بپرسيد. بعضي رسانه‌ها و مطبوعات به خاطر مشكلات مالي و برخي به خاطر ديگر محدوديت‌ها حضور ندارند. وي در پاسخ به سوال ديگري درباره تحريم نمايشگاه توسط برخي رسانه‌ها گفت: دوره تحريم گذشته است. وي درباره حضور مطبوعات با گرايش‌هاي سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا در نمايشگاه امسال افزود: امسال همه نحله‌هاي سياسي در نمايشگاه حضور دارند.

همچنين ايسنا گزارش داد كه انتظامي با اشاره به اينكه دولت قصد رسانه‌سازي ندارد، گفت: بر اساس همين سياست در دولت يازدهم يارانه نشريات دولتي و رسانه‌هاي دولتي قطع شد و كمك و يارانه به بخش خصوصي و نشريات محلي و استاني بيشتر شد. قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات هم سال ۸۸ تصويب شد اما اجراي آن تا امسال متوقف بود. امسال دولت سه آيين‌نامه تصويب كرد و اجرايي‌شدن آن را در دستور كار قرار داد. همه ما و دستگاه‌هاي مختلف بايد كمك كنيم تا اطلاعات خود را بر اساس اين قانون در سايت‌ها و پايگاه‌هاي خود به‌روزرساني كنيم.

انتظامي درباره برگزاري يا عدم برگزاري جشنواره مطبوعات نيز توضيح داد: امسال بعيد است كه جشنواره مطبوعات برگزار شود زيرا ما بعد از گفت‌وگوهايي كه با كار‌شناسان انجام داديم و همچنين اساتيد ارتباطات به اين نتيجه رسيديم كه بايد در ساختار جشنواره مطبوعات تغييراتي صورت بگيرد. درباره جشنواره مطبوعات دو مساله اساسي وجود دارد؛ اينكه آيا بايد به شكل سابق برگزار شود؛ يعني ما بهترين‌هاي رشته‌هاي مختلف همچون گزارش، خبر، مصاحبه و... را معرفي كنيم يا اينكه به مسائل ديگري در بحث رسانه همچون اخلاق حرفه‌اي كه گمگشته اين حرفه است توجه شود. بعد از اين تصميم‌گيري، درباره شكل برگزاري جشنواره و برگزار شدن ‌آن تصميم‌گيري مي‌كنيم اما تلاش داريم كه برگزاري جشنواره مطبوعات به صنف مطبوعات واگذار شود. همواره انتقادهايي به نحوه برگزاري جشنواره مطبوعات وارد بوده است ‌و عمده‌ترين اشكالات جشنواره اين بوده كه ضرورتا برترين يادداشت و گفت‌وگو در مطبوعات مربوط به همان دوره جشنواره بوده است و نه دوره‌هاي ديگر؛ اگرچه ما سعي كرده‌ايم در نيمه دوم سال 92 جامعيت حرفه‌اي اين مساله را حل كنيم اما همچنان اين اشكال وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها