سید حسن خمینی هشدار داد
بمباران تبليغاتي تازه از راه رسیدهها عليه چهرههاي انقلابي
گروه سياسي|يادگار امام گلايه دارد. گلايههايش ادامهدار شده است و هرچند وقت يكبار مطرح ميشود. شاه بيت گلايهها هم يك چيز است و آن نامهرباني است كه در حق ياران امام صورت ميگيرد؛ نامهربانياي كه خاطر نوه امام را مكدر ساخته است. فاعلان اين تكدر خاطر از نظر سيد حسن خميني يك گروه هستند. گروهي كه از نظر او «تازه از راه رسيده» نام دارند. او شده است وصي پدربزرگ و پدرش. وصيت يك محور داشته و آن «مراقبت از ياران امام» بوده است. ياراني كه از نگاه آنان زماني به كمك امام در نجف رفته بودند كه خبري از قدرت و پول نبوده است.
يادگار امام كه در تلاش است اين وصيت را به بهترين شكل ممكن اجرايي كند ظاهرا راهي جز همين سخنرانيهاي هرچند وقت يكبار نيافته است. از نقشهها و اقدامات تازه از راه رسيدهها ميگويد كه «با بمباران تبليغاتي برخي چهرههاي قديمي را منكوب ميكنند. به عنوان مثال آيتالله هاشميرفسنجاني كم كسي نيست. او زير تيغ اعدام رفته بود و با لطف خدا از زير تيغ بيرون آمد؛ ايشان به خاطر تبليغ امام ميان حوزويان در قم به وزير خارجه امام مشهور بود. اكنون ممكن است اختلاف سليقهيي پيش بيايد اما اينكه از ابتدا كسي را نفي كنيم صحيح نيست.» او اما يك توصيه مهمتر هم دارد و از نحوه شناسايي امام سخن ميگويد. به آنها كه قصد شناختن حضرت امام را دارند ميگويد كه «امام را بايد از نگاه همين ياران امام بشناسيم به موضوع امام تاريخي و امام تاريخساز ميپردازد و ميگويد: امام تاريخي ديروز ما را ساخت و امام تاريخساز، فرداي ما را. ما به امام به عنوان مشعل آينده راه نياز داريم نه به عنوان خاطره گذشته. امام مانده درگذشته را بايد به او اداي دين كنيم و از اين لحاظ او به ما محتاج است اما در مورد امام تاريخ ساز ما به او محتاجيم و اوست كه دست ما را ميگيرد. » او اما از ديني كه اين روزها در ميان برخي چهرهها رواج يافته است هم گله دارد و با بيان اينكه اسلام ما كاريكاتوري است، گفت:« از ديد پيامبر برخي گناهان از برخي ديگر بزرگترند اما در جامعه امروز ما اينگونه نيست. در انديشه پيامبر اكرم(ص) شرب خمر كجا و آبروي مومن كجا؟ تهمت و دروغ كجا ، بيحجابي كجا؟ ما همه اين گناهان را بايد در عداد هم ببينيم لذا براي يك ديدار ممكن است شرب خمر مهم باشد و با كسي كه اين كار را انجام ميدهد رفاقت نكند اما با كسي كه غيبت ميكند زندگي هم ميكند. اين فرد دينش كاريكاتوري شده است اما امام اينگونه نبود و اگر كسي غيبت ميكرد انگار هزار بار شرب خمر كرده و اگر كسي تهمتي ميزد انگار بدترين كارها را انجام داده است. » او اما توصيههايي هم براي دينداران جامعه دارد. توصيههايي مهم و ناب كه شايد دنباله روي همان وصيتي باشد كه سالها پيش پدر در گوش پسر گفته است؛هشدارهايي كه سيدحسن خميني امروز بيش از هر روز ديگري به ياد آن افتاده و از آن صحبت ميكند. هر چه كه هست يادگار امام هم نگران از دست رفتن آن چيزي است كه پدرانش براي رسيدن و تحقق آن تلاشهاي بسياري كرده بودند و شايد خون دلها خورده بودند. سفر يادگار امام به رفسنجان براي شركت در مراسم سالگرد آيتالله هاشميان امام جمعه سابق اين شهر محلي شد براي بيان نگرانيها و دغدغههاي يادگار امام. دغدغههايي كه بازهم آنها را در مراسم يكي ديگر از ياران پدربزرگش مطرح كرد و نشان ميدهد كه او تا چه اندازه از شرايطي كه از نگاهش«تازه از راه رسيده ها» رقم زدهاند دل چركين است. سيد حسن خميني كه براي شركت در سومين يادمان رحلت عالم مجاهد، آيتالله حاج شيخ محمد هاشميان به رفسنجان سفر كرده است در جمع فعالان سياسي استان كرمان اظهار داشت: در فرهنگ اسلام تقوا و سابقه ايمان معيار تمايز ميان افراد شناخته ميشود؛ چنانكه در قرآن نيز كساني كه قبل و بعد از فتح ايمان آوردهاند يكسان تلقي نشدهاند. سيد حسن خميني با اشاره به آيات سوره فتح، گفت: بنابر آيات سوره فتح، وقتي باد به پرچم ميخورد، مردم فوج فوج ميگرويدند كه ارزشمند است، اما ايمان كساني كه قبل از فتح، در دوره غربت پيامبر (ص) و در حالي كه آن زمان خبري از حطام دنيا نبود، متفاوت است. يادگار امام با اشاره به سختيهاي پيامبر (ص) در آغاز انجام رسالت خويش و تفاوت ميان ايمانآورندگان در دوران سختيها و مومنين پس از فتح پيامبر (ص) متذكر شد: امروز هم اگر كساني از امام سخن ميگويند خوب است، اما امروز بيان اين حرفها ساده است زيرا از امام گفتن ديگر حبس و شكنجه ندارد و وضعيت آنان متفاوت با كساني است كه نه چشماندازي از آينده داشتند و نه منصب و اموالي پيشرويشان بود.
وي يادآور شد: آيتالله شيخ حسن صانعي از قديميترين ياران امام نقل ميكنند كه وقتي امام تبعيد شدند، من و پدرت (مرحوم سيداحمد خميني) روزها در خانه مينشستيم اما كسي در آن خانه را هم نميزد. در نجف هم كساني كه الان هم هستند، وقتي امام به حرم اميرالمومنين (ع) ميرفتند به ايشان پشت ميكردند. يادگار امام با تاكيد بر اينكه كساني كه بناي ارزشگذاري دارند بايد حواسشان به اين تمايز باشد، گفت: البته همراهان بعد از فتح آدمهاي بدي نيستند مخصوصا اينكه برخي از آنها جوان هستند و آن زمان نبودند. اما برخي كساني كه تازه از راه رسيدهاند، با بمباران تبليغاتي برخي چهرههاي قديمي را منكوب ميكنند. به عنوان مثال آيتالله هاشميرفسنجاني كم كسي نيست. او زير تيغ اعدام رفته بود و با لطف خدا از زير تيغ بيرون آمد؛ ايشان به خاطر تبليغ امام ميان حوزويان در قم به وزير خارجه امام مشهور بود. اكنون ممكن است اختلاف سليقهيي پيش بيايد اما اينكه از ابتدا كسي را نفي كنيم صحيح نيست. مرحوم هاشميان نيز از مومنين قبل از فتح است كه شخصيت بسيار ارزشمندي بودند. ايشان چه در نوق و بهرمان و چه در قم در بحث زنده نگه داشتن وجوهات دفتر امام نقش پر رنگي داشتند و يكي از منابع ادامه مبارزات، وجوهاتي بود كه رفسنجان سهم مهمي از آن داشت و در اين ميان شيخ عباس پورمحمدي نيز نقش مهمي در ادامه مبارزات در رفسنجان ايفا ميكرد. يادگار امام با بيان اينكه امام را بايد از نگاه همين ياران امام بشناسيم به موضوع امام تاريخي و امام تاريخ ساز پرداخت و گفت: امام تاريخي ديروز ما را ساخت و امام تاريخساز، فرداي ما را. ما به امام به عنوان مشعل آينده راه نياز داريم نه به عنوان خاطره گذشته.
امام مانده درگذشته را بايد به او اداي دين كنيم و از اين لحاظ او به ما محتاج است اما در مورد امام تاريخ ساز ما به او محتاجيم و اوست كه دست ما را ميگيرد. سيد حسن خميني با بيان اينكه امام به عنوان يك مكتب تلاقي سه آرزوي ديرينه استقلال، آزادي و دين داري است، تاكيد كرد: بايد مراقب بود كه نه استقلال فداي آزادي، نه دينداري فداي آزادي و نه آزادي فداي دينداري شود زيرا تفكر امام در بردارنده تمام اين سه بعد است اما گاهي اوقات فقط به يك بعد توجه ميشود.
وي ادامه داد: مراقب باشيم به بهانه آزادي، دينداري و به بهانه دينداري؛ آزاديهاي مشروع مخدوش نشود و به بهانه آزادي، استقلال سياسي از بين نرود. وي ياد آور شد: همواره در سدههاي اخير، قدرتهاي خارجي در كشور ما موثر بودند اما امروز يكي از دستاوردهاي بزرگ انقلاب استقلال سياسي است، البته بايد مراقب باشيم كه به بهانه استقلال، آزادي از بين نرود زيرا آزادي نقد و سخن يكي از دستاوردهاي انقلاب است. يادگار امام تاكيد كرد: دينداران جامعه بايد بيش از همه دغدغه ابعاد متعدد انديشه امام را داشته باشند و انديشه امام را به عنوان پلي كه هر كدام از پايههاي آن جاي خود را دارند به آن نگاه كنند كه به امام تاريخ سار نياز داريم كه راه را به ما نشان دهد.
سيد حسن خميني با تاكيد بر اينكه مومنين قبل از فتح را فراموش نكنيم، با روايت خاطرهيي از حجتالاسلام والمسلمين سيد احمد خميني گفت: مرحوم ابوي ما (حجتالاسلام والمسلمين سيد احمد خميني) در يكي از وصيتهاي خويش هنگامي كه با ايشان صحبت ميكردم، با اشاره به چند نفر از ياران امام كه برخي آنها امروز از دنيا رفتهاند، گفت: مراقب اينها باشيد، اينها روزي دور امام در نجف آمدند كه هيچ قدرت، منصب، بارگاه و پولي در كار نبود و اگر اينها آن روز نبودند، امام در نجف غريب بود. اتفاقا آن روز كه ايشان سخن ميگفت، از ديد من برخي آن افراد با ابوي من بد كرده بودند اما پدرم بر مراقبت و توجه به آن افراد تاكيد كردند.
وي ادامه داد: البته اين مومنين قبل از فتح ممكن است زبانشان تلخ باشد زيرا اگر اهل مماشات بودند در همان زمان مبارزات اين كار را ميكردند. آنها نسبت به هر نكته منفي زبانشان تند است و اگر اين ويژگيشان نبود، از همان روز نخست به جايي ميرفتند كه قدرت و منصب بود.
رفع كدورت، شخصي نيست
حجـــــــتالاسلام والمسلمين سيـــدحسن خميني همچنين در مراسم سومين سالگرد امام جمعه فقيد رفسنجان گفت: يكي از داشتههاي بزرگ انقلاب، محبت مردم به امام و همراهي با ايشان بود كه دشمنان سعي ميكنند اين را مورد هدف قرار دهند؛ زيرا ميدانند اگر به هدف برسد، انقلاب را مورد هدف قرار دادهاند. سيدحسن خميني تصريح كرد: رفع كدورت شخصي نيست و بايد از بن در جامعه كدورتها را ريشه كن كرد و تلاش كنيم كينهها برداشته شود. وي با اشاره به روايتي مبني بر اينكه «كسي كه در از بين بردن ناراحتي و كدورت پيشقدم شود، برتر است»، افزود: در جامعه اسلامي اگر كسي از كسي كينه داشته باشد، رفاقت از بين ميرود و رفاقت كه برداشته شود، آغاز فروپاشي اجتماعي است. وي اظهار كرد: بعد از پيامبر (ص) جامعه دچار فساد سياسي و قدرت از جاي خود منحرف شد، اين قابل حل بود، اما زماني كه جامعه دچار فساد اقتصادي شد و شكمها آميخته از حرام شد و درون مايههاي صداقت در جامعه از بين رفت، فرهنگ، جامعه و سياست هم از بين ميروند. يادگار امام در ادامه گفت: يك توهين به امام بزرگوار، جامعه ايران را منفجر كرد و 19 دي را رقم زد، اما چه شد كه سر امام حسين (ع) را بريدند و آب از آب تكان نخورد. وي گفت: فساد اخلاقي فرع فساد سياسي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي است. وي افزوود: بعضي وقتها براي كار بزرگ بايد هزينه بزرگ داد و بعد از عاشورا جامعه اسلامي نهيب ميخورد و از درون متوجه ميشود كه يك جاي قضيه مشكل دارد و جامعه اسلامي به اين تنبه ميرسد كه يك بيماري وجود دارد و بايد آن را درمان و اصلاح كرد. وي افزود: امر به معروف و نهي از منكر كه همه فلسفه قيام سيدالشهداست، نبايد تنها به چند امر كوچك و چند گناه ظاهري محدود شود. بايد مراقب شكمهاي پر از حرام بود كه همه پيام عاشورا در همين جمله امام خلاصه ميشود. نوه امام خميني (ره) اظهار كرد: بايد نسبت به جريان فاسد اقتصادي در هر جا كه هست حساس بود و تعبير مقام معظم رهبري تعبيري درست و نكته كاملي است. اين كار هم لوازمي دارد و لوازم امر به معروف و نهي از منكر، آزادي كساني است كه در اين مقام هستند، آزادي رسانهها و آزادي تريبون دارهاست و بايد بتوانند درد را فرياد كنند. يادگار امام اظهار كرد: بزرگترين راه نجات يك جامعه از فساد اين است كه جامعه خودش را كنترل كند و آحاد جامعه نسبت به مشكلات آن جامعه حساس باشند و طبيعتا ابزارهايي لازم دارند. وي با اشاره به اينكه پيام سيدالشهدا (ع) به همه ما اين است كه مراقب جامعه خود باشيم، افزود: امام بزرگوار آمد دين را به مردم عرضه داشت و جامعه را با دين آشتي داد. شهداي ما پرورشيافته مكتب خميني هستند و شهيدان لشكر 41 ثارالله همه فرزندان امام هستند كه به شهدات رسيدهاند. سيدحسن خميني گفت: امام با فرزندان خود ميراثي را براي ما گذاشت و امروز همين حادثه بزرگ پياده روي چند ميليوني به سمت مضجع مطهر سيدالشهدا (ع) ميراث فرزندان شما مردم است. وي بيان كرد: همه ما نسبت به حفظ ميراث امام مسوول هستيم و اين مسووليت بيش از هر چيز شجاعت لازم دارد و نبايد چشممان را بر زشتيها ببنديم و اگر جايي انباشت نامشروع ثروت و قدرت است، اعلام كنيم.
نكته
مرحوم ابوي ما (حجتالاسلام والمسلمين سيد احمد خميني) در يكي از وصيتهاي خويش هنگامي كه با ايشان صحبت ميكردم، با اشاره به چند نفر از ياران امام كه برخي از آنها امروز از دنيا رفتهاند، گفت: مراقب اينها باشيد، اينها روزي دور امام در نجف آمدند كه هيچ قدرت، منصب، بارگاه و پولي در كار نبود و اگر اينها آن روز نبودند، امام در نجف غريب بود. اتفاقا آن روز كه ايشان سخن ميگفت، از ديد من برخي از آن افراد با ابوي من بد كرده بودند اما پدرم بر مراقبت و توجه به آن افراد تاكيد كردند
مرحوم ابوي ما (حجتالاسلام والمسلمين سيد احمد خميني) در يكي از وصيتهاي خويش هنگامي كه با ايشان صحبت ميكردم، با اشاره به چند نفر از ياران امام كه برخي از آنها امروز از دنيا رفتهاند، گفت: مراقب اينها باشيد، اينها روزي دور امام در نجف آمدند كه هيچ قدرت، منصب، بارگاه و پولي در كار نبود و اگر اينها آن روز نبودند، امام در نجف غريب بود. اتفاقا آن روز كه ايشان سخن ميگفت، از ديد من برخي از آن افراد با ابوي من بد كرده بودند اما پدرم بر مراقبت و توجه به آن افراد تاكيد كردند