• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3105 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان

دولت، فخرالدين احمدي دانش را به مجلس معرفي كرد

معرفي چهارمين گزينه براي وزارت علوم

چهارمين گزينه دولت براي وزارت علوم معرفي شد. در كمتر از يك هفته مانده به پايان سرپرستي محمدعلي نجفي در وزارت علوم، رييس‌جمهور در نامه‌يي به رييس مجلس، فخرالدين احمدي دانش را به عنوان وزير پيشنهاد علوم معرفي كرد. در نامه رييس‌جمهور خطاب به لاريجاني آمده است: احتراما، در اجراي اصل ۱۳۳ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، شرح حال و برنامه جناب آقاي دكتر فخرالدين احمدي دانش آشتياني، براي اخذ راي اعتماد جهت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي‌شود.
با وجود گذشت بيش از 14 ماه از شروع به كار دولت يازدهم وزارت علوم همچنان با سرپرست اداره مي‌شود. از سه گزينه قبلي معرفي شده از سوي دولت تاكنون يك نفر موفق به كسب راي اعتماد مجلس شده است. در حال حاضر نيز با گذشت يك روز از معرفي چهارمين گزينه دولت و با وجود اينكه سوابق اجرايي و علمي چهارمين گزينه دولت پررنگ‌تر از سوابق سياسي اوست، بار ديگر زمزمه‌هاي مخالفت از مجلس شنيده مي‌شود.
در اين دوره از مجلس مخالفت‌ها و بهانه‌‎گيري‌ها با گزينه‌هاي پيشنهادي دولت براي وزارت علوم از همان روزهاي اول با محوريت كميسيون آموزش مجلس شروع شد. مخالفت‌هايي كه بيانگر تلاش گروه‌هاي افراطي‌ مجلس براي حضور گزينه مدنظر خود در وزارت علوم هستند. از همان ابتداي شروع به كار دولت يازدهم، نخستين گزينه دولت بنا به ملاحظاتي و مخالفت‌هايي كه از همان ابتدا شنيده مي‌شد به مجلس معرفي نشد. نهايتا جعفر ميلي منفرد به مجلس معرفي شد. 162 راي مخالف از ۲۸۴ راي نتيجه جلسه راي اعتمادي بود كه منجر به راهيابي ميلي منفرد به دولت نشد. بلافاصله بعد از جلسه مجلس، جعفر توفيقي به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفي شد. پيگيري پرونده دانشجويان ستاره‌دار و استادان اخراجي و بازنشسته اصلي‌ترين محور فعاليت توفيقي در 72 روز سرپرستي بود. مخالفت‌هاي مجلس با توفيقي باعث شد دولت رضا فرجي‌دانا با سوابق پررنگ علمي و مديريتي و به دور از حاشيه‌هاي سياسي را به عنوان گزينه پيشنهادي به مجلس معرفي كند. با اين وجود مخالفت‌ها و سنگ‌اندازي‌ها كه رنگ و بوي سياسي و نشان از سهم‌خواهي داشت، با وجود راي اعتماد مجلس، از همان ابتدا سد راه وزير دانشمند كابينه دولت يازدهم شد.
فرجي‌دانا، توفيقي را به عنوان مشاور و ميلي منفرد را به عنوان معاون آموزشي در وزارتخانه منصوب كرد. همين انتخاب ، وزير را با بهانه« انتصابات سياسي» چندين نوبت به مجلس كشاند. پرونده بورسيه‌هاي قانوني دولت نهم و دهم كه پرده از رانت‌هاي گسترده علمي بر‌مي‌داشت و اسناد و مدارك كه حاكي از حضور نزديكان دولت گذشته و تعدادي از نمايندگان مجلس در ليست بورسيه‌هاي غير علمي داشت، نهايتا استيضاح فرجي‌دانا و سرپرستي محمدعلي نجفي در وزارت علوم را به دنبال داشت؛ پرونده‌يي كه دولت يازدهم حاضر از كوتاه آمدن از پيگيري آن نبود و رييس‌جمهور در چندين نوبت بعد از استيضاح وزير بر پيگيري آن و ادامه راه «فرجي‌دانا» در وزارت علوم تاكيد كرد. محمود نيلي احمدآبادي، سرپرست دانشگاه تهران به عنوان سومين گزينه پيشنهادي دولت اواخر مهرماه به مجلس معرفي شد. جلسه راي اعتماد مجلس كمتر از يك هفته بعد از معرفي از سوي رييس‌جمهور برگزار شد و با وجود حضور روحاني در مجلس و سخنراني او در دفاع از گزينه پيشنهادي موفق به راي اعتماد اكثريت نمايندگان مجلس نشد. نهايتا در كمتر از يك هفته به فرصت باقي مانده سرپرستي محمدعلي نجفي در وزارت علوم، رييس‌جمهور روز گذشته چهارمين گزينه را به مجلس معرفي كرد.

سوابق علمي و اجرايي چهارمين گزينه

چهارمين گزينه پيشنهادي وزارت علوم در حال حاضر دانشيار دانشكده مهندسي عمران دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي است. پيش از اين عضو هيات امناي دانشگاه‌هاي خواجه نصيرالدين طوسي و تربيت مدرس و رياست كميسيون هيات امناي دانشگاه‌هاي تربيت مدرس، هنر تهران، صنعتي اصفهان، اصفهان، هنر اصفهان، شهيد چمران اهواز را در كارنامه كاري خود. دانش آشتياني از سال‌هاي دهه ۶۰ تا اوايل دهه ۸۰ در دولت‌هاي مختلف سمت اجرايي از جمله معاونت وزير و مسووليت‌هاي اجرايي و پژوهشي داشته است. وي متولد ۱۳۳۴ در آشتيان و تحصيلكرده مدرسه علوي است. وي مدرك مهندسي راه و ساختمان را از دانشگاه صنعتي اميركبير دريافت كرده و براي ادامه تحصيل به امپريال كالج انگلستان رفت. حضور در دفتر فني سپاه پاسداران از سال ۵۹ تا ۶۴، مديركل طرح‌هاي عمراني وزارت فرهنگ و آموزش عالي از سال ۶۴ تا ۶۸، معاون امور جنگ وزارت فرهنگ و آموزش عالي از سال ۶۶ تا ۶۸، همكاري با قرارگاه خاتم‌الانبيا در امور مهندسي رزمي جنگ، مسوول ستاد پشتيباني جنگ دانشگاه‌ها از سال ۶۶ تا ۶۸ و مسوول اعزام دانشجويان طرح سه ماهه براي حضور در جبهه‌ها و به‌كارگيري آنها در حوزه‌هاي تخصصي جنگ با هماهنگي فرماندهان لشگرها و قرارگاه‌ها بخشي از اين سوابق است.
همچنين احمدي در سال 68 تا 82 سمت‌هاي مختلفي در وزارت علوم داشته است كه از آن جمله مي‌توان به معاون امور عمراني و دفاعي وزارت فرهنگ و آموزش عالي از سال ۶۸ تا ۷۲، معاون اداري و پشتيباني وزارت فرهنگ و آموزش عالي از سال ۷۶ تا ۸۰، معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و قائم مقام وزير از سال ۸۰ تا ۸۲، عضو شوراي گسترش آموزش عالي از سال ۷۶ تا ۸۲، عضو كميته تخصصي شوراي گسترش آموزش عالي از سال ۷۶ تا ۸۲، عضو شوراي اسلامي شدن دانشگاه در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ۷۶ تا ۸۲، عضو شوراي تدوين برنامه پنج ساله چهارم علم و فناوري آموزش عالي در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، عضو شوراي برنامه‌ريزي سازمان سنجش آموزش كشور از سال ۷۶ تا ۸۲ و رييس مجتمع آموزشي مفيد اشاره كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون