• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3395 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ آبان

وزير ورزش و جوانان اعلام كرد

ورزش با توجه به جاذبه‌ها بر موضوع جوانان سايه مي‌اندازد

پنجاه و هشتمين جلسه ستاد ملي ساماندهي امور جوانان روز گذشته در ساختمان شماره يك وزارت ورزش و جوانان با حضور معاونين دستگاه‌ها و وزير ورزش و جوانان و همچنين معاون ساماندهي امور جوانان برگزار شد. مهمان ويژه اين جلسه علي‌اوسط هاشمي، استاندار سيستان و بلوچستان بود. هاشمي در اين جلسه ضمن ارايه گزارشي از عملكرد مسوولان اين استان در حوزه جوانان در مورد چالش‌ها و مشكلات و همچنين پتانسيل‌هاي موجود در اين استان در جلسه توضيحاتي ارايه كرد. همچنين پيش نويس طرح مجمع ملي خيرين ارايه و مورد بحث قرار گرفت، دستور بعدي جلسه طرح ملي آتيه جوان بود كه توسط نماينده فعالان بخش خصوصي ارايه شد و قرار بر اين شد كه جزييات اين طرح براي اعضا ارسال شود تا در جلسه بعد مورد نقد و بررسي قرار گيرد.

محمود گودرزي در حاشيه اين جلسه در جمع خبرنگاران گفت: «ستاد ساماندهي امور جوانان به طور ماهانه تشكيل جلسه مي‌دهد. در اين جلسات دستگاه‌ها با وظايف‌شان در حوزه جوانان آشنا مي‌شوند و مي‌توانند براي اعتباراتي كه بايد براي اين حوزه در نظر بگيرند برنامه‌ريزي مي‌كنند. و اين آشناسازي باعث مي‌شود موضوع جوانان در وزارتخانه‌هاي ديگر كه ماموريت‌هاي ديگري دارند جدي‌تر گرفته شود. رسانه‌ها و نهادهاي تبليغاتي هم ملزم هستند كه در اين جلسات شركت كنند كه البته همواره جاي صدا و سيما خالي است.» گودرزي در مورد تفكيك حوزه ورزش از جوانان كه مهم‌ترين چالشي است كه از ابتداي تشكيل وزارت ورزش و جوانان مطرح بوده نيز گفت: «ما تفكيك حوزه ورزش از جوانان را به صورت لايحه‌اي تقديم دولت كرده‌ايم، كه از آنجا تقديم مجلس شود، در كميسيون‌هاي مختلف دولت رويكرد‌هاي متنوعي وجود داشت و صلاح نمي‌بينند كه اين تفكيك به زودي اتفاق بيفتد به اين جهت كه زمان زيادي از عمر آن نمي‌گذرد و هنوز به خوبي تجربه نشده است. ورزش همواره با توجه به جاذبه‌ها و ويژگي‌هايي كه دارد، بر موضوع جوانان سايه مي‌اندازد، اما با آمدن فرد جواني در معاونت جوانان، همان طور كه شاهد هستيد، ستاد ملي ساماندهي تشكيل شده است. البته رسانه‌ها نقش بسيار مثبتي مي‌توانند ايفا كنند تا موضوع جوان به عنوان يك گفتمان غالب شكل بگيرد. در گفتمان‌سازي هم رسانه‌ها نقش كليدي دارند تا با طرح موضوع مربوط به جوانان با تمام نهادهاي دخيل در موضوع جوانان مشاركت داشته باشند و حضور جدي داشته باشند در اين زمينه. اما مي‌بينيم كه رسانه‌ها چه حجمي به ورزش مي‌پردازند و چه حجمي به موضوع جوانان.» وزير ورزش و جوانان در مورد نحوه همكاري دستگاه‌ها با حوزه ورزش وزارتخانه تحت مديريتش گفت: «تلاش‌مان اين نيست كه به موسسات و سازمان‌ها نمره خوب و بد بدهيم. هر كدام از اين نهادها در بخش‌هاي خودشان فعاليت دارند. بديهي است كه در وزارت علوم كه عموما مساله‌شان جوان است، فعاليت‌هاي بيشتري در اين زمينه دارند. نهادهاي مختلفي در اين زمينه فعاليت مي‌كنند، وزارت كشور در خصوص تاسيس NGO‌ها و ايجاد فضا براي سازمان‌هاي مردم نهاد همكاري دارند. در پايان سال آماري از حضور كمرنگ و عدم حضور دستگاه‌ها و دستگاه‌هايي كه فعاليت مستمر داشتند را به اطلاع عموم مي‌رسانيم.» نمايندگاني از سازمان تبليغات اسلامي، وزارت علوم و تحقيقات و فناوري، وزارت اقتصاد، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان حفاظت از محيط زيست، جهاد دانشگاهي، مركز امور زنان و خانواده، سازمان بهزيستي، سازمان صدا و سيما، وزارت كار، وزارت كشور، وزارت آموزش و پرورش و... از جمله دستگاه‌هايي هستند كه طبق مصوبه هيات وزيران ملزم به شركت در جلسات ستاد ملي ساماندهي امور جوانان هستند.

يكي از مهم‌ترين مسائلي كه در حوزه جوانان در استان سيستان و بلوچستان مطرح است، بحث منطقه آزاد سيستان است كه مي‌تواند بخش عمده‌اي از مشكلات اقتصادي اين منطقه و معضل اشتغال جوانان را تحت‌الشعاع قرار دهد. در حاشيه اين نشست، علي اوسط هاشمي استاندار سيستان و بلوچستان در مورد آخرين اخبار مربوط به منطقه آزاد تجاري سيستان به «اعتماد» گفت: «منطقه آزاد سيستان در شوراي مناطق آزاد مصوب شده است، و در حال حاضر مراحل تدوين لايحه براي تقديم به مجلس را مي‌گذراند. تصويب منطقه آزاد تجاري سيستان اثر رواني مثبتي بر جوانان استان داشت. روند فروش املاك و مستغلات كاهش پيدا كرده است، و موجي از اميد در منطقه با وسعت نگاه دولت به حق اين مردم ايجاد شده است. به دليل صادرات محور بودن اين منطقه و همجواري آن با افغانستان، مي‌تواند فرصتي بديع و نو باشد براي كار آفرينان و سرمايه‌گذاران و كساني كه در حوزه تجارت و بازرگاني ايفاي نقش مي‌كنند. اين اتفاق مي‌تواند سيستان را آينده‌دار كند. مهم‌ترين پيوست فرهنگي كه اين طرح داشت، كمك به پايداري جمعيت در استان بود.»

محمد رضا رستمي در حاشيه اين جلسه در مورد ارزيابي‌اش از جلسات ستاد ملي ساماندهي امور جوانان گفت: «در پنج ماه گذشته تلاش كرديم جلسات ستاد به طور منظم و در فواصل زماني معين تشكيل شود. مهم‌ترين تاثيري كه استمرار در برگزاري اين جلسات داشته، اين است كه موضوع جوانان تبديل به مساله محوري در وزارتخانه‌ها شود، كه همه در مورد آن در حوزه تخصصي خودشان فكر مي‌كنند و براي حل مشكلات مربوط به آن راه‌حل ارايه مي‌كنند. چون اين مساله رها شده بود، كسي دغدغه‌اي در اين زمينه نداشت و توجهي به آن نمي‌كرد. همچنين بخش جديدي كه به جلسات ستاد اضافه شد اين بود كه از استانداران استان‌هاي مختلف خواستيم كه در هر جلسه از اقدامات و چالش‌هاي موجود در استان خودشان و وضعيت منطقه‌شان گزارش‌هايي ارايه دهند. اين موضوع به ما كمك مي‌كند كه مشكلات استان‌ها را رصد كنيم و ببينيم چه برنامه‌هايي مي‌توانيم در هر استان داشته باشيم. به اين ترتيب منابع استاني و ملي با هم عجين مي‌شوند و مي‌توان به تحول بزرگي كه رفته‌رفته با اين روند ايجاد خواهد شد اميدوار بود. اتفاق خوب ديگري كه در اين جلسات مي‌افتد اين است كه در هر جلسه دو نماينده از بخش خصوصي حضور دارند و برنامه‌شان را ارايه مي‌كنند كه مورد نقد و بررسي قرار مي‌گيرد.» .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون