• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3398 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ آبان

نگاه -1

نمي توان به شانه هاي يك نفر بسنده كرد
سهيل سمي

طرح مسجدجامعي موثر هست اما مهم‌تر از آن دوام تاثيري است كه روي مساله كتابخواني مي‌گذارد. گسترش فرهنگ كتابخواني چنان عمق و وظيفه‌اي دارد كه نمي‌شود به شانه‌هاي يك نفر بسنده كرد. اين طرح نيازمند سيستم نظام‌مندي مانند صداوسيماست. اما دست‌اندركاران اين سازمان اين فرهنگ را به درستي ترويج نمي‌دهند؛ مجري‌هاي تلويزيوني هفته كتاب را تبريك مي‌گويند اما دريغ از معرفي يك كتاب. حتي وقتي هم كتابي را معرفي مي‌كنند بين كتاب‌هاي خودي و غيرخودي تمايز قايل مي‌شوند؛ بدين صورت كه يك سري كتاب‌ها را پاستوريزه مي‌دانند و اگر مردم آنها را بخوانند باادب مي‌شوند و يك سري از كتاب‌ها خارج از حوزه ادب قرار دارند و اگر افراد جامعه سراغ آنها بروند اخلاقيات خود را از دست مي‌دهند. بنابراين روي رسانه‌هاي غيركاغذي نمي‌شود حساب باز كرد. از طرفي وضعيت سيستم آموزش و پرورش هم افتضاح است؛ كتاب‌هاي مدارس مشكل دارند. بايد براي تاثير و دوام بيشتر اين طرح از آراي افراد متفكر و جامعه‌شناس استفاده شود. مسجدجامعي و امثالهم مي‌توانند پيوند نزديكي با ناشران داشته باشند كه از اين طريق راه براي ترويج و تبليغ كتابخواني بيشتر مي‌شود. اگر فراخوان‌ها با آگاهي‌بخشي بيشتري همراه شود موثرتر و بادوام‌تر است.
فرصت نمي‌كنيم يك پيامك  بخوانيم
ابوالفضل  جليلي

حركتي كه آقاي مسجد جامعي در ترويج فرهنگ كتابخواني ايجاد كرده است حركت بسيار ارزشمندي است اما بايد به اين موضوع توجه كنيم كه اگر هدف‌مان از برگزاري چنين برنامه‌هايي ترويج مردم به خواندن كتاب است بايد در ابتدا مشكل معيشتي مردم حل شود تا با فراغ بال به سمت مطالعه كتاب بروند. قطعا اگر مردم فكر آسوده‌اي به لحاظ اقتصادي داشته باشند خودشان به سمت خواندن كتاب مي‌روند.
اما نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه امضاي هنرمندان و حضور آنها در چنين مراسمي بيشتر شبيه مسكن براي درد است و نتيجه قطعي و دايمي نخواهد داشت چرا كه قطعا چنين حركت‌هايي مردمي است.
پدربزرگ من كتاب دوهزار صفحه‌اي را دو روزه تمام مي‌كرد و هميشه به دنبال خواندن كتاب‌هاي قطور مي‌رفت چرا كه او در زمان خود شرايط معيشتي خوبي داشت و با فكر آسوده به سمت علايق خود مي‌رفت اما با وضعيت فعلي كه با آن مواجه شده‌ايم، حالا ما فرصت نمي‌كنيم حتي يك پيامك را روي گوشي همراه خود بخوانيم.
مطالعه را  بايد از كودكي آموخت
بابك كريمي

اميدوارم برگزاري چنين برنامه‌هايي بتواند به فرهنگ كتابخواني بين مردم كمك كند اما من معتقدم عشق به كتاب و مطالعه را بايد از كودكي به افراد آموخت مثل تمام چيزهايي كه از كودكي به فرزندان‌مان منتقل مي‌كنيم. ازهمين حالا بايد تلاش كنيم آنها را به خواندن كتاب تشويق كنيم.
البته چنين حركتي كه آقاي مسجدجامعي درپيش گرفته‌اند بيشتر يك كار نمادين است تا توجه مردم را به اين سمت هدايت كنند. بهتر است اين ايده را در مدارس و خانواده‌ها اجرا كنيم تا كودكان از همان ابتدا به كتابخواني عادت كنند.
اميدوارم چنين برنامه‌هايي يك نمايش دو روزه نباشد و ما با تغيير اساسي روبه‌رو شويم البته كه بايد در اين زمينه ريشه‌اي عمل كرد. شخصا از اين طرح حمايت مي‌كنم.
قطعا اين حركت بسيار مثبت است اما كافي نيست؛ بايد برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدتي در اين زمينه داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون