• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3105 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان

كشف 800 سكه نقره تاريخي در كارگاه طلاسازي در پايتخت

اعتماد| سرهنگ حسن قسمتي، فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي مي‌گويد به دنبال عملياتي غافلگيرانه، 800 سكه نقره متعلق به دوران ايران باستان و اسلامي در يك كارگاه طلاسازي در تهران كشف و ضبط شده است.
به گفته اين مقام مسوول در جريان اين عمليات يك نفر دستگير شده و تحقيقات براي تكميل جزييات پرونده همچنان ادامه دارد. بازرسي از اين كارگاه و سكه‌هاي كشف شده نشان داده است كه اين آثار باستاني متعلق به دوران‌هاي مختلف هخامنشي، ساساني، ايلخاني و اسلامي است.
كشف اين سكه‌ها در كارگاهي طلاسازي در حالي است كه به اعتقاد كارشناسان نبايد به اين سكه‌ها تنها با ديد فلزي گرانبها نگاه كرد و ارزش هر يك از آنها را تنها براساس وزن و قيمت روز نقره در بازارهاي جهاني سنجيد. اشاره كارشناسان به ارزش تاريخي اين سكه‌ها به عنوان ميراثي فرهنگي است به نحوي كه قيمت آنها براساس عرضه و تقاضا در حراجي‌هاي بين‌المللي مشخص و ارزش‌گذاري هر يك از آنها نيازمند اطلاع از قيمت‌شان در حراجي‌هاي قبلي است.
فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي انجام اين عمليات را به دنبال اقدامات پليسي يك ماهه دانست و از آن به عنوان هشتمين عمليات كشف آثار ميراث فرهنگي از ابتداي سال 93 نام برد. سرهنگ قسمتي در ادامه به 1344 شيئي كه در شهريور ماه كشف شد پرداخت و گفت: بعد از كشف اين اشيا نامه‌نگاري‌هاي لازم انجام شد  تا دستورات لازم براي انجام تصميمات درباره آنها گرفته شود اما تاكنون جوابي به اين نامه‌ها داده نشده و اين اشيا همچنان در خزانه يگان حفاظت نگهداري مي‌شود. سرهنگ قسمتي در پايان سخنان خود اخبار مربوط به كشف لباس فرح در شهريور ماه را شايعه دانست و گفت: بعد از كارشناسي‌هاي انجام شده روي اين لباس مشخص شد قدمت آن به حدود 70 سال مي‌رسد و اين لباس متعلق به فرح نيست با اين حال بررسي‌ها در اين باره همچنان ادامه دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون