• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3418 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۸ آذر

گفت‌وگوي «اعتماد» با يكي از دو دانشجوي نجات‌يافته از زير برف

مكان‌ياب تلگرام ما را نجات داد

اعتماد| هوا سرد بود و از دور صداي پارس كردن سگ مي‌آمد. دوتايي تو ماشين نشسته بوديم و بخاري را تا درجه آخر رسانده بوديم. آن شب قرار بود از يك جاده فرعي معلمان خودمان را به دامغان برسانيم و از جاده جندق به اصفهان برويم. ساعت 9 شب با خودروي پژو پارس راه افتاده بوديم. هنوز نيم‌ساعت از حركت‌مان نگذشته بود كه برف‌هاي ميان جاده آنقدر زياد شد كه نتوانستيم به راه‌مان ادامه بدهيم. پشت فرمان نشسته بودم و پايم را روي پدال گاز فشار مي‌دادم. لاستيك‌هاي ماشين در برف مي‌چرخيد و ما هر چه بيشتر در برف فرو مي‌رفتيم. بخاري ماشين روشن بود و تنها تلاش‌مان اين بود كه بتوانيم با تلفن راهي براي نجات پيدا كنيم. اپليكيشن‌هاي مختلف روي گوشي را امتحان كرديم و با شماره تلفني كه از ماموران نجات داشتيم توانستيم از طريق تلگرام با آنها تماس بگيريم. اينها حرف‌هاي اميرمحمد طهماسبي يكي از دو نجات‌يافته‌اي است كه در جاده‌هاي نزديك دامغان نجات يافته است.

مطالعه نكردن اخبار راه
محمد‌ دهقاني دانشجوي مشهد است و اميرمحمد طهماسبي دانشجوي سمنان. محمد از مشهد به تهران مي‌آيد تا با اميرمحمد به اصفهان شهر پدري اميرمحمد بروند. آنها در يك شب برفي قرار مي‌گذارند تا با خودروي شخصي امير‌محمد خودشان را به اصفهان برسانند. جست‌وجوهاي اينترنتي محمد در گوگل مپ به آنجا رسيده بود كه كوتاه‌ترين مسير براي رسيدن به اصفهان، جاده معلمان و جندق است. آنها اخبار رسانه‌ها را درمورد وضعيت راه‌هاي آن شب نخوانده بودند و حتي اطلاعات مختصري درباره ويژگي‌هاي جاده‌اي كه آن را به عنوان مسير راه انتخاب كرده بودند، نداشتند. تنها كاري كه كردند اين بود كه همراه با علايم روي نقشه گوگل پيش مي‌رفتند. عجله داشتند و با سرعت بالا مي‌راندند. قرار بود از جاده نظامي آن حوالي خودشان را به اعلا برسانند كه مسير را گم كردند و به بيراهه افتادند. برف پشت برف... ماشين در آخرين تلاش‌هاي‌شان براي ادامه راه از حركت بازماند. اما شبكه اينترنت و تلگرام نصب‌شده روي گوشي محمد آنها را نجات داد. آنها خيلي زود با هلال احمر استان تماس گرفتند و راهنمايي لازم به آنها داده شد.
هيچ كدام نمي‌دانست بايد آدرس كجا را بدهد. آسمان بود و برف. بنزين خودروي‌شان كافي بود و براي نجات بايد منتظر مي‌ماندند. هلال احمر استان سمنان خيلي زود توانست از طريق تلگرام مكان آنها را رديابي كند و آنها را نجات دهد. امير‌محمد طهماسبي درباره شب حادثه به «اعتماد» مي‌گويد: خيلي ترسيده بوديم و در عين حال از اينكه تلاش‌مان براي ارتباط با هلال احمر جواب داده بود خوشحال بوديم.
 اما دو ساعت تا رسيدن آنها و پيدا كردن ما طول كشيد. در آن ساعت‌ها با خود فكر مي‌كرديم كه اگر آنها نتوانند ما را پيدا كنند و يخ بزنيم و بميريم چه مي‌شود. در تاريكي هر صداي كوچكي اين توهم را به ما مي‌داد كه حيواني درنده در اطراف‌مان است. آن موقع به اين فكر كرديم كه غير از هلال احمر به كسي نگوييم كه دچار برف و انسداد در جاده شده‌ايم. اميدوار بوديم و گاهي شيشه‌هاي ماشين را پايين مي‌آورديم تا هوا داخل ماشين بيايد.
باهم فكر مي‌كرديم كه اگر نتوانند ما را پيدا كنند چقدر غذا براي خوردن داريم. در همين فكرها بوديم كه نيروهاي هلال احمر از راه رسيدند و نجات‌مان دادند. خدارا شكر همه‌چيز به خير گذشت و آنها توانستند توسط تلگرام ما را پيدا كنند.
گوگل‌مپ راه را نشان داد
علي آقا يحيايي، معاون امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر استان سمنان با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرده است در پي تماس مردمي با سامانه 112 (نداي امداد) مبني بر گرفتار شدن دو نفر در برف و بوران كوير جنوب سمنان تيم‌هاي جست‌وجو و نجات با دو دستگاه خودروي آفرود و آمبولانس به همراه پنج نجاتگر به منطقه اعزام شدند.
عليرضا كريم، مسوول تيم امداد و نجات اين دو جوان مي‌گويد: اين دو جوان دانشجو قصد داشتند از سمنان به اصفهان از طريق جاده جندق سفر كنند. از آنجا كه پايگاه هوايي اصفهان در اين جاده نظامي قرار دارد راه‌ها را بسته بودند و به آنها اجازه رانندگي در اين مسير داده نشده است. به همين دليل آنها از جاده فرعي خاكي كه در همين منطقه است به راه‌شان ادامه دادند. آنها درگير بارش برف و بسته شدن جاده شدند اما باز هم تلاش كردند و به حركت‌شان ادامه دادند تا اينكه در ساعت 9 شب توانستند چند تماس كوتاه برقرار كنند. شماره آنها در تلگرام ذخيره شد و ما توانستيم مكان آنها را به‌طور دقيق شناسايي كنيم. من در اين مسير لپ تاپم را با خودم بردم و به وسيله گوگل مپ توانستيم به‌طور دقيق جاي آنها را شناسايي كنيم. آنها در مسيري نزديك به گردنه آهوان راه را گم كرده بودند. خطراتي كه در اين منطقه جان دو جوان را تهديد مي‌كرد يكي حمله حيوانات وحشي و ديگري يخ‌زدگي بود. به هر حال ممكن بود هر لحظه خودروي آنها در برف خاموش شود و در سرما از حال بروند.
معاون عمليات امداد و نجات اين دو جوان جمعيت هلال احمر استان سمنان به «اعتماد» گفت: با شروع فصل سرما و بارش برف و باران هر هفته چندين مورد از اين حوادث اتفاق مي‌افتد و ختم به خير مي‌شود. اما نكته مهم در اين عمليات تعيين موقعيت دقيق گرفتار شدن اين دو نفر به وسيله مكان‌ياب تلگرام و پيدا كردن آنها به وسيله مسيريابي در گوگل مپ بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون