ايوبي هم جواب داد هم توجيه كرد
همه ما معناي نفت بشكهاي 40-30 دلاري را ميدانيم
پرونده «خانه و دختر» و «رستاخيز» هنوز باز است
اعتماد| حجتالله ايوبي، رييس سازمان سينمايي كشور و معاونت سينمايي وزارت ارشاد چندي است به خاطر برخي حمايتها و انتصاباتش و همچنين گروهي مشخص كه در عرصه سينمايي ايران با آنها مرتبا در حال مراوده است مورد نقد اهالي سينما قرار گرفته است. جديدترين انتصاب اين معاونت يعني گماردن حسين پارسايي از فعالان و مديران عرصه تئاتر به سمت مديركل دفتر نمايش خانگي، مستند و كوتاه و همچنين انتخاب ليلا حاتمي به عنوان مشاور هنري «مدرسه ملي سينما» به علاوه معرفي نكردن هيات انتخاب جشنواره فيلم فجر و شايعه حضور اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس در هيات انتخاب جشنواره فيلم فجر بر اين شبهات و سوالات افزوده است. روز گذشته هر دو خبرگزاري مهم كشور يعني مهر و ايسنا به صورت همزمان گفتوگويي با ايوبي داشتند. اين همزماني اين شبهه را ايجاد ميكند كه ايوبي به وسيله اين دو مصاحبه ميخواسته حرفهاي خودش را به گوش مخاطبان برساند. فرازهاي مهمي از گفتههاي ايوبي را در زير بخوانيد:
من به شخصه به مرزبندي بين دو مقوله تئاتر و سينما قايل نيستم و معتقدم كه مديران امتحان پس داده و كارآزموده در عرصه تئاتر ميتوانند مديران كارآمد در حوزه سينما نيز باشند. تاريخ نشان داده كه بسياري از سينماگران ريشه در هنر تئاتر دارند و بايد اجازه داد زمان بگذرد و تاريخ عملكرد مديران فرهنگي را به قضاوت بگذارد.
افرادي كه براي حضور در «مدرسه ملي سينما» انتخاب شدند افراد شناخته شده و به اصطلاح صاحب كار و صاحب ايده هستند و فكر ميكنم در جاي درستي در عرصه سينما قرار گرفتهاند و مهمترين نكته درباره تك تك افرادي كه انتخاب شدهاند اين است كه به راهي كه به آن ورود پيدا كردند اعتقاد دارند و معتقدند تشكيل «مدرسه ملي سينما» يك ضرورت بوده و زمان آن رسيده كه براي مدرسه ملي سينما وقت بگذارند. خانم حاتمي انتخاب خوبي است كه ميتواند هم به عنوان مشاور هنري «مدرسه ملي سينما» و هم در بخش بينالملل آقاي رايگان را همراهي كند.
من فكر ميكنم معرفي نشدن هيات انتخاب تصميم درستي بود كه محمد حيدري، دبير جشنواره فيلم فجر گرفت و خوشبختانه نتيجه داد و هيات انتخاب در كمال آرامش و بدون فشار بيروني مشغول بازبيني آثار هستند. ضمن اينكه كنجكاوي سينماگران و اهالي رسانه بحق است ولي بايد صبر كرد و نتيجه را ديد. البته در اين بين گمانهزنيهايي نيز صورت گرفت كه برخي از اين گمانهزنيها درست و برخي ديگر نادرست است اما در مجموع معرفي نكردن هيات انتخاب تصميم درست و قابل دفاعي است.
• حضور يا عدم حضور هيچ كس را در هيات انتخاب جشنواره نه تاييد ميكنم و نه نفي. نمايندگان محترم مجلس پيش از اين حرفهايشان را زدهاند و هيچ دخالتي در كار هيات انتخاب ندارند. ميان ما و آنان اعتماد متقابل وجود دارد و آنها خوب ميدانند كه هيات انتخاب جشنواره، همه ملاحظات را رعايت ميكند. اين بدگماني است؛ هم به كميسيون فرهنگي مجلس و هم به مجموعه سازمان سينمايي و دبيرخانه، هيات انتخاب جشنواره فجر.
مسووليت همه اتفاقاتي را كه در حوزه سازمان سينمايي بيفتد، ميپذيرم زيرا رييس سازمان هستم و خودم افراد را منصوب كردهام. چون به هر حال روي صندلي رياست نشستهام و بايد پاسخگو باشم. جشنواره فجر هم جزو مهمترين كارهاي سازمان سينمايي است و در جريان تمام امور كلي آن هستم. طبيعي است مسووليتپذيري بنده فقط متوجه نكات مثبت نيست و بايد مسووليت نكات منفي را هم بپذيرم.
ايجاد زيرساختها بسيار پرهزينه است و در دنياي امروز ديگر نميتوانيم به تكنولوژيهاي روز سينما بياعتنا باشيم يا سينماي ايران را با اين عظمت، با 300 سالن اداره كنيم. بنابراين اگر خواهان اتفاقي مثبت در زيرساختها هستيم، بودجه پيشنهادي ما رقمي حداقلي است چرا كه ساخت يك مجموعه سينمايي چندين ميليارد هزينه دربردارد. به هر حال اميدواريم با تخصيص بودجه مناسب عقبافتادگي تاريخي ما در بخش زيرساختهاي سينمايي جبران شود.
سينماگران ما در حال حاضر خيلي جلوتر از دولت هستند و اگر بخواهيم دولت به سينما برسد، بايد زيرساختهاي لازم را فراهم كنيم و بازار سينما را راه بيندازيم. بنابراين لازم است بودجه قابل توجهي براي سينما در نظر بگيريم.
از سوي ديگر موقعيت دولت را درك ميكنيم. نه ما به عنوان سازمان سينمايي و نه اهالي سينما هيچ كدام انتظار فوقالعادهاي از آن نداريم چرا كه همه ما معناي نفت بشكهاي 30، 40 دلاري را ميدانيم و متوجه هستيم كه نبايد توقع زيادي ايجاد كرد.
پرونده هستهاي و برجام مسائل مهمي هستند و بايد حل ميشد بنابراين اين موضوع به معناي آن نيست كه دولت به فرهنگ اهميت نميدهد بلكه دريافته كه بايد مسائل اساسي را حل كند.
درباره مشكلات اكران عمومي فيلم «خانه دختر» بايد بگويم معمولا پروانهاي كه براي نمايش فيلمها در جشنواره صادر ميشود، ويژه همان ايام است و سينماگران براي دريافت پروانه نمايش دايمي بايد دوباره اقدام كنند، مگر اينكه فيلمي پيش از جشنواره، پروانه اكران عمومياش را گرفته باشد.
جشنواره فجر هم فرصتي است تا منتقدان فيلمها را ببينند و طبيعي است كه گاهي يكي دو فيلم حاشيه پيدا كند. اين رويه هميشه هست و خواهد بود.
آقاي وزير راه را براي اكران «خانه دختر» نبستهاند. اگر مصاحبه آقاي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد را خوانده باشيد، درمييابيد كه ايشان خيلي دقيق صحبت كرده و گفتهاند كه سازندگان فيلم هنوز اصلاحات مورد نظر را انجام ندادهاند. زيرا شبهاتي جدي در مورد اين فيلم وجود دارد.
آقاي وزير در مصاحبه خود، راه را نبستهاند و ما هم همچنان منتظريم اصلاحات مورد نظر شوراي نظارت و پروانه نمايش اعمال و درباره فيلم تصميمگيري شود.
پرونده فيلم رستاخيز نيز باز است. بنده شخصا به عنوان رييس سازمان سينمايي قدرشناس رفتار كريمانه، خوب و همراهي آقاي احمدرضا درويش كارگردان اين فيلم هستم و جاي ايشان در شوراي عالي سينما خالي است و خالي خواهد ماند، زيرا اميدواريم ايشان دوباره به شورا بازگردد. آقاي دكتر جنتي همواره با نگاه كمك به حل مشكل فيلم آقاي درويش و سازمان سينمايي را همراهي كردند و همچنان در تلاشند فيلم البته با اصلاح و محو كردن چهره نمايش داده شود.
• استعفاي دستهجمعي اعضاي شوراي عالي سينما را تكذيب ميكنم. چنين چيزي نيست و فقط آقاي درويش استعفا داده كه همچنان اميدواريم بازگردد.