• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3442 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۷ دي

گروگانگيري در بوركينافاسو به كشته شدن 23 تن انجاميد

تله‌هاي ترور القاعده در قاره سياه

تروريسم كور و بي‌هدف سراسر جهان را فرا گرفته است. يك روز در شرقي‌ترين نقطه آسيا و حالا در غربي‌ترين نقطه آفريقا؛ جمعه شب بوركينافاسو شاهد يك حمله تروريستي در قلب پايتخت اين كشور بود. تروريست‌هاي انتحاري با حمله به يك هتل لوكس در اواگادوگو پايتخت اين كشور موجب كشته شدن بيست و سه نفر شدند؛ حمله‌اي كه با وارد عمل شدن پليس تا صبح روز گذشته ادامه يافت و در نهايت اين عمليات تروريستي و گروگانگيري به پايان رسيد. پس از اين عمليات، گروهي موسوم به المرابطون كه القاعده شاخه آفريقا در مغرب اسلامي شناخته مي‌شود، مسووليت آن را بر عهده گرفت. اين گروه به مانند عمليات گروگانگيري در هتل راديسون در باماكو، پايتخت مالي، در آواگادوگو بوركينافاسو نيز هتل مجللي به نام اسپلنديد را براي عمليات مرگبار خود انتخاب كرده بود كه محل مناسبي براي ديدارهاي ديپلمات‌هاي غربي در اين كشور به شمار مي‌آيد.
گزارش‌ها حاكي از آن است كه مهاجمان پس از ارزيابي دقيق محيط و با استفاده از پوشش تاريكي شب به اين هتل حمله كردند. شاهداني كه در محل حاضر بودند به خبرنگاران گفتند كه پس از حمله تروريستي همه حاضران در هتل دستپاچه شدند و مجبور شدند تا بر روي زمين دراز بكشند. آنها مي‌گويند كه همه جا را خون فراگرفته و مهاجمان به نقطه‌هاي خالي و كور شليك مي‌كردند. در نهايت نيروهاي امنيتي در ساعات آغازين صبح روز شنبه وارد هتل شدند و 126 گروگان حاضر در هتل را آزاد كردند كه بيش از نيمي از آنها نياز به بستري شدن در بيمارستان داشتند. به گفته وزير امنيت بوركينافاسو كشته‌شده‌ها از 18 مليت متفاوت هستند. او همچنين گفت كه تمامي مهاجمان در حمله نيروهاي امنيتي كشته شدند كه در ميان آنها دو زن حضور دارد. اما روشن نيست كه مهاجمان جزو اين 23 نفر محاسبه شده‌ هستند يا خير. بازماندگان حادثه صحنه‌هاي وحشتناكي را از فضاي دروني هتل در جمعه شب تعريف مي‌كنند. سي‌ان‌ان به نقل از شاهدان عيني گزارش داد كه گروگان‌ها تنها صداي پاهاي افراد را مي‌شنيدند و از افرادي كه كشته شده بودند نيز عكس مي‌گرفتند. يكي از گروگان‌ها نيز توانسته بود در ميان دود فراوان يكي از پنجره‌هاي هتل را بشكند و فرار كند. گفتني است پس از اينكه نيروهاي امنيتي وارد هتل شدند، مهاجمان خود را به هتلي ديگر رساندند و نيروهاي امنيتي نيز به دنبال آنها براي آزادي ساير گروگان‌ها رفتند و شمار ديگري را به گروگان گرفتند كه از جمله آنها يك وزير دولت بود. با ادامه اين عمليات گروگانگيري نيروهاي امنيتي بوركينافاسو نيز از سوي نيروهاي امريكايي و فرانسوي حمايت لجستيكي دريافت كرده و پس از مدتي كوتاه از حضور مهاجمان در هتل دوم به آنجا حمله كردند و در حالتي كه تنها صداي گلوله شنيده مي‌شد تمامي مهاجمان از پاي در آمدند و گروگان‌ها نيز آزاد شدند.
چگونه حمله آغاز شد
به گفته مقامات بوركينافاسو تروريست‌ها براي اين حمله به خوبي برنامه‌ريزي و هزينه كرده بودند. بر اين اساس نيز مهاجماني كه به گفته شاهدان عيني عمامه به سر نداشتند و به زبان محلي صحبت نمي‌كردند، در طول روز جمعه خود را درون مهمانان جاي زده و وارد هتل شده بودند و زماني كه تاريكي شب همه جا را فرا گرفت؛ عمليات خود را از كافه كنار هتل آغاز كردند و با انتقال افراد حاضر در كافه به هتل آنها را به گروگان گرفتند. مقامات دفاعي بوركينافاسو اعلام كردند كه پس از محاصره محل پهپادهاي امريكايي بر فراز محل حاضر شدند و شروع به ارايه اطلاعات كردند و نظارت بر شرايط را برعهده گرفتند. گفتني است ايالات متحده 75 پرسنل نظامي مستقر در اين كشور دارد كه 15 تن از آنها مختص به محافظ از سفارت ايالات متحده در پايتخت بوركينافاسو هستند. علاوه بر نيروهاي امريكايي نيز 60 نظامي فرانسوي براي آموزش و توصيه‌هاي نظامي در اين كشور حضور دارند كه گفته مي‌شود در عمليات آزادسازي گروگان‌ها شركت داشتند.
مسوول  اصلي حملات
رسانه‌هاي محلي گزارش دادند كه گروه موسوم به المرابطون كه شاخه القاعده مغرب اسلامي شناخته مي‌شود، مسووليت عمليات را بر عهده گرفته و اين عمليات را پيروزي مستضعفان نام‌گذاري كرده است. بسياري معتقدند كه اين عمليات شباهت بسيار زيادي به حمله ماه نوامبر به هتلي در كشور مالي داشته كه مسووليت آن حمله را هم همين گروه بر عهده گرفت و 22 كشته نيز بر جاي گذاشت. با اين وجود گفته مي‌شود اين عمليات زيرنظر گروهي كه مختار بالمختار رهبري آن را بر عهده داشته صورت گرفته است. اين در حالي است كه سال گذشته رسانه‌هاي امريكايي گزارش دادند بالمختار در ليبي توسط جنگنده‌هاي امريكايي كشته شده است.
حمله در شرايط حساس
اين حمله چند ماه پس از آن صورت مي‌گيرد كه بوركينافاسو با برگزاري يك انتخابات تاريخي و دموكراتيك به يك حكومت خودكامه در اين كشور پايان داد. انتخابات رياست‌جمهوري ماه نوامبر در بوركينافاسو به پيروزي كريستين كابور از «جنبش مردم براي پيشرفت» منجر شده و به كناره‌گيري بليز كامپائوره از قدرت منجر شد. بوركينافاسو براي غرب و به ويژه فرانسه يك متحد كليدي براي مبارزه با القاعده به حساب مي‌آيد. فرانسوا اولاند رييس‌جمهوري فرانسه در واكنش به اين حمله آن را نفرت‌انگيز و بزدلانه خواند. همچنين سفارت ايالات متحده نيز اين حمله را محكوم و آن را نيز يك حمله بي‌معني به مردم بي‌گناه خواند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون